سرمقاله

مسئولان درتله زمان ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 12848  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 31 تیر 1402
    کارهای کلیدی به مدیران غیرتخصصی صرفاً انقلابی سپرده شده است
    اراده ای برای کاهش قیمت مرغ نیست
    این روزها، شاهد پرواز کردن قیمت مرغ در سراسر کشور هستیم. هرچند گفته می‌شود قیمت مرغ به کیلویی ۱۰۰ هزار تومان رسیده، اما برخی از اخبار‌ها حاکی از عرصه مرغ کیلویی ۱۲۰ هزار تومان دارد و در این بین، مسئولان دولتی اصرار دارند که قیمت مرغ، کیلویی ۷۳ هزار تومان است؛ موضوعی که با یک تحقیق میدانی مشخص می‌شود فرسنگ‌ها با واقعیت فاصله دارد.در این خصوص، عباس جهانگیرزاده، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: از آن جایی که افزایش قیمت مرغ در کشور پررنگ شده از وزیر جهادکشاورزی و معاونانش خواستیم که به کمیسیون کشاورزی بیایند.
    تمام چالش‌ها و کمبود‌های کشور به سوءمدیریت برمی‌گردد
    وی افزود: من بار‌ها گفته‌ام تمام چالش‌ها و کمبود‌های کشور به سوءمدیریت برمی‌گردد. اگر مدیریت درستی صورت بگیرد، مطمئناً نتیجه مطلوبی حاصل خواهد شد و در قضیه مرغ هم، دقیقاً این موضوع صدق می‌کند.نماینده پارس‌آباد تصریح کرد: الان اتفاقات گرانی و تورم بر کسی پوشیده نیست و همه می‌بینند و دولت هم باید بداند که با گفتاردرمانی چیزی درست نمی‌شود. بهبود اوضاع، به همت مسئولان برمی‌گردد نه حرف و شعار‌های زیبا.جهانگیرزاده اظهار داشت: چندی پیش، مطلبی را مطالعه می‌کردم که گفته بود مرغ گران‌تر از این هم خواهد شد. از این‌رو، هم مردم سوال دارند و هم دغدغه، که باید بگویم کاملاً به حق و به جا است. نهایت کاری که ما در مجلس می‌توانیم انجام دهیم این است که از وزرا و معاونین آن‌ها، سوال بپرسیم و با دعوت آن‌ها به کمیسیون، دغدغه‌ها را مطرح و خروجی کار‌ها را رصد کنیم. متاسفانه این افراد هم، گاهی به نوعی طفره می‌روند و جواب درستی به ما نمی‌دهند.وی یادآور شد: اینکه مرغ قیمتش تا این حد نجومی شده، کاری یک شبه نبوده و به نوعی تصمیمات نادرست گذشته روی هم تلنبار شده و حال در یک مقطعی به صورت خاص، ظهور و بروز می‌کند. از طرفی، وزیر فعلی هم نمی‌تواند همه مشکلات را به گردن مدیران قبلی بیندازد، چون با علم به شرایط موجود کار را تحویل گرفته و مدیریت یعنی کنترل اوضاع و ایجاد ثبات و در نهایت بسترسازی برای رضایت حداکثری در جامعه. من حقیقتاً مدیریت آقای ساداتی‌نژاد وزیر سابق جهادکشاورزی را می‌پسندیدم و کاش فرصت ادامه خدمت به او داده می‌شد، زیرا با آن چیزهایی که ما شاهد بودیم، می‌شد به آینده بهتر در این تشکیلات امیدوار بود.
    با همین دست فرمان، قیمت مرغ بالاتر هم خواهد رفت
    عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: وزیر جهاد کشاورزی باید برای تمامی موضوعات پیش آمده، پاسخ داشته باشد. اگر با همین دست فرمان جلو برویم، قیمت مرغ بالاتر هم خواهد رفت و این یک واقعیت است که باید به هر طریق ممکن، کار مدیریت شود. متاسفانه بزرگترین ایرادی که در همه وزارتخانه‌ها مشاهده می‌شود این است که مدیران غیرتخصصی که فقط صرفاً انقلابی بوده‌اند در راس کار‌های کلیدی قرار گرفته‌اند. به طور مثال، آقای میرکاظمی به عنوان یک نیروی ارزشی در حدود دو سال در کسوت رییس سازمان مدیریت برنامه و بودجه، سیستم را قفل کرده بود و تمام وزارتخانه‌ها را خراب کرد و موضوع در سراسر کشور پیچید و در نهایت او را عوض کردند و فرد دیگری سر کار آمد.
    جهانگیرزاده تصریح کرد: خروجی هر کاری در هر کشور و هر وزارتخانه‌ای به مدیریت در آن کار و تشکیلات برمی‌گردد. این یک واقعیت و مربوط به سراسر دنیا است. مرغ، نیاز اساسی خانواده‌ها است و معنی ندارد قیمت آن به بالای ۱۰۰ هزار تومان برسد و از طرفی، تاثیرگذاری خاصی هم از دوستان در وزارت جهادکشاورزی نبینیم.
    نماینده پارس‌آباد اظهار داشت: نمی‌خواهم در شرایطی که وزیر جهادکشاورزی جدیداً انتخاب شده، انتقادات فراوانی را روانه او و همکارانش کنم، چون می‌دانم در این شرایط، این حرف‌ها خیلی سازنده نیست، اما چالش‌ها در حوزه نهاده‌های دامی، تورم و گرانی، کمبود مرغ، تخم مرغ و... به بحث‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برمی‌گردد. مثلاً نمی‌شود وزارت جهادکشاورزی بگوید که این مشکل از طرف وزارت صمت است. پس حتماً در سیستم مدیریتی مشکلی وجود دارد که اوضاع این چنین شده است. در حال حاضر، وقت بهانه آوردن نیست و مردم انتظار دارند و دیگر نمی‌توانند گرانی را تحمل کنند.