سرمقاله

ماهمه مرده‌ایم! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14197  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 28 مرداد 1402
    هشدار به زنان؛ مصرف این نوشیدنی‌ها را متوقف کنید
    زنانی که نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین می‌نوشند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد و بیماری مزمن کبدی هستند.
    با نگاهی به داده‌های نزدیک به ۱۰۰۰۰۰ زن، محققان دریافتند که نزدیک به ۷ درصد از زنان روزانه یک یا چند نوشیدنی شیرین شده با قند مصرف می‌کنند. این زنان در مقایسه با زنانی که کمتر از سه نوشیدنی شیرین در ماه مصرف می‌کردند، ۸۵ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به سرطان کبد و ۶۸ درصد بیشتر در خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کبدی قرار داشتند.
    «لونگانگ ژائو»، یکی از نویسندگان این مطالعه از بخش پزشکی شبکه ای در بیمارستان زنان بریگهام بوستون، گفت: «از نظر ما، این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط بین مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با قند و مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبدی را گزارش می‌کند.»
    ژائو در ادامه افزود: «یافته های ما، در صورت تأیید، ممکن است راه را برای یک استراتژی بهداشت عمومی برای کاهش خطر بیماری کبدی هموار کند.»
    محققان از داده‌های مربوط به زنان یائسه از مطالعه بزرگ سلامت زنان استفاده کردند. شرکت کنندگان مصرف معمول خود را از نوشابه یا نوشیدنی‌های میوه‌ای (نه آب میوه) و سپس مصرف نوشیدنی‌های مصنوعی شیرین شده را در مدت سه سال گزارش کردند.
    این مطالعه زنان را به طور میانگین بیش از ۲۰ سال دنبال کرد. نویسندگان به بررسی موارد ابتلا به سرطان کبد و همچنین مرگ و میر ناشی از بیماری مزمن کبدی مانند فیبروز، سیروز یا هپاتیت مزمن پرداختند.
    این یافته‌ها نشان داد که نوشیدنی‌های شیرین برای سلامتی مضر هستند. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، نوشیدن مکرر نوشیدنی‌های شیرین شده با قند با افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، بیماری‌های کلیوی و بیماری کبدی غیر الکلی مرتبط است. همچنین با پوسیدگی دندان و نقرس که نوعی آرتریت است مرتبط است.برای تأیید این نتایج به مطالعات بیشتری نیاز است.
    همچنین به‌یاد داشته باشید بر اساس پژوهش‌های مختلف، شیرین‌کننده‌های مصنوعی با افزایش خطر حمله قلبی و سکته مغزی و همچنین دیابت در ارتباط‌ هستند. کارشناسان ادعا می‌کنند فقط ۴۰ دقیقه پس از نخستین جرعه نوشابه رژیمی، این نوشیدنی که ۴۶ میلی‌گرم کافئین در یک قوطی ۱۲ اونسی (تقریبا ۳۴۰ میلی‌لیتری) دارد، باعث «اعتیاد کوتاه‌مدت» می‌شود. کافئین در ۶۰ دقیقه می‌تواند تشنگی را افزایش دهد.