سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12247  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    اتمام حجت اردوغان با سوئد و غرب
    عضویت سوئد در ناتو به شرط عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا!
    «رجب طیب اردوغان» رئیس‌ جمهوری ترکیه روز گذشته (۱۰ ژوئیه) از اتحادیه اروپا خواست درهای خود را به روی الحاق ترکیه باز کند تا آنکارا از عضویت سوئد در ناتو حمایت کند. 
    به گزارش روزنامه «دیلی صباح» ترکیه، اردوغان در فرودگاه پیش از عزیمت به اجلاس ناتو در «ویلنیوس» پایتخت لیتوانی گفت: اول بیایید راه را برای ترکیه در اتحادیه اروپا هموار کنیم و سپس، ما راه را برای سوئد باز می‌کنیم، همانطور که برای فنلاند این کار را کردیم. 
    ترکیه طولانی‌ترین سابقه فرایند پیوستن به اتحادیه اروپا را در کارنامه دارد. آنکارا سال ۱۹۸۷ درخواست نامزدی رسمی خود را ارائه کرد و تا سال ۱۹۹۹ طول کشید تا وضعیت کشور نامزد را دریافت کند. آنکارا سپس شش سال دیگر (تا ۲۰۰۵) صبر کرد تا مذاکرات در این خصوص آغاز شود که در مقایسه با نامزدهای دیگر روندی منحصر به فرد بوده است.  
    اردوغان در خصوص عضویت سوئد در ناتو که ترکیه تاکنون مانع آن شده، افزود: «پیشرفت روند عضویت سوئد در ناتو به تحقق موضوعات مشخص در تفاهم‌نامه سه‌جانبه بستگی دارد». او همچنین گفت عضویت سوئد در ائتلاف غربی ناتو در حوزه صلاحدید پارلمان ترکیه است. 
    اخیراً «نعمان کورتولموش» رئیس پارلمان ترکیه در مصاحبه با روزنامه «ملیت» این کشور منتشر شد، گفت پیوستن به ناتو رویای واهی استکهلم است که تمایلی برای برآوردن خواسته ترکیه ندارد. 
    او در اشاره به مذاکرات ۲۸ ژوئن ۲۰۲۲ بین سران ترکیه، فنلاند و سوئد با حضور دبیرکل ناتو تاکید کرد: توافق سه‌جانبه [بین ترکیه، سوئد و فنلاند] وجود دارد. آن‌ها به اقدامات تحریک‌آمیز [حتی حالا که] از ما می‌خواهند عضویتشان را در ناتو تایید کنیم، دست می‌زنند. 
    با موافقت ترکیه بعد از مخالفت‌های اولیه، فنلاند چهارم آوریل رسماً به ائتلاف نظامی غربی ناتو پیوست اما در خصوص عضویت سوئد، قانونگذاران ترکیه از تصویب پروتکل مشابه خودداری کرده‌اند و خواستار آن هستند که استکهلم همه تعهدات تفاهم‌نامه مادرید مربوط به مبارزه با تروریسم را برای گرفتن تایید آنکارا اجرا کند. برای عضویت در ناتو موافقت همه اعضای این ائتلاف لازم است. 
    آنکارا به شدت از سوئد برای دادن مجوز تظاهرات به حامیان «پ‌ک‌ک» و همچنین اهانت به کلام‌الله مجید انتقاد کرده است، اقدامی که بار دیگر اخیراً در این کشور تکرار شد. 
    رئیس جمهور ترکیه در تماس یکشنبه با «جو بایدن» همتای آمریکایی خود در خصوص پیوستن سوئد به ناتو گفت، تظاهرات هواداران پ‌ک‌ک در سوئد اقدامات مناسب اخیر این کشور را از بین برد. 
    شرط جدید اردوغان در حالی مطرح شده که اولاف شولتس صدراعظم آلمان در واکنش به اظهارات اردوغان که شرط عضویت سوئد در ناتو را پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا عنوان کرده بود، گفت که این دو مساله به هم ربطی ندارند.
    گفتنی است، به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند. با این حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده است. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تایید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است.
    رهبران کشورهای عضو ناتو قرار است سه‌شنبه و چهارشنبه در اجلاس سران این اتحاد نظامی در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی شرکت کنند.