سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12238  |  صفحه ۱۰ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    سرعت در میادین مشترک نفت و گاز حرف اول را می‌زند
    قطر به پارس‌جنوبی مدیون است
    مدیر عامل اسبق شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکید کرد: در زمینه میدان نفت و گاز مشترک هرکس زودتر حرکت کند زودتر می‌رسد، اگر با دنیا رابطه درست نداشته باشیم و از امکانات روز استفاده نکینم؛ نتیجه‌ای نمی‌گیریم. عبدالرضا حاجی‌حسین‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، در ارزیابی توسعه میادین مشترک با عراق و اظهار داشت: اکنون عراق از بسیاری از شرکت‌های بزرگ بین‌المللی برای توسعه میادین مشترک با ایران دعوت کرده و سرعت خوبی برای بهره‌برداری از این میادین دارد، ما نیز هرچند اقدامات مثبتی در میادین غرب کارون داشته‌ایم اما به دلایل سیاسی و تحریم‌ها نتوانستیم آنگونه که باید و شاید عمل کنیم.وی افزود: بهرحال قاعده میادین مشترک به این شکل است که هر کشوری که زودتر کار توسعه را آغاز کند برداشت بیشتری دارد، نفت یک جا منتظر نمی‌ماند که ما به سراغش برویم حرکت می‌کند و به سمت کشوری می‌رود که برداشت بیشتری دارد.
    مدیر عامل اسبق شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به وضعیت توسعه میدان آزادگان گفت: در گذشته ما برای برداشت ۳۵۰ هزار بشکه از این میدان به نتیجه رسیده بودیم و سناریوهای مختلفی را بعد از خروج چینی‌ها از میدان برنامه‌ریزی کرده بودیم و فقط واحد فرآورشی باقی مانده بود که گفته شد توسعه به آن پیمانکار خاص داده نشود و دوباره مناقصه برگزار شد اما راه به جایی نبرد. اکنون ظاهرا این بخش کار هنوز باقی مانده است کارهای موقت انجام شده و پکیج‌هایی تعیین شده که به صورت ۸۰ هزار بشکه‌ای و به صورت اسکیدمونتد عمل کنند.
    وی تاکید کرد: بنده تعهد کرده بودم که تمام می‌شود اما زمانی که برجام به نتیجه رسید، با ورود خارجی‌ها به کشور تصور بر این بود با حضور کشورهای خارجی می‌توانیم میدان را به سرانجام برسانیم اما اینگونه نشد، البته آن زمان هم پول نداشتیم. حال آنکه آزادگان میدان بزرگی است که ما می‌توانیم در حد یک میلیون بشکه در روز هم از این میدان برداشت داشته باشیم و نباید در زمینه توسعه آن تعلل شود، ضمن اینکه رسیدگی به چاه‌ها هم باید در دستور کار جدی قرار گیرد.
    حاجی‌حسین‌نژاد گفت: ما اکنون برای توسعه میادین حتما به شرکت‌های خارجی و بین المللی نیاز داریم زیرا لزوم جذب سرمایه و تکنولوژی جدید گریزناپذیر است. اما این در سالهای گذشته ما تنها یک دهم درصد سرمایه‌گزاری خارجی جذب کردیم، بنابراین هرکسی که عنوان کند نیازی به سرمایه و تکنولوژی خارجی نداریم؛ اشتباه کرده است، زیرا اکنون روش‌های حفاری که ما انجام می‌دهیم قدیمی و منسوخ شده و به میدان آسیب وارد می‌کند. امروز در دنیا حفاری هوشمند انجام می‌شود که می‌تواند در چند لایه باهم برداشت صورت گیرد.
    وی یادآور شد: عراق از مدت‌ها قبل از شرکت‌های بزرگ خارجی برای توسعه میادین دعوت کرده و کار می‌کند، نفت منتظر نمی‌ماند که ما سراغش برویم و اینگونه نیست که بگوییم که چه میزان سهم ما است و کسی حق ندارد برداشت داشته باشد تا ما زمانی سراغش برویم نفت سیال است و مهاجرت می‌کند.
    مدیر عامل اسبق شرکت مهندسی و توسعه نفت تاکید کرد: در زمینه میدان نفت و گاز مشترک هرکس زودتر حرکت کند زودتر می‌رسد، اکنون قطر همه توسعه‌ای که پیدا کرده را مدیون گازی است که از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کرده اما ما بیشتر شعاری عمل کردیم. اگر با دنیا رابطه درست نداشته باشیم و از امکانات روز استفاده نکنیم؛ نتیجه‌ای نمی‌گیریم.