سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12249  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    دیدار رئیس فدراسیون روسیه با فرماندهای گروه واگنر در کرملین
    پوتین به پریگوژین چه گفت؟
    سخنگوی کرملین گفت، ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه در کرملین با یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر و فرماندهان این گروه دیدار و درباره رویدادهای ۲۴ ژوئن گفت‌وگو کرد.
    به گزارش ایسنا به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت: درواقع، رئیس‌ جمهور چنین جلسه‌ای داشت. او ۳۵ نفر را به این جلسه دعوت کرد. همه فرماندهان گروه و مدیریت گروه واگنر، از جمله پریگوژین. این دیدار در ۲۹ ژوئن (۸ تیر) در کرملین برگزار شد و تقریباً سه ساعت به طول انجامید.
    سخنگوی کرملین گفت که جزئیات این نشست محرمانه است، اما هر دو فرمانده پوتین و واگنر به ارزیابی وقایع ۲۴ ژوئن پرداختند: تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که رئیس جمهور ارزیابی از اقدامات شرکت واگنر در خط مقدم در طول عملیات ویژه نظامی و همچنین ارزیابی خود را از رویدادهای ۲۴ ژوئن ارائه کرد. پوتین به توضیحات فرماندهان گوش داد و گزینه‌های شغلی پیشنهاد کرد.
    این سخنگو در پایان گفت: فرماندهان واگنر به پوتین گفتند که حامیان سرسخت او هستند و آماده ادامه جنگ برای روسیه هستند.
    پریگوژین به دنبال یک درگیری طولانی مدت با مقامات ارشد نظامی روسیه در ۲۴ ژوئن به شورش مسلحانه‌ای دست زد که در آن او نیروهای خود را به روسیه هدایت کرد. پریگوژین، رئیس گروه واگنر، بر اساس معامله‌ای با میانجیگری الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس به بلاروس رفت، پرونده جنایی که علیه پریگوژین به دلیل شورش مسلحانه گشوده شده بود، کنار گذاشته شد و تعهد شد که نیروهای واگنر که در راهپیمایی عدالت او شرکت کرده بودند، با توجه به خدمات قبلی خود به روسیه، با هیچ اقدامی روبرو نخواهند شد.
    این اتفاق در حالی صورت گرفته که رسانه‌های غربی مدعی هستند «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ فدراسیون روسیه ژنرال «والری گراسیموف» ۶۷ ساله را کمتر از شش ماه بعد از انتصاب از فرماندهی جنگ اوکراین برکنار کرده است.  به گزارش «دیلی میل» به نقل از رسانه‌های روسیه، «میخائیل تپلینسکی» جایگزین او شده است. طبق این گزارش، اقدام پوتین که هنوز رسماً تایید نشده، جدیدترین تغییر و تحول در فرماندهی جنگ ۱۷ ماهه در اوکرین است. 
    به گزارش مسکو تایمز، گراسیموف در سمت رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه باقی می‌ماند اما مسئولیت کلی جنگ اکنون به تپلینسکی ۵۴ ساله فرمانده نیروهای هوابرد این کشور سپرده شده است. 
    اقدام ادعایی درباره برکناری گراسیموف کمتر از سه هفته بعد از شورش مسلحانه گروه واگنر به تحریک فرمانده آن «یوگنی پریگوژین» در روسیه انجام شده است.
    به گزارش فارس، ادعا می‌شود گراسیموف از زمان شورش واگنرها در انظار عمومی ظاهر نشده است. به ادعای دیلی میل، معاون او «سرگئی سوروویکین» ملقب به ژنرال آرماگدون که شایعه شده به دلیل اطلاع از طرح کودتا و حمایت ضمنی از پریگوژین تحت بازجویی قرار دارد هم در انظار عمومی دیده نشده است. 
    همچنین شایعه شده «یونس بِک یِوکوروف» معاون وزیر دفاع روسیه که در روز شورش واگنرها با پریگوژین فرمانده این گروه دیدار کرد، ناپدید شده و در صف اخراج قرار دارد. 
    ادعاها درباره پاکسازی نظامی روسیه در حالی است که از زمان پایان شورش ۲۴ ساعته گروه واگنر، تغییر مهمی در ساختار نظامی روسیه ایجاد نشده و اوضاع به سرعت به روال عادی بازگشته و کارزار نظامی روسیه در اوکراین با ناکام گذاشتن ضدحملات کی‌یف و تحمل خسارات و تلفات سنگین به آن ادامه دارد.
    اخیراً رئیس‌ جمهوری بلاروس که با میانجیگری او شورش مسلحانه گروه واگنر پایان یافت، از عدم حضور یوگنی پریگوژین در بلاروس خبر داد و گفت او به روسیه بازگشته است. همچنین گفته می‌شود ده‌ها هزار نیروی تحت امر پریگوژین در روسیه هستند. 
    طبق گزارش‌ها، ولادیمیر پوتین رئیس‌ فدراسیون روسیه سه راه را پیش روی واگنرها گذاشته است: ملحق شدن به وزارت دفاع روسیه، نقل مکان به بلاروس یا انحلال؟