سرمقاله

مجلس در محاق / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11590  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 10 تیر 1402
    حفظ معماری امامزادگان تاریخی بالا نگه‌داشتن پرچم تاریخ تشیع در کشور است
    رحیم خاکی حفظ معماری بناهای امامزادگان تاریخی را بسیار با اهمیت عنوان کرد و گفت: بنای امامزادگان تاریخی استان، ریشه‌های تاریخی و پرچم تشیع را در برابر دیدگان جهانیان و ادیان مختلف افراشته نگه داشته‌اند؛ اکنون این پرچم نزد ما به امانت است، امانتی که باید بدون کم و کاست به نسل‌های آینده سپرده شود. البرز – مهشید سلیمان گرمابکی - مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی البرز یکی از الگوهای معماری هر فرهنگ و تمدنی را معماری مذهبی عنوان کرد که پس از معماری مسکونی کهن‌ترین الگوی معماری در جهان است. وی افزود: اهمیت بناهای تاریخ امامزادگان از این جهت دو چندان است که به عنوان میراثی غیرمنقول حدود هزار سال است که در برابر دید همگان قرار دارد و اجداد ما با حفظ و صیانت از این یادمان‌ها ریشه‌های تاریخی و پرچم تشیع را در برابر دیدگان جهانیان و ادیان مختلف افراشته نگه داشته‌اند؛ اکنون این پرچم نزد ما به امانت است، امانتی که باید بدون کم و کاست به نسل‌های آینده سپرده شود. خاکی ادامه داد: در روزگاری که چرخ‌های مدرنیته در حال از بین بردن سنت‌هاست، هر خشت و آجری که از امامزادگان تاریخی کم شود و یا شکل تاریخی آن را تغییر دهد، آب به آسیاب وهابیت ریختن است که با پروپاگاندای فراوان و تبلیغات و هزینه‌های میلیون دلاری تلاش می‌کند، تاریخ عظیم تشیع را به دوره صفوی تقلیل دهد، از این رو حفظ بناهای امامزادگان تاریخی حتی اگر با خشت گل باشد، ضروری است. او با بیان اینکه معماری آیینی به مرور زمان و با پیدایش ادیان آسمانی به ویژه ادیان ابراهیمی، هویت ساختاری ویژه یافت، بیان کرد: سنت‌های ساخت بناهای آرامگاهی در ایران پس از اسلام برای مدتی متوقف و از قرن ۳ و ۴ هجری دوباره احیاء و اندک اندک بزرگان دینی و امامزادگان پس از تدفین صاحب مقابری شدند که در هر دو با توجه به سنت‌های معماری شکل یافت که در دوران سلجوقی اغلب برج مقبره هستند و در دوران ایلخانی تبدیل به نقشه می‌شوند که هنوز نیز بسیار پررنگ است. گفتنی است اکنون حدود 85 بقاع متبرکه تاریخی در البرز وجود دارد که از این تعداد 41 امامزاده تاریخی به ثبت ملی رسیده است.