سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12196  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    پس از حذف ایران از لیگ ملت‌ها
    شکست‌های متعدد و سقوط چندپله‌ای والیبال ایران
    تیم ملی والیبال ایران با اتمام هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال با ثبت ۱۰ باخت و کسب تنها دو پیروزی در جایگاه چهاردهم جدول قرار گرفت و به کار خود پایان داد.
    به گزارش مهر، تیم ملی والیبال ایران در پایان مرحله مقدماتی لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ با ۱۰ باخت، دو برد و کسب ۱۱ امتیاز در جایگاه چهاردهم قرار گرفت. شاگردان بهروز عطایی در این دوره از مسابقات نه تنها از صعود به مرحله نهایی بازماندند بلکه نسبت به دوره‌های پیشین عملکرد بسیار ضعیفی ارائه دادند.
    ایران در لیگ ملت‌ها تاکنون در چهار دوره شرکت کرده که در سال ۲۰۱۸ به مقام دهم، در سال ۲۰۱۹ به مقام پنجم، در سال ۲۰۲۱ به مقام دوازدهم و در سال ۲۰۲۲ به مقام هفتم رسید اما در این دوره با قرار گرفتن در جایگاه چهاردهم چندین پله سقوط کرد.
    پایان هفته اول با کسب ۴ امتیاز
    شاگردان عطایی در هفته اول رقابت‌ها با تیم‌های ژاپن، لهستان، چین، اسلوونی رقابت کردند. سامورایی‌ها در اولین گام میزبان ملی پوشان ایران بودند. رقیب دیرینه و سنتی بلندقامتان ایران مدت‌هاست به یکی از مدعیان در والیبال جهان بدل شده و از سال‌هایی که مقابل ایران شکست می‌خورد فاصله زیادی گرفته است. تیم ایران طبق بدعت عجیبی که در والیبال ایران وجود دارد، شروع خوبی در این تورنمنت نداشت و با نتیجه ۳ بر صفر مغلوب ژاپنی‌ها شد.
    دومین دیدار ایران مقابل لهستان مدعی بود؛ یکی دیگر از تیم‌های قدرتمند دنیا که با قرار گرفتن در جایگاه نخست رنکینگ جهانی نشان می‌دهد به هیچ عنوان حریف دست و پا بسته‌ای نیست. شاگردان عطایی مقابل لهستان با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خوردند. آن‌ها در ست دوم و سوم عملکرد فوق‌العاده‌ای داشتند اما در ادامه مقابل این حریف مدعی کم آوردند و این دیدار پنج ست را واگذار کردند. اگرچه تیم ملی مقابل لهستان نتیجه را واگذار کرد اما نمایش قابل قبول در ست دوم و سوم اهالی والیبال را امیدوار به مسابقات پیش رو کرده بود؛ اتفاقی که به واقعیت بدل نشد.
    سومین دیدار تیم ملی مقابل چین بود؛ یکی از رقبای آسیایی ایران که از قبل هم قابل پیش بینی بود که تیم ملی مقابل چین برنده میدان خواهد بود؛ با این حال چینی‌ها توانستند یک ست از ملی‌پوشان ایران بگیرند اما در نهایت این دیدار با نتیجه ۳ بر یک به سود ایران به پایان رسید.
    چهارمین دیدار هفته اول رقابت‌ها مقابل اسلوونی بود؛ تیمی که موفق شد ایران را با نتیجه ۳ بر صفر شکست دهد. بدین ترتیب تیم ملی والیبال ایران در هفته نخست لیگ ملت‌ها سه ناکامی برابر ژاپن، لهستان و اسلوونی تجربه کرد و با پیروزی مقابل چین و کسب چهار امتیاز به کار خود در این هفته پایان داد.
    تکرار اتفاقات هفته اول در هفته دوم
    هفته دوم رقابت‌های لیگ ملت‌ها به میزبانی روتردام هلند و اورلئان در فرانسه پیگیری شد. اعضای تیم ملی ایران پس از پایان هفته اول به کشورمان بازگشتند و پس از چند روز راهی کشور هلند شدند و به مصاف تیم‌های آلمان، ایتالیا، آمریکا و هلند رفتند.
