صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 21708  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 16 دی 1402
    ۵ ماده غذایی مفید برای داشتن پوست و موی سالم
    به طور کل رژیم‌های غذایی غنی از سبزیجات، میوه‌های تازه و سرشار از پروتئین، علاوه بر تأمین سلامت قلب، ضامن سلامت پوست و موی شما نیز هستند. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد زنانی که از رژیم‌های غذایی کم گلیسمی (قند پایین) غنی از کربوهیدرات‌های پیچیده، ویتامین‌های A، B و C و مواد معدنی مانند روی و منیزیم استفاده می‌کنند، ممکن است در دوران یائسگی ریزش موی کمتری داشته باشند.
    ۱) ماهی‌های چرب
    بر اساس تحقیقات، غذاهای دریایی غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ برای مو و پوست مفید هستند. امگا ۳ می‌تواند به کاهش التهاب و قرمزی در بدن و پوست کمک کند. این اسیدهای چرب هم‌چنین منبع غنی پروتئین، آنتی اکسیدان قوی ویتامین E و بیوتین هستند که تولید کراتین را به منظور بهبود شرایط پوست و مو تحریک می‌کنند. ماهی سالمون، شاه ماهی و ماهی ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند.
    ۲) سیب زمینی
    سیب زمینی سرشار از کاروتنوئید بتاکاروتن و پیش‌ساز ویتامین A است. ویتامین A تولید کراتین را تقویت می‌کند و برای سلامت پوست و ناخن ضروری است. افراد مبتلا به کمبود ویتامین A بیشتر در معرض آسیب‌های پوست و مو قرار دارند. یک مطالعه قدیمی در سال ۲۰۰۴ نشان داد که آنتوسیانین موجود در سیب زمینی، دارای خواص آنتی اکسیدانی است که می‌تواند التهاب پوست را بهبود ببخشد. آنتی اکسیدان‌ها هم‌چنین می‌توانند به محافظت در برابر رادیکال‌های آزاد کمک کرده و از پیری زودرس پیشگیری کنند.
    ۳) آجیل
    برخی از دانه‌ها، به ویژه تخمه آفتابگردان، منابع خوبی از بیوتین، پروتئین و ویتامین E هستند. آجیل‌هایی مانند بادام و گردو نیز دارای آنتی اکسیدان ویتامین E هستند که به مبارزه با آسیب اکسیداتیو کمک می‌کنند. ویتامین E هم‌چنین دارای خواص ضد التهابی است و از آسیب ناشی از اشعه خورشید به پوست محافظت می‎‌کند.
    ۴) تخم مرغ
    پروتئین یک بخش کلیدی از رژیم غذایی سالم برای مو است. موهای ما از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است، بنابراین رژیم غذایی فاقد پروتئین ممکن است مو را شکننده کند.
    ۵) میوه‌ها
    آبرسانی یا هیدراتاسیون پوست، جهت حفظ رطوبت در لایه بیرونی پوست اهمیت دارد؛ زیرا به حفظ ظاهری سالم و جوان کمک می‌کند. نوشیدن آب تنها راه افزایش مصرف مایعات نیست. برخی از میوه‌ها به طور طبیعی دارای محتوای آب بالایی هستند، از جمله: خیار، هندوانه، سیب، هلو، کاهو، طالبی و توت فرنگی.
    برای حفظ سلامت پوست، از کدام مواد غذایی اجتناب کرد؟
    حذف کامل هر چیزی از رژیم غذایی ضروری نیست مگر اینکه نسبت به آن ماده آلرژی داشته باشید. با این حال، باید در مصرف این مواد غذایی با احتیاط عمل کنید:
    الکل
    الکل، موجب انبساط رگ‌های خونی و قرمزی پوست می‌شود؛ در نتیجه احتمال بروز جوش و آکنه در پوست را افزایش می‌دهد. مطالعه‌ای بر روی بیش از ۳۰۰۰ زن ۱۸ تا ۷۵ ساله از نژادهای مختلف نشان داد که نوشیدن زیاد الکل، با بروز علائم پیری صورت و چین و چروک همراه است.
    غذاهای فرآوری‌شده
    این غذاها سبب ایجاد التهاب در بدن می‌شوند؛ از همین رو برای سلامت پوست و ناخن مضر هستند. برخی از مطالعات نیز مصرف غذاهای سرخ‌شده و پرچرب را با پیری پوست مرتبط می‌دانند. غذاهای فرآوری‌شده عبارتند از: غذاهای سرخ‌شده و سوخاری، آب نبات، کلوچه و کیک، گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس، کالباس و ... .
    نوشیدنی‌های قندی
    مطالعات صورت‌گرفته نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی حاوی قند می‌تواند احتمال پیری پوست را افزایش دهد. بر همین اساس، رژیم‌های غذایی با گلیسمی (قند) پایین در جلوگیری از ریزش مو در دوران یائسگی مؤثرند. بدین منظور کافی است مصرف آبمیوه‌های صنعتی، چای شیرین و نوشابه را محدود کنید.