سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12206  |  صفحه ۶ | حوادث  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    پاسخ به یک پرسش همیشگی با بررسی آمار تصادفات در پایتخت
    رانندگی زنان بهتر است یا مردان؟
    رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ توضیحاتی را درباره نحوه رانندگی مردان و زنان و میزان قصور هر یک در وقوع تصادفات جرحی و خسارتی ارائه کرد.
    به گزارش ایسنا، سرهنگ رابعه جوانبخت به تشریح وضعیت تصادفات رانندگی رخ داده در پایتخت در بهار امسال پرداخت و گفت:‌ نتایج آمارها و بررسی‌های پلیس راهور نشان می‌دهد که رانندگان زن در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی محتاط‌تر و مقیدتر هستند. اثبات این قضیه هم به آمارها بازمی‌گردد که در تصادفات جرحی سه ماهه سال ۱۴۰۲ در تصادفات جرحی ۸۸ درصد آقایان و تنها ۱۲ درصد خانم ها مقصر هستند.
    وی با بیان اینکه تصادفات جرحی به آن دسته از تصادفاتی گفته می‌شود که در آن حداقل یک نفر مجروح شود، گفت:‌ در مقابل نیز تصادفات خسارتی قرار دارد که در جریان آن فقط به خودرو آسیب وارد می‌شود و هیچگونه آسیب جسمی به راننده، سرنشین و عابر پیاده وارد نمی‌شود. در این تصادف نیز آمارهای ما نشان می‌دهد که۸۲ درصد از افرادی که در تصادفات خسارتی مقصر بودند آقا و ۱۸ درصد نیز خانم بودند.
    جوانبخت افزود:‌ در تصادفاتی که خانم‌ها در آن مقصرند، ضعف مهارت آنان در مدیریت لحظات پر ریسک یکی از دلایل عمده است. مثلا وقتی یک راننده مرد با خودرو لایی می‌کشد و از محل در اینجا خانم‌ها باید صحنه را مدیریت و از وقوع تصادف جلوگیری کنند.
    به گفته رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با توجه به نسبت زنان و مردان دارای گواهینامه رانندگی، آمار ۱۸ درصد قصور از سوی خانم‌ها در تصادفات خسارتی، نسبت به ۸۲ درصد سهم تقصیر آقایان دارای نسبت بیشتری است و این نشان می‌دهد که زنان در تصادفات خسارتی بیشتر مقصرند.
    رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: آقایان بیشتر ریسک‌پذیر و رفتارهای خطرپذیر را در حین رانندگی انجام می‌دهند.
    وی اضافه‌کرد:‌ همچنین آمارهای ما نشان می‌دهد که تنها در ۱۰ درصد از تصادفات جرحی که رانندگی آن برعهده خانم‌ها بوده است، رانندگان فاقد گواهینامه بوده یا آن را به همراه نداشتند. این نشان می‌دهد که خانم‌ها افرادی هستند کمتر بدون دریافت گواهینامه پشت فرمان می‌نشینند و در اکثر مواقع نیز گواهینامه همراشان است. در بحث تصادفات خسارتی نیز تنها سه درصد از رانندگان خانم فاقد گواهینامه بودند که موضوع نیز نشان‌دهنده همین نکته است.
    جوانبخت درباره سن دریافت گواهینامه رانندگی از سوی زنان نیز گفت: در بحث تصادفات جرحی وقتی که بر سن افراد تمرکز می‌کنیم و رده‌بندی را می‌بینیم درمی‌یابیم که بیشترین زمانی که خانم‌ها تمایل به دریافت گواهینامه دارند بین ۳۰ تا ۴۰ سال است.
    وی درباره فراوانی مقصر بودن زنان در تصادفات رانندگی نیز گفت:‌عمده این افراد نیز بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن دارند و در سنین بالای ۵۰ سال این عدد افت کاهش پیدا می‌کند. دلیل این موضوع این است که وقتی سن خانم ها بالا می‌ رود تمایل کمتری به رانندگی دارند و تعداد رانندگان زنی که از خودرو استفاده می‌کنند کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
    رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ گفت:‌ به عبارتی دیگر می‌توان گفت که دریافت گواهینامه برای زنان جزو اولویت‌های اول نیست، درحالی که مردان در این حوزه پیشگام هستند و عمدتا بعد از ۱۸ سالگی برای دریافت آن اقدام می‌کنند. به طوری که تنها پنج درصد از خانم‌های زیر ۲۰ سال، برای اخذ گواهینامه اقدام کرده‌اند. فراوانی دریافت گواهینامه در خانم‌ها بین ۳۰ تا ۴۰ سال است.
    جوانبخت با بیان اینکه در مجموع می‌توان گفت که خانم‌ها خیلی خوب رانندگی می‌کنند و قانونمدارند، گفت: رانندگی زنان به الگوهای ایده‌آلی پلیس شباهت بیشتری دارد. اما موضوعی که هست این است که با بررسی تصادف خانم‌ها به این نتیجه رسیدیم که وقتی آنها تصادف می‌کنند، مهارت مدیریت صحنه را کمتر دارند. گاهی اوقات خانم ها بعد از تصادف به اصطلاح هول و دستپاچه می‌شوند و حتی گاهی گریه می‌کنند و دقیقا نمی‌دانند که چگونه شرایط را مدیریت کنند.
    وی ادامه داد:‌ خانم ها حواسشان باشد که خیلی وقت برخی از رانندگان از این شرایط سوء استفاده می‌کنند و به‌دلیل به هم ریختگی شرایط روحی آنان می‌خواهند که شرایط را به نفع خودشان تغییر بدهند. در این شرایط اولین اقدام بعد از تصادف و مخصوصا برای خانم‌ها این است که اگر می‌ترسند از خودرو پیاده شوند و در شرایط تاریکی هوا قرار دارند، با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته و تا زمان حضور ماموران از خودرو پیاده نشوند. اما در این مدت نباید بیکار باشند و از پلاک و خودرویی که با آنان تصادف کرده، عکس و فیلم بگیرند. متاسفانه برخی اوقات این اتفاق می‌افتد که خودرویی پس از تصادف از محل متواری می شود. نیازی نیست که اقدام به تعقیب و گریز آن خودرو کنند تنها برداشتن شماره پلاک خودرو کافی است.