    شاگردان عطایی هفته دوم این رقابت‌ها را با برد ۳ بر صفر مقابل آلمان شروع کردند. پیروزی برابر آلمان هواداران والیبال را امیدوار کرد که دوباره تیم ملی به روزهای اوج خود برگشته، هر چند که اهالی والیبال معتقد بودند تیم آلمان حریفی نبود که بتوان عیار تیم ملی را با آن سنجید.
    در دومین بازی، بلندقامتان ایران مقابل ایتالیا به میدان رفتند؛ تیمی که با همه ستاره‌های خود به میدان آمده بود و در نهایت ۳ بر صفر ایران را با شکست بدرقه کرد.
    سومین بازی تیم ملی والیبال در هفته دوم مقابل آمریکا بود که در این بازی بازهم سهم ایران شکست ۳ بر صفر بود. در چهارمین بازی ملی‌پوشان والیبال به مصاف تیم هلند میزبان رفتند که این مسابقه هم با باخت کشورمان به پایان رسید؛ هرچند این بار ملی پوشان موفق شدند دو ست از هلند بگیرند.
    شکست پشت شکست در هفته سوم
    هفته سوم رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال برای تیم کشورمان تحت تاثیر صادرنشدن روادید آمریکا برای سرمربی و تعدادی از اعضای تیم ملی قرار گرفت. پس از پایان هفته دوم، ملی‌پوشان راهی فرانکفورت آلمان شدند و مدتی در این کشور تمرینات را پیگیری کردند اما سایه عدم صدور ویزا از قبل از مسابقات همراه تیم ملی بود.
    پیش از آغاز رقابت‌ها ویزای سه ملی‌پوش ایران صادر نشد؛ فدراسیون والیبال ابتدا با صراحت اعلام کرد در صورت عدم صدور ویزا از حضور در مسابقات انصراف می‌دهد اما در ادامه با پیگیری‌های فدراسیون جهانی، در حالی که آمریکا به بازیکنان اصلی و سرمربی تیم ویزا نداده بود، موضع فدراسیون ایران تغییر و در این رقابت‌ها شرکت کرد. دلیل حضور تیم ملی والیبال هم برای شرکت در هفته سوم رقابت‌ها، برهم نزدن جدول مسابقات بود.
    با این حال تیم ملی والیبال که در دو هفته رقابت‌ها عملکرد قابل قبولی نداشت؛ با شرایطی سختی در هفته سوم به میدان رفت. عدم حضور بازیکنان اصلی و نبود سرمربی و آنالیزور در کنار تیم باعث شد تا تیم ملی در هر چهار دیدار شکست بخورد.
    تیم نصفه و نیمه ایران در اولین دیدار هفته سوم با نتیجه ۳ بر صفر برابر فرانسه متحمل شکست شد. در دومین دیدار هفته سوم در حالی که همه انتظار داشتند ملی پوشان حداقل تیم بلغارستان قعرنشین را شکست دهند اما مقابل این تیم هم کم آوردند و در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خوردند و به این ترتیب شانس صعود به مرحله نهایی را از دست دادند.
    باخت ایران مقابل بلغارستان نگرانی‌های زیادی برای اهالی والیبال ایجاد کرد به طوری که برخی از کارشناسان والیبال معتقد بودند باخت مقابل بلغارستان زنگ خطر را برای ایران به صدا درآورد و ایران از والیبال مدرن دنیا فاصله گرفته است.
    شکست برابر قعرنشین لیگ ملت‌ها شرایط را به لحاظ روحی و روانی برای شاگردان عطایی سخت کرد، بنابراین در سومین بازی مقابل آرژانتین قدرتمند، شکست باز هم نصیب تیم ملی والیبال ایران شد. البته در این دیدار بازینکان ایران دو ست برابر آرژانتین به دست آوردند اما در پایان زور آن‌ها نرسید و این بازی هم با نتیجه ۳ بر ۲ به پایان رسید. در آخرین بازی هم مقابل کوبا تیم ملی که تفکر بازنده پیدا کرده بود و به لحاظ روحی و روانی شرایط بدی داشت، باز هم نتوانست به پیروزی برسد و این دیدار هم با نتیجه ۳ بر ۲ به سود کوبا به پایان رسید.
