سرمقاله

آماده ورود به عصر تازه هستیم؟ ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 9769  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 07 خرداد 1402
    توافق ایران، ترکیه، روسیه و سوریه برای تشکیل یک کمیسیون
    وزیر امورخارجه ترکیه گفت که تهران، مسکو، آنکارا و دمشق بر سر تشکیل یک کمیسیون در سطح معاونان وزیر خارجه در رابطه با موضوع عادی‌سازی روابط ترکیه و سوریه توافق کرده‌اند. مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه در گفت‌وگو با شبکه ان‌تی‌وی با بیان اینکه ‌پاکسازی سوریه از تروریسم برای امنیت و ثبات این کشور ضروری است، گفت که آنکارا قصد دارد پناهندگان سوری را به مناطق امن در سوریه و مناطقی که تحت کنترل دولت اسد قرار دارد، بازگرداند.
    وی در ادامه بر اهمیت نشست چهارجانبه اخیر میان وزیران امورخارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه تاکید کرد و گفت: ما در این نشست بر سر آماده‌سازی زیرساخت‌ها برای بازگشت امن سوری‌ها به مناطق تحت کنترل دولت توافق کردیم. ما در آخرین نشست وزیران امورخارجه در مسکو به این توافق رسیدیم و تصمیم داریم کمیسیونی را در سطح معاونان وزرا تشکیل دهیم که نهادهای مربوطه نیز در آن مشارکت داشته باشند.
    چاووش اوغلو افزود: به عبارت دیگر، ما از قبل نیز مصمم بودیم که سوری‌ها را به کشورشان برگردانیم. اما این کار را با گفتمان نژادپرستانه انجام نمی‌دهیم، فراموش نمی‌کنیم که آنها هم انسان هستند.
    به گزارش ایسنا، وزیران امورخارجه ایران، روسیه، ترکیه و سوریه روز دهم ماه مه (اواسط اردیبشهت‌ماه) در مسکو، پایتخت روسیه به منظور حل‌وفصل اختلافات میان آنکارا و دمشق با یکدیگر دیدار کردند.
    وزارت امور خارجه روسیه پس از برگزاری این دیدار چهارجانبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرکای این نشست درباره موظف کردن معاونان وزرای امور خارجه به تعیین نقشه راهی برای توسعه روابط میان ترکیه و سوریه در هماهنگی با فعالیت وزرای دفاع و نهادهای ویژه مربوطه چهار کشور به توافق رسیدند.
    طبق این بیانیه، طرفین توافق کردند که تماس‌ها در سطح بالا و مذاکرات فنی را در چارچوب چهارجانبه ادامه دهند.
    مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امورخارجه ترکیه همچنین هفته گذشته گفت که آنکارا همکاری با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را برای بازگشت آوارگان سوری به مناطق‌شان آغاز کرده است. 
    وی ادامه داد: باید آوارگان سوری به مناطق تحت سیطره دولت سوریه بازگردند. در نشست چهارجانبه با وزرای خارجه سوریه، روسیه و ایران در مسکو با نقشه راهی برای بازگشت آوارگان توافق کردیم. درحال حاضر برای برگزاری نشستی سه جانبه میان رؤسای جمهوری ترکیه، روسیه و سوریه برنامه‌ریزی می‌کنیم.
    وزیر امورخارجه ترکیه علاوه‌براین اعلام کرد که ترکیه به زودی کمیته‌ای را تشکیل خواهد داد و نقشه راهی را برای عادی سازی روابط با سوریه ایجاد خواهد کرد. این کمیته شامل نمایندگانی از وزارت خارجه و وزارتخانه‌های دیگر برای اجرایی کردن نقشه راه است.