سرمقاله

گسترش روابط خارجی ضرورت منافع ملی ‪/‬ کیکاوس پورایوبی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 10993  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 30 خرداد 1402
    هوش مصنوعی تحقیقات علوم اجتماعی را بازتعریف می‌کند
    یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند تحقیقات علوم اجتماعی را دوباره تعریف کند. به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، گروهی از پژوهشگران در یک مطالعه جدید نشان دادند که چگونه هوش مصنوعی(AI)، به‌ویژه مدل‌های زبانی بزرگ(LLM) می‌تواند تحقیقات علوم اجتماعی را بازتعریف کند.
    ایگور گروسمن، استاد روانشناسی در دانشگاه واترلو می‌گوید: آنچه که ما می‌خواهیم در این مقاله بررسی کنیم این است که چگونه روش‌های تحقیقاتی علوم اجتماعی را می‌توان تطبیق داد، حتی بازآفرینی کرد تا از قدرت هوش مصنوعی استفاده کرد.
    پژوهشگران برجسته از دانشگاه واترلو، دانشگاه تورنتو، دانشگاه ییل و دانشگاه پنسیلوانیا در مطالعه جدید خود خاطرنشان می‌کنند که مدل‌های زبانی بزرگ که بر روی مقادیر وسیعی از داده‌های متنی آموزش دیده‌اند، به طور فزاینده‌ای قادر به شبیه‌سازی پاسخ‌ها و رفتارهای انسان‌مانند هستند. این موضوع، درها را به روی آزمایش نظریه‌ها و فرضیه‌ها در مورد رفتار انسان در مقیاس و سرعت بسیار گسترده باز می‌کند.
    برای پژوهش در علوم اجتماعی تاکنون از روش‌های مختلفی از جمله پرسشنامه، آزمون‌های رفتاری، مطالعات مشاهده‌ای و آزمایش‌ها برای به دست آوردن نمایشی کلی از ویژگی‌های افراد، گروه‌ها، فرهنگ‌ها و پویایی آنها استفاده شده است. اکنون، فناوری هوش مصنوعی در حال ظهور ممکن است چشم انداز جمع‌آوری داده‌ها را در این زمینه تغییر دهد.
    گروسمن می‌گوید: مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند طیف گسترده‌ای از تجربیات و دیدگاه‌های انسانی را نشان دهند که احتمالاً به آن‌ها درجه آزادی بالاتری برای ایجاد پاسخ‌های متنوع نسبت به روش‌های متعارف شرکت‌کننده انسانی می‌دهد که می‌تواند به کاهش نگرانی‌های تعمیم‌پذیری در پژوهش‌ها کمک کند.
    فیلیپ تتلاک استاد روانشناسی در دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: مدل‌های زبانی بزرگ می‌توانند جایگزین شرکت کنندگان انسانی برای جمع‌آوری داده‌ها شوند. در واقع، مدل‌های زبانی بزرگ قبلاً توانایی خود را در ایجاد پاسخ‌های نظرسنجی واقع بینانه در مورد رفتار مصرف کننده نشان داده‌اند. این مدل‌ها، پیش‌بینی‌های مبتنی بر انسان را در سه سال آینده متحول خواهند کرد.
    وی افزود: برای انسان‌هایی که از هوش مصنوعی کمک نمی‌گیرند، منطقی نخواهد بود که قضاوت‌های احتمالی را در بحث‌های جدی سیاست‌گذاری انجام دهند.. من ۹۰ درصد شانس آن را می‌دهم. البته واکنش انسان‌ها به همه این‌ها موضوع دیگری است.
    پژوهشگران همچنین استدلال می‌کنند که مطالعات با استفاده از شرکت‌کنندگان شبیه‌سازی‌شده می‌تواند برای ایجاد فرضیه‌های جدید مورد استفاده قرار گیرد که سپس می‌تواند در جمعیت‌های انسانی تأیید شود.
    وی می‌گوید: نگرانی‌های عمل‌گرایانه در مورد کیفیت داده‌ها، عادلانه و برابری دسترسی به سیستم‌های قدرتمند هوش مصنوعی قابل توجه خواهد بود. بنابراین، ما باید اطمینان حاصل کنیم که مدل‌های زبانی بزرگ در علوم اجتماعی، مانند همه مدل‌های علمی، منبع باز هستند. به این معنی که الگوریتم‌ها و داده‌های ایده آل آنها برای بررسی دقیق، آزمایش و اصلاح در دسترس همگان است.
    وی افزود: همچنین تنها با حفظ شفافیت و تکرارپذیری می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که تحقیقات علوم اجتماعی با کمک هوش مصنوعی واقعاً به درک ما از تجربه انسانی کمک می‌کند.