سرمقاله

ندیدن نشانی از نبودن نیست / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • شفافیت روند تامین مالی با راه‌اندازی سامانه پنل بدهی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 13562  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 17 مرداد 1402
    امام‌جمعه کرج:
    سواد رسانه‌ای جامعه در زمان انتخابات باید ارتقاء یابد
    نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج با اشاره به انتخابات پیش رو و ضمن گرامیداشت روز خبرنگار، گفت: پیش از آغاز ایام انتخابات باید سواد رسانه‌ای در میان افراد جامعه ارتقاء یابد.
    آیت‌الله محمدمهدی حسینی همدانی، امام جمعه کرج، در خطبه‌های نماز جمعه، با تاکید بر اینکه در انتخابات پیش رو تقوای الهی رعایت شود، گفت: انتخابات مجلس از این رو حائز اهمیت است که افراد در حوزه قانونگذاری ورود می‌کنند.
    وی با اشاره به اینکه تلاش برای برگزاری انتخابات پرشور از دیگر وظایف ما است، اضافه کرد: برای انتخابات مجلس شورای اسلامی همگان باید احساس مسؤولیت کنند‌.
    وی با اشاره به چهار راهبرد رهبر معظم انقلاب در بحث انتخابات شامل مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت، بیان کرد: یکی از مسایلی که در بحث رقابت تاثیر گذار بوده و مشارکت را افزایش می‌دهد پیش ثبت نام است.
    افراد توانا کاندیدا مجلس شورای اسلامی شوند
    وی با اشاره به ۱۶ مرداد آغاز پیش ثبت نام دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: افراد پس از برآورد توانایی خود برای ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی اقدام کنند.
    حسینی همدانی اظهار کرد: پیش ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس بسیار مهم است چراکه فرصت بررسی قابلیت‌ها را از جهات مختلف می‌دهد و باید بررسی کرد که افرادی که وارد این عرصه می‌شوند با زور، زر و تزویر ارتباطی نداشته باشند.
    وی اضافه کرد: ارتباط این افراد با انقلاب، فرهنگ ایثار و شهادت کاملا بررسی شود و این پیش ثبت نام فرصتی نیز برای دستگاه‌های تایید صلاحیت است.
    ایفای نقش اصحاب رسانه در جنگ روایت‌ها
    امام جمعه کرج درادامه به روز خبرنگار و سالروز شهادت شهید محمود صارمی اشاره کرد و افزود: در جنگ روایت ها رسانه‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کتند.
    وی اضافه کرد: جنگ روایت‌ها، جنگ تغییرباورها است و باید دراین جنگ سواد رسانه ای را بالا برد چنانچه این نوع جنگ را نه تنها اکنون بلکه در طول تاریخ بشر شاهد بوده ایم‌.
    خطیب نماز جمعه کرج اضافه کرد: درکوفه با شایعه سازی تلاش شد و بسیاری از مردم تسلیم جنگ شناختی شدند بنابراین امروز درفضای مجازی و حقیقی برای انحراف افکار عمومی به افراد برچسب زده شده و چهره آنان ار مختوش می‌کنند یا انسان‌های تنبل و بی اثر را علم می‌کنند.
    ارتقای سطح سواد رسانه جامعه پیش از انتخابات
    وی تاکید کرد: بنابراین این مهم باید در نزدیک انتخابات بیش از پیش مد نظر قرار گیرد و سواد رسانه ای را باید گسترش داد.
    امام جمعه کرج یاد آورشد: نداشتن بصیرت لازم، امام شناسی، زمان شناسی عاشورا را به وجود آورد اگر امام خود را بشناسیم نباید مغلوب هجوم اخبار در جنگ روایت‌ها شویم بنابر این در عرصه سواد رسانه باید تقویت شویم.
    وی تاکید کرد: خبرنگاری حرفه ای مسؤولانه و صادقانه است که چنانچه در واقعه کربلا دیدیم حضرت زینب (ع) و حضرت سجاد (ع) اهداف نهضت را برای مردم بازگو کردند تا کربلا تا امروز زنده مانده است.
    نماینده ولی فقیه دراستان البرز یادآور شد: این مهم که کربلا تا امروز زنده مانده برای مستکبران سخت است بطوریکه برای از بین بردن مکتب اهل بیت (ع) دست به هر اقدامی می‌زنند و در کشمیر، بنگلادش، نیجریه حمله کرده و مردم رابه شهادت می‌رسانند.
