سرمقاله

مجلس در محاق / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11569  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 10 تیر 1402
    سومین و آخرین شب میزبانی استان گلستان سپری شد
    شب درخشش پیشکسوتان در موسیقی نواحی
    سومین و آخرین شب میزبانی استان گلستان (منطقه یک) در شهر گنبدکاووس از جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندانی از استان‌های گلستان، مازندران، البرز و خراسان شمالی سپری شد.
    به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران، شامگاه ۸ تیرماه ۱۴۰۲ در سومین و آخرین شب میزبانی استان گلستان (منطقه یک) در شهر گنبدکاووس از جشنواره موسیقی نواحی اجراهایی از استان‌های گلستان، مازندران، البرز و خراسان شمالی روی صحنه رفت.
    نخستین اجرای صحنه‌ای به گروه «نجوای کتول» از استان گلستان تعلق داشت؛ این گروه ۸ نفره با حضور در صحنه به اجرای ۱۲ قطعه مختلف پرداختند. «طلوع»، «آواز هرایی»، «آواز کله‌کش کوتاه»، «ریز مقام»، «آواز کله کش وسط»، «ترانه چینی اِم»، «آواز کله کش بلند (مقام کوچ)»، «ترانه سر طِلا»، «ترانه لاره»، «ترانه شاه داماد» و «ترانه حِنا حِنا» قطعاتی بودند که توسط نوازندگان این گروه نواخته شد و خواننده این گروه نیز با همراهی نوازندگان آن‌ها را خوانندگی کرد. «ترانه چَکِه سِماع» قطعه آخری بود که توسط این گروه گلستانی روی صحنه اجرا رفت؛ در این قطعه نوازندگان نی و دهل و دایره نواختند و سایر اعضای گروه نیز به رقص محلی پرداختند.
    محمدرضا برزگر (سرپرست گروه، نوازنده دوتار و همخوان)، احمد نظری (خواننده)، حسینعلی برزگر (همخوان و آیین سماع)، محمدرضا خسروی کتولی (نوازنده دوتار، شمشاد و همخوان)، عظیم وسیع سری (نوازنده کمانچه و آیین سماع)، سعید ابدال (نوازنده دوتار و خواننده آیین سماع)، حسین خسروی کتولی (نوازنده نی) و رمضانعلی قاسمی (نوازنده دهل و دایره و همخوان) اعضای این گروه را تشکیل می‌دادند.
    گروه سِلیم (کبک دری) از استان مازندران، دومین اجرای شب سوم جشنواره موسیقی نواحی ایران را به خود اختصاص دادند. سعدی صادقی (سرپرست گروه و نوازنده کمانچه) سپهر علیزاده (نوازنده دوتار)، رضا رحمانی (خواننده) پویا محسنی (نوازنده لَلِه‌وا (نی مازندرانی) ) و محمد باقر اسدی (نوازنده نقاره مازندرانی و دایره) در این اجرا قطعات «میش حال»، «کتولی»، «پیغوم»، «تصنیف نازنین یار»، «طوبی جان» و بیج سما (رقص برنج) را روی صحنه به اجرا درآوردند. نوازندگان سازهای لَلِه‌وا و دوتار نیز هرکدام به اجرای قطعه‌ای به صورت تک‌نوازی پرداختند.
    اجرای سوم به گروهی دیگر از استان مازندران با حضور رضا رحمانی و نوازندگی لَلِه‌وا (نی مازندرانی) توسط پویا محسنی و حرمت یوسفی اختصاص داشت که دو قطعه «خدایا من غریب، یارم غریبه» و «بابا لیلی» توسط این گروه به اجرا درآمد.
    اجرای دیگر شب گذشته به عاشیق ایمران حیدری از استان البرز تعلق داشت؛ این استاد پیشکسوت موسیقی عاشیقی در اجرای پر شور خود قطعه «یانیخ کرم (داستان اصلی و کرم)» را با ساز محلی «قوپوز» تکنوازی کرد. عاشیق ایمران حیدری به عنوان پیشکسوت حوزه هنر عاشیقی و پژوهشگر حوزه هنر عاشیقی صبح دیروز نیز در سومین نشست پژوهشی شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی ایران به بررسی موضوع «موسیقی عاشیقی» پرداخت.
