سرمقاله

هشدارها را جدی بگیرید ‪/‬ ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14762  |  صفحه آخر  |  تاریخ: 06 شهریور 1402
    فضانوردان ماموریت «کرو-۷» به مقصد رسیدند
    کپسول حامل فضانوردان ماموریت کرو-۷ حوالی ساعت ۱۶:۴۸ به وقت تهران به ایستگاه فضایی متصل شد و چهار مسافر خود را به مقصد رساند. به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، کپسول دراگون که روز گذشته سفر خود را به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی آغاز کرده بود، به ماژول هارمونی ساخت ایالات متحده در این ایستگاه متصل شد.
    این اتصال پایان یک سفر نزدیک به ۳۰ ساعت برای چهار مسافر این کپسول بود که در ساعات اولیه روز شنبه از سکوی پرتاب 39A ناسا در مرکز فضایی کندی در فلوریدا پرتاب شدند.
    یاسمین مقبلی، فرمانده‌ ناسا پس از رسیدن سرنشینان به مدار، گفت: اسپیس‌ایکس، بابت این سواری متشکرم، عالی بود.
    ماموریت کرو-۷ اسپیس‌ایکس برای ناسا، مقبلی را همراه با گروهی بین‌المللی به ایستگاه فضایی برد.
    خلبان این ماموریت آندریاس موگنسن (Andreas Mogensen) از آژانس فضایی اروپا و متخصصان آن کنستانتین بوریسف (Konstantin Borisov) از آژانس فضایی روسکاسموس روسیه و ساتوشی فوروکاوا (Satoshi Furukawa) از آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن بودند.
    این ماموریت هفتمین پرواز عملیاتی تجاری سرنشین‌دار ناسا توسط اسپیس‌ایکس بوده است.
    فضانوردان کرو-۷ در حال آغاز اقامت ۶ ماهه‌ خود در ایستگاه فضایی هستند و چهار فضانورد ماموریت کرو-۶ ناسا قرار است اندکی پس از رسیدن مقبلی و خدمه‌اش به زمین بازگردند.
    این دومین پرتاب فضایی است که یک فضانورد ایرانی-آمریکایی در آن حضور داشته است. نزدیک به دو دهه است که هیچ فرد ایرانی-آمریکایی به فضا پرواز نکرده بود. اولین نفر، انوشه انصاری، گردشگر فضایی بود که در سال ۲۰۰۶ هزینه‌ ماموریت به ایستگاه فضایی را خود تامین کرد. همچنین این اولین پرواز بوریسوف است.
    در حالی که مورگنسن و فوروکاوا هر دو پیش از این به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرواز کرده‌اند، مورگنسن اولین اروپایی است که کپسول اسپیس‌ایکس دراگون را خلبانی می‌کند. کپسول اسپیس‌ایکس نیز یک کهنه‌سرباز فضایی است و ماموریت‌های فضانورد کرو-۳ و کرو-۵ به ایستگاه فضایی را به انجام رسانده است.
    ناسا و اسپیس‌ایکس برای ورود سرنشینان کرو-۷ به ایستگاه فضایی بین‌المللی در روز یکشنبه برنامه‌ ویژه‌ای دارند.
    جوئل مونتالبانو (Joel Montalbano)، مدیر برنامه‌ ایستگاه فضایی ناسا، پس از پرتاب این ماموریت به خبرنگاران، گفت: ما یک پرواز در اطراف ایستگاه فضایی بین‌المللی خواهیم داشت و عکس‌های جالبی می‌گیریم و آن را به دست همه می‌رسانیم تا نشان دهیم که چه ایستگاه فوق‌العاده‌ای داریم.