سرمقاله

شارلاتانیسم در کشتی! / حجت اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11121  |  صفحه ۷ | ایران و جهان  |  تاریخ: 01 تیر 1402
    مذاکرات امیرعبداللهیان در کویت
    ورود به گفت‌وگوهای چند جانبه منطقه‌ای
    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوهای دوجانبه به دعوت همتای کویتی خود عصر روز چهارشنبه وارد فرودگاه بین‌المللی کویت شد و مورد استقبال مقامات این کشور قرار گرفت.
    کویت سومین مقصد در سفرهای دوره‌ای امیرعبداللهیان است که از دوشنبه شب آغاز شده و پیش از این وزیر امور خارجه به قطر و عمان هم سفر و با مقامات آنها دیدار داشته است.
    در همین رابطه حسین امیرعبداللهیان در دیدار با همتای عمانی‌اش همچنین نشست آتی وزرای حمل و نقل کشورهای عضو توافقنامه عشق آباد را مهم دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران این توافق را یک موضوع مهم می داند و لازمست برای تحقق اهداف آن تلاش کنیم.
    وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به تاکید روسای ایران و عمان به وزرای امور خارجه دو کشور، پیشنهاد کرد طی برگزاری دیدارهای تیم های مشترک کارشناسی، فنی و حقوقی دو کشور، متن سند همکاری های جامع بلند مدت دو کشور در سریعترین زمان ممکن آماده و به امضا برسد.
    امیرعبداللهیان ضمن استقبال از ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد برای برگزاری نشست وزرای امور خارجه ۸ کشور ساحلی خلیج فارس در نیویورک در ماه سپتامبر آینده افزود، لازم است چنین ابتکارهایی در چارچوب ۸ کشور منطقه نیز مورد توجه و پیگیری قرار گیرد و در این راستا حتی از برگزاری نشست سران ۸ کشور حوزه خلیج فارس نیز استقبال می کنیم.
     امیرعبداللهیان از تلاش ها و ابتکارات سازنده عمان و سلطان این کشور در تسهیل و حل و فصل موضوعات و پرونده های منطقه‌ای و بین‌المللی تشکر و قدردانی کرد و در پایان از همتای خود جهت سفر رسمی به جمهوری اسلامی ایران دعوت بعمل آورد که مورد استقبال همتای عمانی وی قرار گرفت.
    السید بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان نیز در این دیدار با تاکید متقابل بر اهمیت سفر اخیر سلطان عمان به تهران و ابراز خرسندی کشورش از گفتگوها و توافقات بسیار خوب بعمل آمده، نسبت به آمادگی وزارت خارجه عمان برای همکاری با دیگر وزارتخانه ها و دستگاه‌های کشورش بمنظور پیگیری و تلاش برای اجرای توافقات تهران و تأمین نظر سلطان عمان و رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
    در این دیدار، همچنین همکاری‌ها و برخی طرح های مشترک دو کشور در حوزه های انرژی، حمل و نقل، همکاری بندری، بانکی، ارتباطات و فناوری، کنسولی و قضایی و امور زندانیان، همکاری های استانی، امور گمرکی و دیگر موضوعات دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
    امیر عبداللهیان ظهر روز چهارشنبه نیز در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای عمانی خود در مسقط در تشریح نتایج گفت‌وگوهایش با مقامات عمان، گفت: امروز گفت‌وگوهای مهم و سازنده‌ای با همکارم وزیر امور خارجه عمان داشتم. رایزنی‌ها قبل از هر چیزی در خصوص توافقات روسای دو کشور به ویژه در سفر اخیر سلطان عمان به تهران و توافقات صورت گرفته در جریان این سفر بود.
    این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته مسیر پیگیری توافقات بین دو کشور به خوبی در حال پیشرفت است و گسترش همکاری‌ها در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، انرژی، علم و فناوری از موضوعات مورد توجه ماست.
    وی با بیان اینکه ما معتقدیم در منطقه از مرحله گفت‌وگوهای محض عبور کرده‌ایم و وارد همکاری‌های متنوع و چند جانبه شده‌ایم به پیشنهاد مطرح شده برای برگزاری نشست وزیران امور خارجه هشت کشور حوزه خلیج فارس در شهریور ماه در نیویورک اشاره کرد و گفت: من و همکارم وزیر خارجه عمان و پیش از آن نخست وزیر و وزیر خارجه قطر اتفاق نظر داریم که ادامه این ابتکار در منطقه می‌تواند منجر به همکاری هشت کشور حوزه خلیج فارس شود.
    وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: من و وزیر خارجه عمان اتفاق نظر داریم که دور بعدی کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را در آینده نزدیک برگزار کنیم.
    امیر عبداللهیان همچنین گفت: ما از ابتکارات سلطان عمان در قبال مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با هدف افزایش همکاری‌ها جهت ایجاد صلح و ثبات و توسعه در منطقه تشکر می‌کنیم.