سرمقاله

هوش مصنوعی جذاب یا ترسناک؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13837  |  صفحه ۱۰ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 22 مرداد 1402
    بازارها نسبت به یک خبر واکنش نشان دادند
    ریزش سنگین طلا و سکه
    افت قیمت دلار و طلا ۱۸ عیار، همزمان با کاهش ارزش جهانی اونس باعث ریزش بازار سکه شد. ربع سکه با یک میلیون و سکه امامی با دو میلیون ریزش، بیشترین ضربه را متحمل شده‌اند . قیمت طلا امروز شنبه ۲۱ مرداد بابت عملکرد گستاخانه خود در طول تعطیلات غیرمنتظره دو هفته پیش به شدت مجازات شد. به‌گزارش فرارو؛ قیمت طلا ۱۸ عیار امروز شنبه و در پایان نیمه اول معاملات به محدوده دو میلیون و ۸۸۰ هزار تومان تا دو میلیون و ۲۹۲ هزار تومان رسید. فعالان بازار می‌گویند برای لحظاتی نیز طلا را در محدوده دو میلیون و ۲۸۱ هزار تومان ملاقات کرده‌اند. قیمت هر گرم طلا به این ترتیب امروز نسبت به روز‌های ۱۱ و ۱۲ مردادماه امسال، نزدیک ۱۰۳ هزار تومان ارزان شد.
    کاهش قیمت سه‌درصدی هر گرم طلا ۱۸ عیار در بازار، با افت چهار درصدی دلار و عقب‌نشینی ۱.۴ درصدی بهای اونس همراه شد تا ریزش قیمت انواع سکه نیز رقم بخورد. ربع سکه تا ظهر ۹ درصد ارزان شد و قیمت سکه امامی نزدیک دو میلیون تومان کاهش پیدا کرد. افت قیمت سکه گرمی تقریبا به ۶.۵ درصد می‌سرد. نیم سکه و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم هم بین پنج تا شش درصدی ارزش خود را از دست دادند.
    عوامل ریزش قیمت سکه در روز شنبه ۲۱ مرداد
    قیمت دلار، طلا و سکه دو هفته پیش با سوءاستفاده از اعلام تعطیلات ناگهانی به‌علت گرمای هوا، طی روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد اختیار از کف دادند و خود را به محدوده‌های جدیدی رساندند. قیمت دلار در روز ۱۱ و ۱۲ مرداد تا ۵۰ هزار و ۷۰ تومان پیش رفت، اما همزمان با بازگشایی بازار، قیمت دلار در روز شنبه ۱۴ مرداد دوباره تا ۴۹ هزار و ۴۷۰ تومان عقب نشست. یک‌هفته پس از آن روز، دلار بدجوری مجازات شده و امروز شنبه ۲۱ مرداد در محدوده ۴۸ هزار و ۶۴۶ تومان تا ۴۸ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود.قیمت دلار به این ترتیب نسبت به تعطیلات غیرمنتظره دو هفته قبل هزار و ۴۷۰ تومان کاهش پیدا کرد و نزدیک سه‌درصد ارزان شد. طلا هم در این مدت از دو میلیون و ۳۹۱ هزار و ۸۰۰ تومان تا سه میلیون و ۲۸۸ هزار و ۲۰۰ تومان عقب نشست که معادل ۴.۳ درصد کاهش قیمت به‌حساب می‌آید. اگر امروز به بازار می‌رفتید، می‌توانستید بابت هر گرم طلا ۱۸ عیار، ۱۰۳ هزار و ۶۰۰ تومان کمتر از روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد پول خرج کنید. قیمت جهانی طلا نیز از آن روز تا الان ۲۸ دلار، معادل ۱.۵ درصد ارزان شده تا رسما همه‌چیز برای ریزش قیمت سکه در روز شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ آماده و مهیا باشد.
    روند ریزش قیمت‌ها در بازار سکه
    قیمت سکه امامی دو هفته پیش همزمان با اعلام تعطیلات غیرمنتظره روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد، با سرعت زیادی بالا رفت و به ۲۹ میلیون و ۶۵۱ هزار تومان رسید. دو هفته پیش هیات دولت اعلام کرد به‌دلیل نگرانی بابت سلامتی مردم در دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد، روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه را در سراسر کشور تعطیل کرد.قیمت دلار، سکه و طلا ۱۸ عیار در آن بازه زمانی، هیجان‌زده عمل کردند و پا روی پدال گاز گذاشتند، اما از آنجا که هیچ عامل اقتصادی یا سیاسی از این عصیان حمایت نمی‌کرد، خیلی زود و با از سرگیری معاملات در روز شنبه ۱۴ مرداد ورق برگشت.
    ربع سکه نیز بیش از رفقایش طعم تلخ مجازات را چشیده و فعلا بین ۱۰ تا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت سکه امامی ابتدا به ۲۸ میلیون و ۹۰۱ تومان برگشت و تا آخر هفته گذشته با شیبی ملایم به سمت نیمه کانال ۲۸ میلیون تومان عقب نشست. معاملات امروز شنبه ۲۱ مرداد در حالی به نیمه رسید که هر عدد سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بین ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان معامله می‌شد.
    ربع سکه بیش از رفقایش طعم تلخ مجازات را چشیده. قیمت سکه ربع بهار آزادی دو هفته قبل در روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد تا ۱۰ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان پیش رفت، اما با شروع فعالیت عادی بازار، رضایت داد به پله ۱۰ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان برگردد. یک‌هفت بعد یعنی شنبه ۲۱ مرداد، فروشنده‌ها ناچار شده‌اند قیمت سکه ربع سکه را بین ۱۰ میلیون تا ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کنند.سکه گرمی به‌عنوان متهم ردیف سوم، مجازات شده و با ۴۲۰ هزار تومان کاهش نسبت به دو هفته قبل، امروز شنبه ۲۱ مرداد در محدوده قیمت شش میلیون معامله می‌شود. همین سه دو هفته قبل، سکه گرمی شش میلیون و ۴۲۰ هزار تومان قیمت داشت.قیمت نیم سکه امروز شنبه ۲۱ مرداد به ۱۵ میلیون تومان رسید و فروشنده‌ها نهایتا توانستند آن را ۷۰ هزار تومان گران‌تر فاکتور کنند. دو هفته قبل در روز‌های ۱۱ و ۱۲ مرداد، نیم سکه تقریبا یک میلیون تومان گران‌تر بود، ولی الان حدود ۶.۴ درصد ارزش خود را از دست داده است.سکه طرح قدیم با اینکه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ارزان شده، اما حداقل توانسته بهتر از بقیه انواع سکه دست و پایش را جمع کند. قیمت سکه بهار آزادی طرح قدیم، امروز با افت ۵.۳ درصدی به محدوده ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تا ۲۷ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید آن‌هم در شرایطی که ۱۰ روز پیش، روی سکوی ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ایستاده بود.