سرمقاله

ندیدن نشانی از نبودن نیست / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13530  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 17 مرداد 1402
    مراسم سالگرد و فرهنگ کتابخوانی / سیف الرضا شهابی
    چندی قبل به مراسم سالگرد مرحومه خانم سیده الهه حسینی رفته بودم خانمی جوان که با داشتن دو فرزند خردسال در سال گذشته ظاهرا به خاطر کم توجهی در تزریق واکسن کووید ۱۹ فوت کرده بود .
    در مراسم ضمن تلاوتی از آیات شریفه قران و سخنرانی و خواندن شعر و مداحی ، از نکات قابل توجه، حرکتی فرهنگی که از سوی خانواده متوفی انجام گرفته بود و نظیر آن را تاکنون ندیده بودم .
    برای رشد فرهنگ کتابخوانی حدود چهارصد جلد کتاب با عناوین و موضوعات متفاوت در روی میزی در کنار سالن اجتماعات چیده بودند تا شرکت کنندگان در مراسم به فراخور موضوع مورد علاقه اشان کتابی را بردارند و با انتقال به منزل مطالعه کنند .
    گذشته از این که عده ای که از ظاهر شان مشخص بود چندان اهل مطالعه نیستند و از رایگان بودن کتاب ها سو استفاده کردند و به جای دریافت یک جلد ، چندین جلد را همراه خود بردند ولی در مجموع چیزی از اقدام مثبت و تحسین بر انگیز و نیت خیر صاحب عزا نمی کاهد . قطعا اجر معنوی توزیع کتاب در قالب اقدامی فرهنگی خیلی بیشتر از هزینه های جانبی و غیر مفیدی است که در چنین مراسمات انجام می گیرد.
    در صفحه اول کتاب های اهدایی برای توضیح هدفشان از این اقدام، مطالب زیر به صورت چاپ شده نوشته شده بود :
    “ دختر عزیز تر از جانم الهه جان
    بر آن شدیم در اقدامی بدیع و برخلاف آداب و عادات برای نکو داشت یاد و خاطرت به جهت علاقه وافرت به کتابخوانی در سالروز سفرت به دیار جاودانگی ، به مهمانان ارجمند حاضر در مجلس یادبود کتاب تقدیم کنیم .
    طیف کتاب های انتخابی از همان دستی است که به آن‌ها علاقه داشتی
    از آنجا که همواره دنبال دانستن بودی و آفت انسان را در جهالت می دیدی و کمتر اتفاق می افتاد که تو را از کتاب جدا ببینم و به همین علت بود که در دهه های دوم و سوم عمر پر بارت به دور از نمایش های مرسوم عامه پسند که در آن ها لایه های خصوصی زندگی به تصور کشیده می شود در صفحه مجازی شخصی ات فقط دوازده کتاب را معرفی نموده ای تا این مهم را به ما یاد آوری کنی که
    علم دریایی است بی حد و کنار
    طالب علم است غواص بحار
    گر هزاران سال باشد عمر او
    می نگردد سیر او از جستجو
    هم سیوال از علم خیزد هم جواب
    هم چنانکه خار و گل از خاک و آب
    ما اسم این اقدام را “ پویش الهه “ نام می نهیم و امیدواریم روزی این حرکت به جای رسوم کم اثر فراگیر شود و سنت کتابخوانی که فضیلتی فراموش شده جامعه ما است ، با اقداماتی مشابه ، گسترش یابد
    مادر و پدر دلتنگت “
    کتابخوانی فضیلتی است که از دیر باز در جامعه ما فراموش شده و حتی افراد با سواد ترجیح می دهند کمتر مطالعه کنند در صورتیکه با مطالعه هر کتاب به بسیاری از مسائل آگاهی پیدا می کنیم .
    راه های گوناگون برای تشویق جامعه به مطالعه و توسعه کتابخوانی وجود دارد از جمله : اهدا کتاب در دیدارها به جای گل یا شیرینی و امثالهم، یکی از راه های توسعه کتابخوانی هم این است در مراسمات مختلف به جای هزینه های گزاف و کم اثر کتاب توزیع شود. ورود کتاب به هر خانه فضای آن خانه را تغییر خواهد داد و مشوقی برای مطالعه خواهد شد و نه یک نفر ، بلکه چندین نفر می توانند از یک کتاب استفاده کنند و جلوه ای خاص به فضای فرهنگی خانه می بخشد .
    چه خوب است همه ما تصمیم بگیریم اهدا کتاب را اولویت نخست در روابط اجتماعی قرار بدهیم.