سرمقاله

کدام متخصص؟ / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14211  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 29 مرداد 1402
    عراقچی اعلام کرد
    مستثنی بودن دارو از تحریم‌های آمریکا ادعایی پوچ است
    دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: در ظاهر قواعد تحریمی آمریکا دارو و مواد غذایی را مستثنی کرده، اما در واقع و در عمل، وزارت خزانه داری آمریکا چنان پیچیدگی‌هایی را ایجاد می‌کند که فروشندگان این اقلام عطای چنین معاملاتی را به لقای آنها بخشیده و از معامله با ایران منصرف می‌شوند.
    به گزارش ایسنا،  سیدعباس عراقچی در همایش کانون هموفیلی ایران، با ذکر مثال‌هایی از مانع‌تراشی وزارت خزانه‌داری آمریکا در مسیر خرید اقلام دارویی از سوی ایران گفت: جالب است که حتی آشنایی با قواعد مربوط به استثناهای بشردوستانه ذیل تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، زمان و هزینه بسیاری می‌طلبد و شرکت‌های دارویی ناچار به استخدام وکلای آشنا به قوانین تحریمی ایالات متحده آمریکا با دستمزدهای هنگفت می‌شوند که همین کافی است تا انگیزه معامله با ایران از آنان گرفته شود.
    وی تصریح کرد: استثنائات نتوانسته کمکی به مصون نگه داشتن حوزه‌های بشردوستانه از گزند تحریم‌های آمریکا داشته باشد. به عنوان یک حقیقت تلخ، برای شرکت‌های بین‌المللی فعال در حوزه دارو درآمدزایی اولویت اصلی است و نه رفع آلام بشری؛ بنابراین ترجیح می‌دهند با پایبندی به رژیم تحریم‌های ایالات متحده آمریکا، وارد معامله با ایران نشوند.
    دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: یکی از معروف‌ترین مثال‌ها در این رابطه، شرکت سوئدی «مونلیکه» تولیدکننده پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ای است که به دلیل نگرانی از تحریم های آمریکا همکاری خود با ایران را قطع کرده که این امر مشکلات زیادی برای این بیماران در ایران ایجاد کرده است. البته این مشکلات تنها محدود به تعامل با شرکت‌های غربی نیست، بسیاری از شرکت‌های آسیایی هم از کار با ایران در حوزه دارو و درمان کنار کشیده و به دلیل ترس از اقدامات تنبیهی و تحریم‌های ایالات متحده به شرکای تجاری ایرانی خود اعلام کرده‌اند که چاره‌ای جز توقف فوری تجارت با طرف ایرانی ندارند. دلیل عمده‌ی آنها محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های لجستیک و جریان مبادلات مالی بوده است.
    راقچی در همین حال با اشاره به گزارش گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره اثرات تحریم آمریکا بر روند درمانی بیماران ایرانی و همچنین صدور رای «قرار موقت» دیوان بین‌المللی دادگستری برای رفع موانع آمریکا بر سر واردات کالاهای اساسی از جمله مواد غذایی، کالاهای کشاورزی، دارو، و تجهیزات پزشکی به ایران و بی‌اعتنایی واشنگتن به این رای، اظهار کرد: لازم به تاکید است که اگر اینجا سخن از تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و تبعات و پیامدهای منفی آنها می رود، بدان معنی نیست که ایران ناتوان از مقابله با این تبعات می باشد؛ بلکه غرض، اولاً نشان دادن دروغگویی و ریاکاری آمریکا، و پوچ بودن ادعای به اصطلاح مستثنی بودن دارو از تحریم‌های آن کشور است، و ثانیا یادآوری مسئولیت بین‌المللی ایالات متحده آمریکا و ضرورت پاسخگو بودن آن کشور در برابر جنایاتی است که با تحریم‌های ظالمانه خود علیه مردم ایران و دیگر کشورها صورت می‌دهد.
    وی افزود: توانایی ایران برای تامین نیازهای خود و کم اثر کردن تحریم ها در حوزه درمان و سلامت، رافع مسئولیت آمریکا و دیگر تحریم کنندگان نیست.
    دبیر شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ایرانیان مرهون تلاش شبانه روزی کادر درمان، تولیدکنندگان داخلی و تامین کنندگان دارو، صنعتگران و سازندگان تجهیزات پزشکی ،و تمامی مسئولان و دست‌اندکاران این حوزه هستند که با تکیه بر دانش و همت بلند خود توانسته‌اند اثرات تحریم‌ها را در حوزه سلامت کم‌رنگ و در بعضی قسمت‌ها حتی بی‌اثر سازند؛ اما درعین حال از خسارات ناشی از تحریم های آمریکا، و البته کاسبان داخلی تحریم که نان در خون مردم می‌زنند و شریک جنایات تحریم‌کنندگان هستند، نخواهند گذشت.