    لطفی که ژاپن در حق ایران کرد؛ یک پله صعود در رنکینگ جهانی!
    برای تیم ملی والیبال ایران که در هفته سوم با ترکیب کامل به میدان نرفت، از سوی فدراسیون جهانی یک امتیاز ویژه در نظر گرفته شد که نتایج هفته سوم رقابت‌ها «فریز شود» به این معنی که برد و باخت ایران تأثیری در رنکینگ جهانی کشورمان نداشته باشد اما جایگاه ایران در جدول رده‌بندی لیگ ملت‌های والیبال تغییر کرد و تیم ملی با ۲ پیروزی، ۱۰ باخت و کسب تنها ۱۱ امتیاز از بین ۱۶ تیم شرکت کننده در جایگاه چهاردهم قرار گرفت.
    بدون شک نتیجه‌ای که تیم ملی والیبال ایران در رقابت‌های لیگ ملت‌ها کسب کرد رضایت اهالی والیبال و هواداران این رشته پرطرفدار را به همراه نداشت؛ به خصوص اینکه تیم ملی در سال منتهی به المپیک باید به فکر کسب سهمیه باشد و رنکینگ جهانی اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد. البته به واسطه شکست تیم هلند برابر ژاپن و کسب امتیاز منفی برای تیم هلند، آن‌ها از جایگاه دهم به رتبه یازدهم سقوط کردند و تیم ملی والیبال ایران علی رغم شکست‌های متوالی که برابر تیم‌های فرانسه و بلغارستان در هفته سوم رقابت‌ها داشت، به دلیل فریز شدن امتیاز ۲۴۱.۰۵ در رتبه دهم رنکینگ جهانی قرار گرفت.
    ادامه نگرانی‌ها با وجود یک پله صعود
    اما نمایش ضعیفی که ملی‌پوشان والیبال در هر مسابقه ارائه دادند نگرانی‌ها را حتی با یک پله صعود در رنکینگ جهانی برطرف نکرد و حتی باعث شد تا فدراسیون والیبال پس از نتایج ضعیف در هفته سوم، بخش نظرات اینستاگرام خود را به روی مخاطبان ببندد تا هواداران این رشته پرطرفدار از عملکرد تیم انتقاد نکنند.
    نکته جالب توجه صحبت‌های بهروز عطایی سرمربی تیم بود؛ او که از قافله سفر به آمریکا به خاطر عدم صدور ویزا بازمانده بود با حضور در یک برنامه تلویزیونی از مردم انتقاد کرد! سرمربی تیم ملی در حالی که پیش از این هم در هر مسابقات مختلف، زمین و زمان را دلیل باخت‌های تیم ملی می‌دانست و کمتر به مسائل فنی می‌پرداخت در یکی از مصاحبه‌های خود با انتقاد از مردم گفت: “ ما جز ۱۰ تیم یا دوازده تیم جهان هستیم. ما هیچوقت هفتم رنکینگ جهانی نشدیم و فکر کنم فقط یک بار شدیم و همه‌اش هشتم، نهم، دهم و یازدهم بودیم. ما به شدت مردم احساسی داریم که واقعیت ماجرا را نمی‌بینیم. “
    لزوم واکاوی نتایج تیم ملی والیبال
    حال اینکه مسائل احساسی تا چه اندازه به عملکرد فنی کارد فنی و مشکلاتی که تیم داشت، ارتباط دارد، سوالی است که سرمربی تیم خودش باید به آن پاسخ دهد؛ اما بدون تردید واکاوی باخت‌های پی درپی تیم ملی در این رقابت‌ها موضوعی است که باید به صورت دقیق بررسی شود. سرمربی تیم هم در همان مصاحبه تلویزیونی اظهار کرد که بعد از مسابقات همراه با کادر فنی‌ام و گروهی که سعی می‌کنم خودم با فدراسیون هماهنگ کنم جلساتی خواهیم داشت تا شرایط را بررسی کنیم.