سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14752  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    رییس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد
    غنی‌سازی بر اساس قانون راهبردی پیش می‌رود
    رییس سازمان انرژی اتمی گفت: سزیم ۱۳۷ حاصل کار شش ماهه سازمان است که با خودباوری بی نظیر توانستیم آن را تولید کنیم.
    محمد اسلامی روز یکشنبه در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه روایت خدمت گفت: نتیجه تحقیقات نامعین است و معلوم نیست چه زمان به نتیجه می‌رسد، اما به لطف الهی زیرساختی که در سازمان ایجاد شده و مرهون شهدا و همه کسانی هستیم که قبل از ما کار کردند، باعث شده تحقیقات نتیجه‌گرا داشته باشیم.
    وی اظهار کرد: سزیم ۱۳۷ حاصل کار شش ماهه سازمان است که با خودباوری بی نظیر توانستیم آن را تولید کنیم.
    اسلامی درباره بازطراحی راکتور خنداب گفت: راکتور خنداب بازطراحی شد با این فرض که نیاز کشور را پاسخ دهد، اما نمی‌شود آن را با فرض ذهنی طراحی کنیم. هدف این بود از بازطراحی راکتور ایزوتوپ مورد نیاز کشور را تولید کنیم که برای ما نیاز مبرم است علاوه بر این مهم است که اساسا ما وارد کلوپ طراحی و راه اندازی راکتور به طور مستقل شویم که خدا را شکر این اتفاق هم افتاده است و در همین مسیر پیش می رویم.
    وی درباره احتمال سفر گروسی به تهران گفت: تنظیمات ما با آژانس برقرار است و رفت و آمدها ادامه دارد. آقای کمالوندی اخیرا به وین سفر کردند و معاون آقای گروسی هم به ایران می‌آید و ما هم در کنفرانس عمومی سالانه آژانس در اواخر شهریور شرکت می‌کنیم و در حاشیه آن با اقای گروسی دیدار و گفت‌وگو خواهیم داشت.
    اسلامی درباره نشست آتی شورای حکام اظهار کرد: روال جاری ما در نشست شورای حکام حفظ خواهد شد و فکر می‌کنم در گزارش درباره ایران این دوره هم  همان شرایطی که در گذشته بود کمی متفاوت‌تر را تجربه می‌کنیم.
    اسلامی درباره تولید برق اتمی در کشور گفت: احداث ۲۰ هزار برق هسته‌ای همواره مورد توجه بوده است اما به خاطر تحریم و عدم همکاری کشورهای صاحب فناوری و مزاحمت‌های ایجاد شده در اجرای برنامه تولید برق اتمی با تاخیر مواجه شدیم. الان هزار مگاوات برق از نیروگاه واحد یک در حال تولید است و یک ظرفیت مشخصی از تولید برق دارد. متاسفانه طرح‌های توسعه‌ای ما در رکود بود اما با حمایت دولت و تلاش مضاعف همکاران ما دو واحد دیگر بوشهر امروز کاملا در همه ابعاد فعال شده است و
    روند ساخت پروژه متفاوت شده است. سفارش‌هایی به صنایع داخلی داده شده است و طرف خارجی متعهد به قرارداد است. جمعیت پروژه الان ده برابر نسبت به اواخر ۱۴۰۰ شده است و با تمهیداتی که از سوی سران قوا و مقام معظم رهبری در نظر گرفته شد یک حمایت ویژه از این پروژه انجام شده و پشتوانه متفاوتی داریم تا در ساخت این دو پروژه سرعت دهیم.
    اسلامی درباره نتایج مذاکرات ایران و آژانس و بررسی دو مکان باقی مانده پادمانی گفت: مذاکرات ما با ۱+۴ است و مسیر خودش با وزارت امور خارجه را طی می‌کند. موضوع ما با آژانس در چارچوب همکاری با آژانس است. چارچوب همکاری ما پادمان است و تعامل ها با آژانس در یک سال گذشته باعث شد چهار مکان به دو مکان کاهش یابد. در عین حال رفت و آمدها ادامه دارد و امیدواریم در ادامه مکان‌های دیگر هم حل و فصل شود.
    وی درباره برخی ادعاها مبنی بر کاهش غنی‌سازی ایران اظهار کرد: غنی‌سازی بر اساس قانون اقدام راهبردی پیش می‌رود و در چارچوب تدابیر کلی نظام تدابیرش پیش می‌رود و ما هم طبق همان اقدام می‌کنیم.
    رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این که تولید سزیم ۱۳۷ از پسماند هسته‌ای است توضیح بیشتر می دهید؟ گفت: منابع هسته ای در اختیار برای هر کشوری ارزش افزوده دارد و می‌تواند در چرخه منابع باشد. سوخت هسته‌ای میرا نیست و همواره می‌تواند در چرخه باشد. آن چه برای ما مهم است اینکه در چارچوب نیازهای کشور از این ظرفیت و امکان بهره لازم را ببریم و این کار در چارچوب پادمان و نظارت آژانس انجام می‌شود و باید تاکید کنیم که ظرفیت تولید سزیم با نیاز کشور منطبق است.
    اسلامی در ادامه گفت: اولین راکتور یک مگاواتی بر مبنای سوخت توریوم در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در حال طراحی و ساخت است و این یکی از خواسته‌های مهم ماست که روی راکتورهای کوچک کار کنیم. سنگ بنا و پایه در انرژی اتمی سوخت هسته‌ای است و مبنای آن غنی‌سازی است. اگر در این حوزه توسعه پیدا کنید و چرخه سوخت را کامل در اختیار بگیرید می‌توانید مدعی شوید صنعت هسته ای را در اختیار دارید. آنها که با ما دشمن و مخالفند و با چرخه سوخت مخالفند یعنی با پیشرفت ملت ایران مخالفند. نخبگان و اهل علم و قلم بدانند صنعت هسته ای یک صنعت پیش برنده و راهبردی است.
    به گزارش ایسنا، اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نگاه شما به موضوع غنی سازی در عربستان چیست؟ گفت: ما هم این موضوع را در اخبار دیدیم. کشور ما درچرخه سوخت هسته ای جزو نادرترین کشورهاست که به طور مستقل آن را در اختیار گرفته است.
    وی ادامه داد: عربستان برنامه مفصلی برای احداث نیروگاه های هسته ای و استفاده از فناوری هسته ای در نظر گرفته و فکر می کنم ایجاد قابلیت برای کشوری مثل عربستان که دارای برنامه‌های متعدد است تدابیر داخلی شان است و در همان راستا تعاملات منطقه شان را توسعه می‌دهند.
    رییس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی دیگر درباره شرکت در نشست سالیانه آژانس گفت: در این نشست حاضر می‌شوم و ان‌شاءالله امسال حضور قوی‌تری خواهیم داشت. چند سند است که در آژانس باید تصمیم گیری شود که درباره آنها ما هم به عنوان عضو باید بررسی و نظر دهیم.
    اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی رسانه ها مدعی توافقی نانوشته برای ایجاد محدودیت در حوزه هسته‌ای شده‌اند، گفت: تعاملات وزارت خارجه و کشور در چارچوب تدابیری است که به آنها ابلاغ می شود و ما هم طبق همان، فعالیت هایمان را انجام می دهیم.