سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14757  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    پریگوژین قبل از مرگش چه گفت؟
    انتشار یک کلیپ از گفت‌وگویی قدیمی از یوگنی پریگوژین که در آن رهبر واگنر درخصوص احتمال کشته شدن خود صحبت می‌کند واکنش‌های فراوانی را به همراه داشته است. به گزارش یورونیوز، در این کلیپ ۴۰ ثانیه‌ای که برگرفته از گفت‌وگویی است که رهبر گروه واگنر در ماه آوریل انجام داده، پریگوژین می‌گوید ترجیح می‌دهد کشته شود تا اینکه به کشورش دروغ بگوید. این کلیپ بخشی از گفت‌وگویی است که پریگوژین در ۲۹ آوریل با سمیون پگوف، وبلاگ نویس نظامی روسی انجام داده است. 
    در این گفت‌وگو پریگوژین هشدار می‌دهد که روسیه در آستانه یک فاجعه قرار دارد چرا که به گفته او به مرور ضعف‌های ارتش این کشور که در اثر سومدیریت مدیران نهادهای نظامی ایجاد شده نمایان می‌شود. او همچنین در بخش دیگری از این گفتگو که حالا در کانال تلگرام گروه واگنر منتشر شده می‌گوید: «امروز به نقطه جوش رسیده‌ایم. می‌دانید چرا من انقدر صادقانه حرف می‌زنم؟ چون حق ندارم در برابر کسانی که در این کشور زندگی می‌کنم، دروغ بگویم. بهتر است من را بکشید تا اینکه بخواهم دروغ بگویم.» 
    یک هواپیمای شخصی با ۱۰ سرنشین روز چهارشنبه در منطقه تور روسیه سقوط کرد. آژانس حمل و نقل هوایی فدرال روسیه گزارش داد که یوگنی پریگوژین و دیمیتری اوتکین در هواپیمای سقوط کرده «امبرائر» بوده‌اند. این آژانس اسامی همه مسافران هواپیما را منتشر کرد که در آن نام پریگوژین هم دیده می‌شد. 
    پریگوژین در اواخر ماه ژوئن، شورش مسلحانه کوتاهی را علیه رهبری نظامی روسیه ترتیب داد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس با میانجی‌گری، پریگوژین را مجاب کرد تا پیشروی نیروهایش به سمت مسکو را متوقف کرده و آنها را به مقرهای خود بازگرداند.
    از همان زمان بسیاری پیش‌بینی می‌کردند که در نهایت کرملین دیگر نتواند پریگوژین را تحمل کند و در نهایت او را از سر راه خود بر خواهد داشت. پس از سقوط هواپیما هم بسیاری این احتمال را مطرح کردند که پوتین دستور سرنگونی این هواپیما را داده است با این حال کاخ کرملین این موضوع را به شدت تکذیب کرده است. 
    پریگوژین در بخش دیگری از این گفت‌وگوی قدیمی می‌گوید: «اما من نمی‌توانم دروغ بگویم. صادقانه باید بگویم که روسیه در آستانه فاجعه است و اگر امروز این چرخ دنده‌ها تنظیم‌ نشوند، هواپیما در هوا از بین می‌رود.»