سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14696  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    موکب‌های اربعین پولی نیستند
    معاون امور اربعین در کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه اربعین گفت:‌ خدمات موکب‌های اربعین محدود به ملیت و تابعیت زائر نیست و رایگان و بی‌نیاز از ارائه کارت شناسایی است. موکب‌های ایرانی در اربعین تا ۲۰ شهریورماه برپا خواهند بود.
    حمید افضلی درباره آخرین وضعیت موکب‌های ایران هم‌زمان با اوج گرفتن سفرهای اربعین، به ایسنا گفت: سه‌هزار و ۳۰۰ موکب اربعین تا کنون پروانه دریافت کرده‌اند که از این تعداد حدود یک هزار و ۳۰۰ موکب در داخل ایران و حدود دو هزار موکب در خاک عراق خدمات می‌دهند.
    معاون امور اربعین در قرارگاه مرکزی اربعین در ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات درباره آغاز خدمات‌دهی موکب‌ها با توجه به گزارش‌هایی درباره نبود امکانات و خدمات در برخی مسیرهای حرکت زائران، اظهار کرد: با توجه به زمان‌بر شدن انتقال برخی مواد مورد نیاز موکب‌ها، بعضی از آن‌ها نسبت به برنامه زمان‌بندی با تاخیر مستقر می‌شوند.
    به گفته افضلی، درحال حاضر نزدیک به ۴۴ موکب در شهر نجف، حدود ۷۰ موکب در شهر کربلا، ۲۵ موکب در سامرا، حدود ۳۰ موکب در کاظمین، ۷۲ موکب در استان ایلام و مرز مهران، حدود ۱۵ موکب در مرز تمرچین در استان آذربایجان غربی، ۲۵ موکب در مرز خسروی در استان کرمانشاه، ۲۲ موکب در مرز باشماق در کردستان و نزدیک به ۱۲۰ موکب در استان خوزستان و دو مرز شلمچه و چزابه درحال خدمات‌دهی هستند.
    او درباره پایان کار موکب‌های ایرانی در اربعین، اظهار کرد: این موکب‌ها تا دو سه روز بعد از اربعین و حدودا تا ۲۵ ماه صفر برابر با ۲۰ شهریورماه به زائران خدمات خواهند داد.
    افضلی با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته مرزهای زمینی ایران و عراق، اظهار کرد: در گذشته برخی از مرزها فعالیت شبانه نداشتند، اما امسال این مساله حل شده و مرزها شبانه‌روزی هستند. با این وجود و با توجه به ازدحام جمعیت در برخی مرزها، پیشنهاد می‌شود زائران پس از آن‌که به مرز رسیدند، توقف را کوتاه کرده و از مرز خارج شوند، اما اگر نیاز به استراحت و توقف داشتند، امکانات و موکب‌هایی برای استراحت و اقامت شبانه زائران برپا شده و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
    او درباره هزینه و شرایط اسکان در موکب‌های ایرانی گفت: در فرهنگ عمومی مردم عراق دو واژه درباره اربعین وجود دارد؛ زائر و خادم، که تمام تلاش ما این است به آن نزدیک شویم. به هر حال مردم عراق میزبان اصلی اربعین هستند و خدمات ما کمتر از ۱۰ درصد از کل خدمات اربعین را شامل می‌شود و میزبانی و پذیرایی اصلی با مردم عراق است.
    معاون امور اربعین قرارگاه مرکزی اربعین در ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین تاکید کرد: هیچ‌ محدودیتی برای اقامت و استفاده از خدمات موکب‌ها نباید وجود داشته باشد و خدمات موکب‌ها محدود به زائران ایرانی نیست و نباید خدمات وابسته به ملیت و تابعیت زائر باشد، مردم عراق هرگز این‌گونه نبوده‌اند و محدودیتی در پذیرش زائران اربعین ندارند، آن‌ها حتی زائر را منصرف نمی‌کنند و همیشه او را دعوت می‌کنند و اگر فضایی برای اسکان و یا غذا نبود خود زائر توقف نمی‌کند و می‌رود.
    افضلی گفت: برای استفاده از خدمات اسکان و سرویس‌های بهداشتی و حمام موکب‌ها به هیچ‌وجه به کارت شناسایی و مدارک دیگر نیاز نیست و هزینه‌ای نباید برای هر نوع خدماتی در موکب‌ها دریافت شود و خدمات‌دهی کاملا رایگان است. این‌که در گذشته هزینه‌ای به ازای اسکان دریافت می‌شد و یا کارت شناسایی زائران ملاحظه می‌شد، رفتاری کاملا اشتباه بود. خدمات‌دهی موکب‌های ایرانی کاملا باید منطبق با فرهنگ میزبان باشد.