سرمقاله

فضلیت همدلی با مردم ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12266  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 21 تیر 1402
    بازداشت ده‌ها صهیونیست در اعتراضات «روز فلج»
    صبح روز سه شنبه تظاهرات صهیونیست‌ها علیه طرح جنجالی تغییرات قضایی کابینه رژیم اشغالگر تحت عنوان «روز فلج یا اعتصاب» برگزار شد. به گزارش ایسنا، هزاران نفر از معترضان صهیونیست از عصر روز سه شنبه تظاهرات خود علیه طرح جنجالی اصلاحات قضایی کابینه نتانیاهو را آغاز کرده‌اند.
    روزنامه عبری‌زبان معاریو اعلام کرد که تاکنون ۸۸ نفر از معترضان علیه طرح اصلاحات قضاییی کابینه نتانیاهو بازداشت شده‌اند.
    خبرگزاری فلسطینی «شهاب» در‌این‌باره اعلام کرد: شهرک نشینان صهیونیست با تظاهرات علیه طرح جنجالی مذکور ورودی شهر قدس اشغالی و جاده‌های اصلی اراضی اشغالی را مسدود کردند.
    تظاهرکنندگان همچنین بزرگراه بین بیت المقدس و تل‌آویو را بستند، در حالی که چادرهایی در جاده هرتزلیا که یافا را به تل‌آویو متصل می‌کند، برپا شد.
    ده‌ها معترض مسیر ۴۴۳ به سمت قدس را در نزدیکی ایست بازرسی مکابیم مسدود کردند. دو نفر از آنها توسط نیروهای پلیس دستگیر شدند.
    منابع خبری فلسطین همچنین اعلام کردند معترضان در شهر حیفا نیز با برگزاری تظاهرات ورودی‌های جنوب این شهر را مسدود کردند.
    صدها نفر نیز در تظاهرات در سدروت بیل یام در مقابل ساختمان‌های دولتی و دادگاه‌های حیفا شرکت کردند.
    معترضان همچنین با سر دادن شعارهایی کابینه نتانیاهو را «دیکتاتور» خطاب کردند.
    معترضان در تل‌آویو نیز به عنوان بخشی از اقدامات اعتراضی خود علیه طرح اصلاحات قضایی راه‌های اصلی آن را مسدود کردند. آنها با آتش زدن تایر خودرو و قرار دادن موانع مانع از تردد خودروها در مسیرهای اصلی تل‌آویو شدند.
    برخی منابع نیز اعلام کرده‌اند که در جریان تظاهرات صهیونیست‌ها در غرب قدس اشغالی درگیری‌های فیزیکی میان نیروهای پلیس و معترضان شکل گرفته است.
    این تظاهرات پس از آن آغاز شده است که پارلمان رژیم صهیونیستی شب گذشته در اولین شور و قرائت خود، بند کلیدی لایحه بحث برانگیز «تغییرات قضایی» که اختیارات دیوان عالی را محدود می‌کند، تصویب کرد.
    یائیر لاپید، رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در توییتی در این باره نوشت: مانند دزدان، کابینه شبانه در خوانش نخست بندی از تغییرات قضایی را تصویب و ثابت کرد که هیچ چیزی جز قوانین فاسد برایش اهمیتی ندارد.
    در همین راستا، «یسرائیل کاتس»، وزیر انرژی رژیم صهیونیستی خواستار بازداشت «روی نویمان» یکی از رهبران تظاهرات علیه طرح اصلاحات قضایی شد.
    کاتس در این باره گفت که نویمان از تظاهرکنندگان خواسته است تا دستورات پلیس را رعایت نکرده و در فرودگاه بن گوریون تظاهرات کنند. وی خواستار بازجویی و محاکمه نویمان به دلیل تحریک به شورش و فتنه انگیزی شده.
    در همین راستا، آویگدور لیبرمن، رهبر حزب «یسرائیل بیتنو» (اسرائیل خانه ما) نیز از دادگاه عالی رژیم صهیونیستی خواست که بند تصویب شده در شور نخست جلسه دوشنبه شب کنست در چارچوب تصویب طرح اصلاحات قضایی را لغو کند.
    لیبرمن در این باره گفت: حتی اگر این بند از اصلاحات قضایی در شور دوم و سوم نیز تصویب شود، ما همچنان خواستار لغو آن از سوی دادگاه عالی اسرائیل هستیم.
    سازمان دهندگان تظاهرات قصد دارند در ادامه تظاهرات روز فلج بزرگراه‌ها، جاده‌ها و محورهای اصلی در اراضی اشغالی را مسدود کنند و در فرودگاه بن گوریون، تقاطع کاپلان در تل‌آویو، مقابل مقر دادگاه عالی، خانه اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی در قدس و مقابل سفارت آمریکا تظاهرات کنند.
    پیش‌بینی می‌شود با برپایی تظاهرات در مناطق مختلف اراضی اشغالی، اقدامات اعتراضی در طول امروز ادامه یابد و در ساعات عصر تشدید شود.
    در این راستا پلیس با نیروهای تقویت شده و گسترده خود برای تظاهرات گسترده در اراضی اشغالی آماده شده و حدود ۱۰۰۰ افسر پلیس در فرودگاه بن گوریون در اللد مستقر شده‌اند.
    روز دوشنبه، کوبی شبتای، بازرس کل پلیس رژیم صهیونیستی جلسه‌ای را برای ارزیابی وضعیت، به منظور آمادگی برای تظاهرات، با تمرکز بر تظاهرات در فرودگاه بن گوریون برگزار کرد.
    لایحه اصلاحات قضایی که توسط ائتلاف افراطی به رهبری بنیامین نتانیاهو ارائه شده است، با هدف کاهش اختیارات دادگاه عالی است.
    بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی شامگاه دوشنبه «پیشنهاد اسحاق هرتزوگ در مورد قوانین قضایی و تعویق اصلاحات در آن» برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به یک طرح توافقی برای اصلاح نظام قضایی را نپذیرفت.
    رسانه‌های عبری گزارش دادند که نتانیاهو پیامی به رئیس‌ رژیم صهیونیستی ارسال کرده و گفته است: «من جلوی قوانین قضایی را نمی‌گیرم».