سرمقاله

بازی بایدن روی مدار عصبی پوتین ‪/‬ جلال خوش‌‌چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12253  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 20 تیر 1402
    دست نگهدارید! آب لوله‌کشی ننوشید
    نتایج تحقیقی نشان می‌دهد که نوشیدن آب لوله‌کشی می‌تواند اثرات خطرناکی بر سلامت افراد داشته باشد. دفعه بعد که برای نوشیدن یک لیوان آب به سمت شیر آب حرکت کردید در مورد اینکه در چه مکانی زندگی می‌کنید بیشتر فکر کنید.
    بر اساس نتایج تحقیق جدید، تقریبا در نیمی از نمونه‌های آب آزمایش‌ شده توسط سازمان زمین‌شناسی ایالات‌ متحده، حداقل ماده شیمیایی، پر و پلی فلوروآلکیل (PFAS) یافت شد. به گفته آژانس ثبت مواد سمی و بیماری، پلی فلوروآلکیل که به‌عنوان «مواد شیمیایی برای همیشه» نیز شناخته می‌شود، مواد شیمیایی موجود در ظروف نچسب، فرش‌های مقاوم در برابر لکه و برخی از لوازم آرایشی و بهداشتی هستند. آنها به خاک و منابع آب و در نهایت بدن ما راه پیدا می‌کنند.
    محققان این مطالعه نمونه‌هایی را در بیش از ۷۰۰ مکان، از جمله ۲۶۹ چاه خصوصی و ۴۴۷ منبع آب عمومی مورد آزمایش قرار دادند. برخی از منابع آب تا ۹ پلی فلوروآلکیل داشتند. شهرها و مناطق نزدیک به کارخانه‌های تولیدی بیشترین آلودگی را داشتند و مناطقی در امتداد شرق ایالات‌متحده، دریاچه‌های بزرگ و دشت‌های بزرگ شاهد برخی از بالاترین غلظت پلی فلوروآلکیل بودند.
    آژانس حفاظت از محیط زیست می‌گوید که هزاران پلی فلوروآلکیل در بسیاری از محصولات خانگی ما یا بسته‌بندی آنها وجود دارد. اگرچه ممکن است مواجهه شما با پلی فلوروآلکیل کم باشد اما برخی از افراد ممکن است بیشتر در معرض پلی فلوروآلکیل قرار گیرند اگر در کارخانه‌های تولید یا فرآوری تولیدکننده پلی فلوروآلکیل کار کنند. از آنجایی که پلی فلوروآلکیل در فوم اطفاء حریق یافت می‌شود، آتش‌نشان‌ها ممکن است غلظت بیشتری از پلی فلوروآلکیل را در سیستم‌های خود داشته باشند.
    از آنجایی که پلی فلوروآلکیل در محیط ما بسیار شایع است، محققان به سختی می‌توانند اثرات پلی فلوروآلکیل بر سلامتی ما را تشخیص دهند.
    بیشتر تحقیقات بر روی پلی فلوروآلکیل خاصی متمرکز است که بیشتر شناخته شده‌اند. آنچه محققان می‌دانند این است که پلی فلوروآلکیل می‌تواند بر باروری در زنان تاثیر بگذارد یا باعث تاخیر در رشد کودک شود. پلی فلوروآلکیل همچنین با انواع خاصی از سرطان‌ها مانند سرطان پروستات، بیضه و کلیه مرتبط است.
    محققان همچنین بر این باورند که پلی فلوروآلکیل سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف و هورمون‌های بدن ما را مختل می‌کند. در نهایت، پلی فلوروآلکیل همچنین ممکن است کلسترول و خطر چاقی را افزایش دهد.