سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12231  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    فصل داغ مجامع شرکت‌های بورسی مانع ریزش بیشتر بورس شده است
    برگ برنده بورس تهران
    : شاخص کل بورس در پایان معاملات روز یکشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۲ در حالی با ریزش بیش از ۱۸ هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و ۱۷۶ هزار واحدی قرار گرفت که از میان نماد‌های بورسی، ۱۱۱ نماد مثبت، ۸۰ نماد صف خرید، ۳۹۶ نماد منفی و ۵۸ نماد صف فروش بودند.در مجموع ۴۵۴ نماد روز یکشنبه در وضعیت منفی قرار داشتند و موجب قرمز شدن نقشه بازار سهام شدند.  اما سوال اصلی این است که بحران کاهش ارزش معاملات خرد بورس تا چه زمانی ادامه دارد؟ و آیا ریزش شاخص کل بورس تهران متوقف می‌شود؟  دانیال آستانه، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: تنها عاملی که مانع سقوط شاخص کل بورس تهران شده بحث فصل مجامع شرکت‌های بورسی است.  وی با بیان اینکه با توجه به برگزار شدن مجامع و شناسایی سود، خیلی از سهامداران ترجیح می‌دهند تا زمانی که تصمیم گیری‌ها به یک ثباتی نرسیده در بازار نباشند، ادامه داد: به اعتقاد من هیچ المان مثبت دیگری به جز مجامع برای مثبت شدن بازار وجود ندارد، زیرا هیچ درایوری در بازار فعال نیست و تنها درایور اصلی بازار، فصل مجامع است که آن هم مانند تیغ دو لبه عمل می‌کند، زیرا سهامدار منتظر برگزاری مجمع سهم خود می‌ماند و سپس آن را می‌فروشد تا از فضای التهاب تصمیم گیری دور باشد.
    این کارشناس بازار سرمایه معتقد است: وقتی در شرایط اقتصادی‌ای هستیم که موضوع توافق هنوز در هاله‌ای از ابهام است و دولت در موقعیتی قرار دارد که مجبور است قید یکسری از سوبسید‌های تاریخی اقتصادی - صنعتی در ایران را بزند، هرازگاهی یک تصمیم بزرگ ممکن است تکلیف و به اقتصاد کشور وارد شود؛ بنابراین نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در شرایطِ ازدیاد ریسک‌های سیستماتیک در فضای بازار سرمایه، مردم رغبت داشته باشند که جریان پول قابل توجه خود را واردبازار کنند.
    فصل فرار سهامداران از بورس تهران
    این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نقش مهم ورود پول حقیقی به بورس گفت: آثار پول حقیقی در بازار سرمایه غیر قابل انکار است و حقیقی‌ها هستند که سمت و سوی جدید به بورس می‌دهند. نقدینگی قابل توجه در نیمه دوم اردیبهشت از بازار خارج شد، زیرا سهامداران نمی‌توانند هیچ انتظار مشخصی از آینده یک شرکت داشته باشند.آستانه ادامه داد: سهامداران خرد زمانی که می‌بینند در ارزش گذاری و ارزش ذاتی یک سهم ابهامات بزرگی از تصمیمات بالاسری کلان کشور وجود دارد (تصمیماتی که عمدتا در دولت گرفته می‌شود) و نوسان زیادی را در سهم ایجاد می‌کند و آن‌ها نمی‌دانند با چقدر نوسان روبرو هستند عطای بازار سرمایه را به لقای آن می‌بخشند، زیرا ریسک سرمایه گذاری به واسطه این مسائل در بورس بالا می‌رود، لذا از بازار اجتناب می‌کنند.
    برگ برنده بورس تهران 
    این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا ریزش شاخص کل بورس تهران همچنان ادامه دارد؟ گفت: تنها برگ برنده‌ای که بازار در چنین شرایطی دارد که مانع ریزش چشمگیر شاخص کل بورس شده این است که بازار‌های موازی در حال حاضر بازار‌های جذابی نیستند. بازار‌های طلا و سکه، دلار، خودرو و مسکن در رکود است؛ لذا اگر ما فصل مجامع را در بورس نداشتیم و بازار‌های موازی وضعیت بهتری داشتند مسلما خروج پول از بورس دوچندان می‌شد.آستانه با اشاره به اینکه بورس در حال حاضر تشنه یک ثبات است، ادامه داد: مثلا لازم است تصمیم گیری و نظر قطعی از نرخ گاز اعلام شود که با یک علامت سوال بعد از ۵۰ روز از آن رونمایی شد و مشهود بود که عده‌ای به صورت نهانی از این مساله خبر داشتند و بازار را خالی کردند؛ هنوز هیچ تصمیم مشخصی در ارکان قانونگذار ندیدیم که صراحتا اعلام کنند با این مصوبه موافق یا مخالف هستند.  
    به گفته این کارشناس بازار سرمایه، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به خاطر بازار سرمایه یکسری صحبت‌ها را مطرح نکنند. ما در وضعیت اقتصادی نابسامانی هستیم و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم به خاطر اینکه اهالی بازار سرمایه متضرر نشوند نرخ گاز را تغییر ندهیم. این جمله درستی نیست، ولی حداقل می‌توانیم انتظار داشته باشیم که مسئولان سازمان بورس شفاف باشند.