سرمقاله

مجلس در محاق / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11583  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 10 تیر 1402
    یک کارشناس محیط زیست:
    قانون «هوای پاک» یک شوخی بزرگ است!
    درهفته جاری گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درباره آلودگی هوا منتشر شد. در این گزارش به نقل از مرکز اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اعلام شد از ۱۶ نیروگاه کشور، ۱۴ نیروگاه مصرف مازوت دارند.به گزارش فرارو، همچنین در این گزارش آمده که «قانون هوای پاک» در ایران به طور کامل اجرایی نشده و باعث شده تعداد روز‌های پاک کاهش یابد. به عنوان مثال در تهران، با مقایسه یک بازه زمانی مشخص از سال ۱۳۹۹ با ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص می‌شود که روز‌های پاک از ۱۵ روز به ۲ روز کاهش یافته است. از اول فروردین تا ۱۸ دی ماه سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱، نیز تعداد روز‌های ناسالم برای «گروه‌های حساس» از ۸۹ روز به ۱۱۵ روز افزایش پیدا کرده است.
    فرارو در گفت‌وگو با محمد درویش پژوهشگر و فعال محیط زیست، گزارش کمیسیون اصل نود مجلس درباره آلودگی هوا را بررسی کرده است. درویش معتقد است این گزارش آنطور که باید مسائل را بررسی نکرده است. حجم تخلف شانزده سازمان مقصر در آلودگی هوا بسیار بیشتر از چیزی که مجلس عنوان کرده است. محمد درویش گفت: «چیزی که در گزارش کمیسیون اصل ۹۰ محسوس است، این است که بخش بزرگی از ترک فعل‌هایی که توسط ۱۶ سازمان مقصر در آلودگی هوا رخ داده است، هیچ ارتباطی به تحریم‌ها ندارد. برای مثال سازمان استاندارد باید استانداردی را تنظیم و به وزارت نفت ابلاغ می‌کرده و در مورد استاندارد سوخت هشدار می‌داده. این کار انجام نشده پس به ماجرا اهمیتی داده نشده است. وزارت نیرو باید به سمت بسترسازی در اجرای برنامه ۵ ساله ششم می‌رفت. برنامه‌ای که اشاره به ایجاد ۵ هزار مگاوات برق از طریق انرژی‌های خورشیدی داشت. این کار انجام نشده است.»
    وی افزود: «سازمان حفاظت از محیط زیست نیز بی توجهی کرده است. حتی سازمان برنامه و بودجه که باید بودجه لازم را به دستگاه‌ها می‌داده در دقیقه نود این کار را کرده و در نتیجه فرصتی برای بهره برداری مناسب از بودجه وجود نداشته است و بودجه مجدد به خزانه بازگشته است. به نظر می‌رسد قانون هوای پاک یک «شوخی» است که دستگاه‌ها به راحتی از کنار آن عبور می‌کنند. یک تخلف بسیار بزرگ رخ داده است. یک بی قانونی و بی مسئولیتی آشکار و نابخشودنی را شاهدیم. اما هنوز هیچکس را بابت این ماجرا توبیخ یا تنبیه نکرده‌اند. آمار‌ها نشان می‌دهد تعداد روز‌های ناسالم، در حال افزایش و تعداد روز‌های سالم و پاک در حال کاهش است. حتی در این گزارش اشاره شده است که وزارت جهاد کشاورزی که قرار بوده فضای سبز اطراف نیروگاه‌ها را تامین کند، این کار را نکرده است. واقعا شگفت‌آور است که هیچکس مسئولیت‌های خود را انجام نداده است.»این کارشناس محیط زیست افزود: «قرار بود آموزش و پرورش، روش‌های تردد معلمان و دانش آموزان را تغییر داده و آنان را تشویق کند با وسایل حمل و نقل عمومی و دوچرخه تردد کنند، اما این وزارتخانه نیز حرکت فرهنگی خاصی در این زمینه انجام نداده است. درواقع هیچ مکانیسم تشویقی برای آن که دانش اموزان تشویق شوند از سرویس مدارس استفاده نکنند را نمیبینم. صدا و سیما که قرار بود شهروندان را با مستند‌های جذاب و سریال‌های آگاهی بخش و آموزشی به سمت درست هدایت کند نیز هیچ رویکرد خاصی نشان نداده است. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که باید آمار‌ها را به روز و اعلام می‌کرد وضعیت ناشی از این شرایط چگونه است نیز کم کاری کرده است، این وزارتخانه سال گذشته اعلام کرد که ما شاهد ۸ درصد مرده زایی ناشی از آلودگی هوا هستیم. این رقم تکان دهنده و بسیار خطرناک است. بعد از ۲ دهه که آمار تلفات آلودگی هوا ۳۰ هزار نفر اعلام می‌شد، سال گذشته برای اولین بار، ۴۵ هزار نفر اعلام شد.»
    وی ادامه داد: «بریتانیا که تقریبا برابر ما جمعیت دارد، اما آب و هوای تمیزتری دارد، از استاندارد سوخت یورو ۶ برخوردار است و سیستم حمل و نقل شهری قدرتمندی دارد، ۶۰ هزار نفر تلفات آلودگی هوا دارد. چگونه این رقم در ایران ۴۵ هزار نفر است؟ لندن ۸ هزار نفر تلفات آلودگی هوا دارد و تهران ۵۵۰۰ نفر. این آمار قابل باور است که تهران با شاخص‌های آلودگی هوای بسیار بالاتر، تلفات کمتر داشته باشد؟ این موارد نشان دهنده کم توجهی سازمان‌های مختلف به قانون است.»