سرمقاله

سایه تندروها بر سر اختلافات تهران و غرب ژ جلال خوش‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 11848  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 14 تیر 1402
    تولید شبیه‌ساز راکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور
    ئیس سازمان انرژی اتمی از تولید شبیه‌ساز راکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: این شبیه‌ساز بخش واقعی و موثر از فرآیند و مجموعه‌های یک نیروگاه و یا یک راکتور قدرت است که با مقیاس ۱۰۰ مگاوات حرارتی قادر به مدیریت اتاق کنترل است.
    محمد اسلامی در خصوص تولید شبیه ساز رآکتور هسته‌ای برای نخستین بار در کشور اظهار داشت: خدا را شاکر هستیم که همکاران پرتلاش ما توانستند امروز یکی دیگر از دستاوردهای اثربخش خود را که در حوزه علوم و فنون پیشرفته تاثیرگذار است به منصه ظهور برسانند.
    وی گفت: این شبیه ساز در حقیقت یک بخش واقعی و موثر از فرایند اجزای یک نیروگاه یا راکتور هسته‌ای است که با مقیاس ۱۰۰ مگاوات حرارتی می‌تواند مدیریت اتاق کنترل نیروگاه را در اختیار گرفته و هدایت کند.
    رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: موضوع مهمی که برای ما در مرحله کنونی وجود دارد آموزش نیروی انسانی است، هم در مقاطع تحصیلی که در دانشگاه‌ها است و هم در آموزش‌های مهارتی که برای کارکنان آینده و بهره‌برداران باید آنها را تربیت کنیم تا در فرایندهای کاری مستقر شده و این مسئولیت‌ها را بر عهده بگیرند.
    اسلامی با بیان اینکه هم به لحاظ سخت‌افزار و هم به لحاظ نرم‌افزاری این طرح یک مجموعه یکپارچه‌ای است که بدون هیچ وابستگی و بر اساس اقلام ساخت داخل تهیه شده است، گفت: این شبیه ساز را در مرکز علوم و فنون هسته‌ای و در پژوهشگاه نصب کرده‌ایم که اولاً برای آموزش و تربیت نیروی انسانی است و ثانیاً در فرایند تحصیلات تکمیلی و پژوهش‌هایی که دانشجویان یا همکاران ما از آنها استفاده کنند، به کار گرفته می‌شود.
    وی گفت: نسل‌های قدیمی‌تر این شبیه سازها پیش از این به هشت دانشگاه واگذار شده تا بتوانند از آنها استفاده کنند.
    رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: از این پس نیز پروژه‌های بزرگ و نیروگاه‌هایی در دست اقدام داریم.