سرمقاله

شورش واگنرها ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11544  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 07 تیر 1402
    سازمان ملل گزارش داد
    جنایت طالبان علیه غیر نظامیان از زمان روی کار آمدن
    سازمان ملل روز گذشته (سه‌شنبه) در گزارشی به تعداد کشته‌شده‌های غیرنظامی و افراد مجروح در افغانستان پس از حکمرانی دوباره طالبان پرداخت؛ آماری که گرچه نسبت به سال‌های قبل و دوران جنگ در این کشور کاهش نشان می‌دهد اما همچنان بالاست.
    به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، طبق گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما)، از زمان روی کار آمدن دوباره طالبان در اواسط اوت ۲۰۲۱ تا پایان ماه مه سال جاری میلادی، ۳۷۷۴ تلفات غیرنظامی ثبت شده که ۱۰۹۵ تن از آن‌ها در رویدادهای خشونت‌آمیز در این کشور کشته شدند.
    این درحالیست که براساس گزارش‌های قبلی سازمان ملل، ۸۸۲۰ تلفات غیرنظامی از جمله ۳۰۳۵ کشته در سال ۲۰۲۰ ثبت شده است.
    طالبان در اوت ۲۰۲۱ بار دیگر قدرت را در افغانستان به دست گرفت و به حضور سربازان ایالات متحده و ناتو پس از دو دهه جنگ در افغانستان پایان داد.
    طبق گزارش سازمان ملل، سه‌چهارم از حملات صورت گرفته در افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان ناشی از انفجار بمب‌های دست‌ساز در مناطق پرتردد از جمله مکان‌های زیارتی، مدارس و فروشگاه‌ها بود. در میان افراد کشته‌شده ۹۲ زن و ۲۸۷ کودک بودند.
    این گزارش تاکید کرد که اکثر انفجارهای ناشی از بمب‌های دست‌ساز توسط داعش انجام شده است. با این حال سازمان ملل گفت که “تعداد قابل توجهی” از کشته‌شده‌ها ناشی از حملاتی بوده که گروهی هرگز مسئولیت آن‌ها را بر عهده نگرفته و یا اینکه یوناما نتوانسته ارتباط آن حملات را با گروه‌ خاصی پیدا کند. سازمان ملل به رقم دقیق این نوع از تلفات اشاره نکرد.
    به گزارش ایسنا، سازمان ملل همچنین ضمن ابراز نگرانی نسبت به “مرگبار بودن حملات انتحاری” از زمان روی کار آمدن طالبان، خاطر نشان کرد که این حملات در میان بحران‌های اقتصادی و مالی این کشور رخ می‌دهند و همزمان با کاهش شدید تامین مالی از زمان روی کار آمدن طالبان، قربانیان برای دسترسی به کمک‌های پزشکی، مالی، روحی و اجتماعی تحت دولت رهبری طالبان دست و پنجه نرم می‌کنند.
    این آژانس سازمان ملل خواستار توقف فوری حملات شده و گفت که گروه طالبان را برای امنیت افغان‌ها مسئول می‌داند.
    اما این درحالیست که طالبان ادعا می‌کند، زمام حکمرانی را هنگامی در دست گرفت که افغانستان در “آستانه فروپاشی” بود و افراد طالبان تلاش کردند تا با “مدیریت مناسب و تصمیمات منطقی” این کشور و دولت افغانستان را از یک بحران “نجات” دهند.
    وزارت خارجه طالبان در واکنش به این گزارش مدعی شد که وضعیت در افغانستان از اوت ۲۰۲۱ به تدریج بهبود یافته است. این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: امنیت در سرتاسر کشور تامین شده است و طالبان به امنیت مکان‌هایی نظیر اماکن زیارتی اهمیت می‌دهد و آن را یک اولویت می‌داند.
    همچنین هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان روز یکشنبه ادعا کرد که طالبان اقدامات لازم را برای بهبود شرایط زنان در افغانستان انجام داده؛ اما این درحالیست که گزارش‌های اخیر از محدودیت شدید علیه فعالیت زنان در جامعه و تحصیلات دختران افغان خبر داده‌اند. او این بیانیه را در آستانه تعطیلات عید قربان که آخر این هفته در افغانستان و سایر کشورهای اسلامی برگزار خواهد شد، منتشر کرد.