سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14720  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    امام جمعه تبریز:
    رسانه‌ها از پارامترهای توسعه فرهنگی هستند
    آذربایجان شرقی - فلاح: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر نقش موثر رسانه‌ها در توسعه همه‌ جانبه جوامع، گفت: رسانه‌ها سودمندترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه و مبارزه با جهل و بی خبری هستند.
    حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم در دیدار نمایندگان انجمن ها و تشکل‌های رسانه‌ای استان آذربایجان شرقی با وی با بیان این‌که جامعه توسعه یافته‌ی امروزی باید بتواند در کنار شاخص‌های اقتصادی، بر معیار آموزش و اطلاعات و در حقیقت بر عنصر دانایی اجتماعی تاکید کند، افزود: در چنین جامعه‌ای رسانه‌ها با تولید مطلوب اطلاعات نقش بسیاری در ارتقای سطح آگاهی‌های گوناگون و ضروری برعهده دارند.
    وی در این رابطه افزود: اگر تشکل‌های رسانه‌ای و خبرنگاری معضلات جامعه را به خوبی بشناسد و اهمیت کارشان را در جهت حل مشکلات در نظر بگیرند، می‌تواند کمبودهای فکری، دیدگاه‌های غلط و موانع مفهومی و فرهنگی را به جامعه معرفی کند.
    آل هاشم با اشاره به این‌که خبرنگاران عملا در توسعه پایدار جوامع نقش بسیار مهمی بر عهده دارند و به عنوان نیروی محرکه در رشد و توسعه فرهنگی جامعه عامل مهمی به شمار می‌روند، ادامه داد: اگر بخواهیم توسعه یا پیشرفتی در کشورمان رخ دهد، باید مزیت‌ها و ضعف‌های فرهنگی خود را بشناسیم. وی با بیان این‌که در ابتدای فعالیت‌های مطبوعاتی، خبری از اینترنت و ماهواره و سایر رسانه‌های ارتباط جمعی نبود، یادآور شد: با وجود تمامی ابزارهای پیشرفته در بعد رسانه و ارتباط جمعی، نشریات و روزنامه‌ها همان جایگاه خود را به عنوان یک رسانه تعیین کننده در توسعه فرهنگی تا به امروز حفظ کرده‌اند. وی با تاکید بر این‌که میل به توسعه و خلق جوامع مدرن و کارآمد بدون استفاده از رسانه‌های همگانی امروز غیرممکن خواهد بود، اضافه کرد: خبرنگاران، اهالی فرهنگ و رسانه در جوامع مختلف نقشی بی بدیل در رشد و توسعه‌ی جامعه داشته‌اند.
    نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر این‌که خبرنگاران با همه سختی‌ها در مقابل عواملی که قصد به عقب راندن اذهان بیدار جامعه از رسیدن به آگاهی را دارند، ایستادگی می‌کنند، گفت: رسانه‌ها پیشران پیشرفت همه‌ی جانبه جوامع هستند.
    وی در ادامه با تاکید بر این‌که توسعه به آموزش، آگاه سازی و آماده کردن افکار عمومی برای بهره برداری از امکانات مادی و معنوی نیاز دارد، افزود: در این میان نقش رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های آنلاین به عنوان یکی از پارامترهای توسعه فرهنگی آشکار می‌شود که با کارکردهای اطلاع رسانی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی به توسعه همه جانبه کمک می‌کند. وی با تاکید بر این‌که توسعه فرهنگی به عنوان وجه فرهنگی توسعه ملی باید بتواند راهبردهای لازم را برای کشف و شکوفایی عناصر مساعد در فرهنگ جامعه به کار گیرد، ادامه داد: رسانه‌ها سودمندترین، فراوان‌ترین و ارزان‌ترین وسیله برای بالا بردن سطح آگاهی افراد جامعه و مبارزه با جهل و بی خبری به شمار می‌آیند.
    امام جمعه تبریز با تاکید بر این‌که پژوهش‌ها نشان می‌دهد توسعه اقتصادی به پیش شرط اهرم‌های کمکی عوامل فرهنگی نیازمند است، گفت: توسعه، فرآیندی چند بعدی و توسعه اقتصادی در این میان از برجستگی خاصی برخوردار بوده که در حقیقت صنعتی شدن محور اصلی هرگونه توسعه‌ای قلمداد می‌شود.
    وی در ادامه سخنانش با گرامیداشت هفته دولت نیز گفت: در شرایطی که دشمنان با حملات و هجمه‌های بی سابقه با هدف سیاه نمایی و ناامیدی در ایران اقدام می‌کنند، دولتمردان باید اقدامات خود را در جامعه تبیین کنند که در این میان نقش رسانه‌های متعهد و منصف بسیار پررنگ است.
    وی با اشاره به ضرورت اطلاع رسانی‌های به موقع اقدامات در راستای امید آفرینی در جامعه، خاطرنشان کرد: باید اقدامات در جامعه گفته شود تا مردم به این باور برسند که دولتمردان در حال تلاش برای پیشرفت همه جانبه کشور هستند.
    آل هاشم با بیان این‌که نمی‌گوییم نقص یا اشکالی وجود ندارد، اما شخص رییس جمهور و در کف میدان بوده و به صورت شبانه روزی تلاش و پیگیری می‌کنند، یادآور شد: از نظر دیپلماسی هم باید یک خداقوتی گفت، چراکه این همه سفرهای خارجی قطعا برکات بسیاری دارد. این دیدار به همت سازمان بسیج رسانه استان برگزار شد و نمایندگان انجمن ها و تشکل‌های رسانه‌ای آذربایجان شرقی به بیان دغدغه‌ها و مسائل مرتبط با حوزه خبر و رسانه پرداختند.
    لازم به ذکر است اسد فلاح رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی سرپرستان روزنامه های سراسری در استان آذربایجان شرقی نیز مطالبی در خصوص این رسته رسانه ای پرجمعیت و تاثیرگذار عنوان کرد.