    استاد علیرضا سلیمانی، فرزند استاد فقید حاج قربان سلیمانی آخرین اجرای سومین شب جشنواره موسیقی نواحی ایران را روی صحنه برد؛ این استاد دوتار نواز که در قله موسیقی مقامی استان خراسان شمالی قرار دارد، با همراهی دو فرزند خود حمید سلیمانی (نوازنده دوتار و خواننده) و امیرمحمد سلیمانی (نوازنده دوتار) به اجرای قطعاتی پرداخت. در ابتدا قطعه «شاه‌ختایی» توسط فرزندان این هنرمند همنوازی و خوانندگی شد. تکنوازی و تک‌خوانی قطعه نسبتاً بلند «باش حسین یار» توسط استاد علیرضا سلیمانی از بخشهایی از آخرین اجرای جشنواره موسیقی نواحی به میزبانی استان گلستان بود که مورد استقبال و تشویق افراد حاضر در سالن مجموعه فرهنگی «وارنا» گنبد کاووس قرار گرفت. همنوازی و همخوانی استاد و فرزندان در قطعه «نیمه کلام» حسن ختام اجراهای شب گذشته بود.
    تشکر از حضور هنرمندان در این دوره از جشنواره
    پس از پایان اجراهای شب گذشته، محمد رعیت (مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان) در سخنانی کوتاه اظهار کرد: ۳ روز با شکوه با حضور هنرمندانی از ۸ استان کشور در این جشنواره رقم خورد؛ در همین راستا از هنرمندان عزیزی که با حضور خود در این جشنواره توانایی فرهنگ غنی ایرانی اسلامی عزیز در حوزه اقوام مختلف را در قالب موسیقی به نمایش گذاشتند، تشکر می‌کنم.
    شهرهای مختلف شرایط لازم میزبانی از جشنواره را فراهم کنند
    استاد علیرضا سلیمانی نوازنده پیشکسوت دوتار درباره برگزاری این دوره از جشنواره با میزبانی مشترک ۵ شهر مختلف با بیان اینکه روشی که امسال برای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی در پیش گرفته شده است، اقدام خوبی است، اظهار کرد: در جشنواره موسیقی نواحی، امسال محیطی فراهم شد تا هنرمندان شهرهای منطقه برگزاری جشنواره با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا کنند.
    او با تشویق شهرهای مختلف برای اعلام آمادگی جهت میزبانی دوره‌های بعدی جشنواره موسیقی نواحی ادامه داد: شهرهای مختلف باید تلاش کنند تا شرایط لازم جهت میزبانی از جشنواره را فراهم نمایند و متقاضی میزبانی از جشنواره در دوره‌های آتی شوند.
    برگزاری غیر متمرکز جشنواره یک فرصت خوب است
    محمدرضا برزگر سرپرست گروه نجوای کتول نیز در بیان مزایای برگزاری غیرمتمرکز جشنواره موسیقی نواحی تاکید کرد: فراهم شدن فرصت کافی برای حضور گروه‌های موسیقی نواحی از مناطق مختلف و توجه ویژه به این گروه‌ها از جمله اتفاقات خوبی است که با برگزاری غیر متمرکز جشنواره امسال رخ داده است.
    برگزاری منظم جشنواره موسیقی نواحی ایجاد انگیزه می‌کند
    همچنین سعدی صادقی سرپرست گروه «سِلیم نیر» به برخی مزایای برگزاری جشنواره موسیقی نواحی کشور پرداخت و گفت: برگزاری منظم جشنواره‌های موسیقی از جمله جشنواره‌های موسیقی‌خوانان و موسیقی نواحی انگیزه‌ای خاص برای جوانان علاقه‌مند به موسیقی ایجاد می‌کند. در همین راستا نیز در شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی شاهد حضور نسل‌های جدید هستیم که این موضوع موجب تشویق بیشتر جوانان به موسیقی اقوام و نواحی می‌شود.
    او همچنین کاهش زمان حضور در محل برگزاری جشنواره موسیقی نواحی با اجرای شیوه‌ی جدید میزبانی همزمان ۵ شهر در شانزدهمین دوره جشنواره موسیقی نواحی را یکی از ویژگی‌های مثبت این دوره از جشنواره عنوان کرد.
    به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، بخش منطقه‌ای شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، در دو بخش «نشست‌های پژوهشی» و «اجراهای صحنه‌ای» به دبیری محمدعلی مرآتی و در یک گستره ملی به همت دفترموسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌صورت غیررقابتی، طی روزهای ششم الی بیست و سوم تیر ماه به میزبانی ۵ استان گلستان (۶ الی ۸ تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) در حال برگزاری است.