سرمقاله

مجلس در محاق / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11576  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 10 تیر 1402
    دردسر بزرگ برای پرداخت طلب بازیکنان
    سه‌گانه‌ای که کمر پرسپولیس را شکست!
    باشگاه پرسپولیس در همین ابتدای فصل نقل و انتقالات با یک چالش جدی مواجه شده است.
    به گزارش خبرآنلاین، پرسپولیس لیگ بیست و دوم را به رویایی‌ترین شکل ممکن به پایان رساند و جام‌های قهرمانی را یکی پس از دیگری تصاحب کرد. قرمزهای پایتخت ابتدا در لیگ برتر به مقام قهرمانی رسیدند و سپس با شکست استقلال در فینال جام حذفی قهرمانی این مسابقات را هم به دست آوردند. آن‌ها با توجه به کسب قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی به صورت خودکار قهرمان سوپرجام هم شدند تا به یک سه‌گانه داخلی دست پیدا کنند. با وجود این عملکرد چشمگیر اما وضعیت پرسپولیس برای آغاز فصل جدید چندان مساعد به نظر نمی‌رسد.
    سرخپوشان پایتخت قرار بود از روز چهارشنبه تمرینات خود را آغاز کنند اما اعتصاب بازیکنان به دلیل عدم پرداخت مطالبات این موضوع را به تعویق انداخته است. بازیکنان پرسپولیس به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مربوط به فصل گذشته از باشگاه شاکی هستند و همین موضوع برای رضا درویش به یک چالش بزرگ تبدیل شده است. مدیریت پرسپولیس تا امروز موفق به پرداخت پاداش‌های مربوط به قهرمانی در لیگ برتر و جام حذفی نشده است. گفته می‌شود مجموع پاداشی که مدیریت پرسپولیس طبق آپشن‌های قرارداد بازیکنان باید پرداخت کند به حدود 66 میلیارد تومان می‌رسد که مبلغ قابل توجهی است.
    پرسپولیسی‌ها در شرایط ملزم به پرداخت این مبلغ هنگفت هستند که حتی یک ریال هم بابت قهرمانی‌های خود درآمدزایی نداشته‌اند. سازمان لیگ فوتبال ایران برخلاف دیگر کشورها هیچ پاداشی برای تیم قهرمان در نظر نمی‌گیرد و این موضوع یک ضربه بزرگ به تیم‌هایی است که موفق به قهرمانی می‌شوند. در واقع قهرمانی در لیگ برتر ایران بیشتر به ضرر تیم‌هاست و مانند پرسپولیس باعث دردسر می‌شود.
    این در حالی است که در فوتبال روز دنیا بین تیم‌ها تفاوت‌های مالی زیادی وجود دارد. همان طور که در ایتالیا بین یوونتوس و کیه‌وو تفاوت درآمدی وجود دارد. در اسپانیا، آلمان و سایر لیگ‌های معتبر جهان نیز چنین شرایطی وجود دارد. پرداخت پاداش به تیم‌ها در هر تورنمتی یک رسم عادی است.
    در لیگ برتر انگلیس تیم‌ها براساس محبوبیت و کیفیت تیمشان درآمدزایی دارند. حتی بدترین تیم جدول نیز مطمئن است که درآمدی از این راه به دست می‌آورد و در کنار حق پخش تلویزیونی، تبلیغات و فروشگاه‌های گسترده و برپایی اردوها و بازی‌های دوستانه درآمد کلانی به دست می‌آورند. منچستر سیتی قهرمان دوره گذشته لیگ برتر ۳۸ میلیون پوند در کنار پاداش ۱۵۳ میلیون پوندی دریافت کرد و این رقم برای تیم‌های دوم تا بیستم جدول هم با رقمی پایین‌تر وجود داشته است. منچستریونایتد موفق‌ترین تیم تاریخ انگلیس بیشترین درآمد را از حق پخش تلویزیونی به دست می‌آورد. مبنای پرداخت حق پخش در انگلیس به موفقیت و محبوبیت تیم برمی‌گردد. یونایتد یک میلیارد پوند از این راه توانست به دست بیاورد و بالاتر از آرسنال، چلسی، لیورپول و منچسترسیتی قرار گرفت.
    در فوتبال ایران همیشه گفته شده که پاداش تیم قهرمان از محل درآمد باشگاه‌ها پرداخت می‌شود، به این صورت که ۵۰ درصد این درآمدها به طور مساوی بین همه باشگاه‌ها تقسیم و ۵۰ درصد دیگر بسته به رتبه‌ تیم‌ها به آنها پرداخت می‌شود که البته هیچوقت ارقام آن به شکل شفاف گفته نشده و درصد بسیار کمی از هزینه‌های تیم‌ها را شامل می‌شود. محل درآمد باشگاه‌ها هم، حق پخش تلویزیونی و درآمدهای حاصل از تبلیغات محیطی است که در حال‌ حاضر از حق پخش تلویزیونی چیزی عاید باشگاه‌ها نمی‌شود. قهرمانی در فوتبال ایران برای تیم‌ها بیشتر از اینکه سود مالی داشته باشد باعث افزایش هزینه‌های آن‌ها می‌شود. در قرارداد اکثر بازیکنان بندها و آپشن‌هایی در خصوص پاداش قهرمانی وجود دارد و اگر تیمی قهرمان شود مجبور به پرداخت آن است و اینگونه هزینه‌هایش زیاد هم می‌شود.
    مسئولان لیگ عربستان بعد از اینکه تصمیم گرفتند تعداد تیم‌های لیگ این کشور را از ۱۴ به ۱۶ تیم افزایش دهند قرار شد تیم قهرمان ۵ میلیون ریال سعودی معادل (۱.۳ میلیون دلار) پاداش دریافت کند. به عبارت دیگر پاداش تیم‌ها در عربستان شش برابر شده است. پیش‌تر رقم پاداش به تیم قهرمان در عربستان ۷۵۰ هزار ریال سعودی بود.
    در لیگ ژاپن که می‌توان آن را برترین لیگ قاره آسیا نیز دانست، تیم قهرمان ۱.۵ میلیارد ین پاداش دریافت خواهد کرد. تیم نایب قهرمان ۷۰۰ میلیون ین، تیم سوم ۳۵۰ و تیم چهارم ۱۸۰ میلیون ین دریافت می‌کنند. همچنین پاداش جداگانه دیگری برای تیم‌های دیگر وجود دارد. تیم قهرمان ۳۰۰ میلیون ین و تیم‌های دوم تا انتهای جدولی نیز به ترتیب پاداش خود را که سیر نزولی دارد دریافت می‌کنند. حتی قهرمانی در جام حذفی و رقابت‌های دسته یک ژاپن نیز پاداش‌هایی را برای تیم‌ها در پی دارند که بیشتر این منایع از طریق تبلیغات محیطی و حق پخش تلویزیونی که در اختیار شبکه‌های ماهواره‌ای است تامین می‌شود.
    خود باشگاه پرسپولیس بابت دو بار صعود به فینال لیگ قهرمانان آسیا پاداش‌های دلاری خوبی دریافت کرد که هنوز بخشی از آن به دلیل تحریم‌ها به حساب این باشگاه واریز نشده است. در تورنمنت‌هایی چون لیگ قهرمانان آسیا و اروپا تیم‌ها بابت برد و مساوی و صعود به مراحل مختلفی مبالغی را دریافت می‌کنند که خودش انگیزه مهمی برای موفقیت است. در لیگ برتر ایران اما کسب عنوان قهرمانی صرفا به اعتبار باشگاه‌ها می‌افزاید و از نظر مالی هیچ حسنی ندارد.