    وی در این بخش از سخنان خود، تاکید کرد: ریشه همه این حملات به رژیم کودک کش اسراییل با کمک تکفیری‌ها باز می‌گردد.
    خبرنگاران از خبرنگارنمایان جدا هستند
    آیت الله حسینی همدانی خاطرنشان کرد: خبرنگاران از خبرنگارنمایان جدا هستند چراکه خبرنگار نمایان دورغی را نسبت داده و سپس اقدام به نشر آن می‌کنند تا به منافع گروهی و حزبی خود برسند.
    امام جمعه کرج گفت: خبرنگار با زمان شناسی دقیق، تیزبینی و دقت به دنبال رفع معضلات است و امروز شاهد آن هستیم این مسوولیت خطیر همراه با خطراتی است و شهدای بسیاری نیز داشته است.
    دشمنان به دنبال کم رنگ کردن حضور جوانان درمراسم های محرم بودند
    وی ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم در مراسم های محرم گفت: توطئه دشمنان برای ممانعت درشور مراسم های عزاداری های محرم و کم رنگ کردن حضور جوانان بی نتیجه ماند و امسال دیدیم که جوانان با حرکات ابتکاری بیشتر به عزاداری پرداختند.
    حسینی همدانی با قدردانی اززحمات سربازان گمنان نیز گفت: این عزیزان عرصه را برخلافکاران تنگ کرده وبا دستگیری و جمع آوری ادوات نظامی جلوی فاجعه‌های بزرگ را گرفتند که البته همراهی و گزارش‌های مردمی نیز نقش موثری داشته است‌.
    وی درادامه امر به معروف و نهی از منکر را مورد اشاره قرار داد و گفت: نهی از منکر جلوی افراد بی خرد را می‌گیرد چراکه جلوی نادان اگر گرفته نشود فساد همه جا را در برخواهد گرفت.
    امام جمعه کرج تاکید کرد: درصحنه اجتماع تا به این ۲ حکم الهی عمل نشود، گفتن تنها فایده ندارد .
    حقوق بشر دستاویز ابرقدرت‌ها برای سلطه گری بوده است
    نماینده ولی فقیه درادامه به روز ۱۴ مرداد مناسبت حقوق بشر اشاره کرد و افزود: این نام زیباهمیشه دستاویز ابرقدرتها برای سلطه گری بوده تا برجنایات خود سرپوش گذارند و امریکا پس از فروپاشی شوروری و فروریختن دیوار برلین این موضوع را علم کرد و جنایاتی نسبت به کشور خود و سایر ملل داشت .
    وی اضافه کرد: چنانچه دیدیم درسالهای اخیر هیچ اغتشاشی درایران رخ نداده مگر پشت پرده آن آمریکاه بوده و با جنگ نرم ، اختلافات قومی و استحاله از درون با صرف هزینه های گزاف به دنبال ضربه زدن به نظام اسلامی بوده است .
    حسینی همدانی یاد آورشد: تلاش گسترده برای سکولاریزه کردن( جدا کردن جمهوریت و اسلامیت) تحریم‌های گسترده، ترور دانشمندان هسته ای، جنایات هیروشیما و شبیه این جنایات در حلبچه توسط صدام از اقدامات بی‌اثر دشمنان علیه نظام اسلامی بوده است.
    وی گفت: به اسم اقدام علیه تروریسم پس از حادثه ۱۱ سپتامبر دیدیم که غرب اسیا توسط آمریکا به جنایت کشیده شد و ما هرهفته شعار مرگ بر آمریکا را سرمی دهیم چراکه هیچ دینی به اندازه اسلام کرامت انسانی را موردتوجه قرار نمی‌دهد‌.
    امام جمعه کرج با اشاره به اینکه امروز دانشمندان اروپایی نیز اذعان به حقانیت دین اسالم دارند، گفت: ریشه تمام دشمنی‌ها با ما این است که قدرت اسلام شناخته شده و رشد، گسترش آن نیز درجهان مشهود است بنابراین با آتش زدن قرآن به دلیل گرایش بسیار مردم به دین اسلام و پیامبر دشمنی با دین اسلام می‌شود که هیچ اثری نخواهد داشت.