سرمقاله

مسکن نیازمند برنامه‌های عملیاتی ‪/‬ نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14768  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 07 شهریور 1402
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی :
    آب سد نهند به عنوان پشتیبان ذخیره می‌شود
    آذربایجان شرقی - فلاح: مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی گفت: سد نهند که یکی از منابع تامین آب شرب تبریز است به عنوان ذخیره پشتیبان آب این شهر عمل خواهد کرد.
    محمد خانی، با اعلام این خبر اظهار کرد: این سد که به دلیل کاهش بارندگی در شمال تبریز، خشک و به ناچار از مدار آبرسانی تبریز خارج شد که در ۲۷ سال گذشته بی سابقه بود و اگر اقدامات آبفای استان نبود آب این سد در اواخر اردیبهشت ماه تمام می شد. وی ادامه داد: کاهش برداشت از این سد و خارج کردن مناطقی از شهر که از این سد تامین آب می شدند در پنج مرحله صورت گرفت و همه مناطق شمال تبریز با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت مرحله ای به خط زرینه رود و چاه های سعیدآباد و هروی وصل شد.
    وی به مشکلات تامین آب مناطق شمالی تبریز در اثر خشک شدن سد نهند اشاره کرد و افزود: تمامی چاه ها و خط انتقال زرینه رود در جنوب شهر تبریز واقع شده بودند و خطی برای انتقال آب این مناطق به شمال وجود نداشت از این رو با تغییر جریان آب و پمپاژ آب از مرکز به شمال شهر و کار شبانه روزی پنج ماهه، این مشکلات تا حد زیادی برطرف شد.
    خانی بیان کرد: امروز موضوعی که برای تبریز تهدید بود به فرصتی برای این شهر تبدیل شده و آب سد نهند ذخیره خواهد شد و در فصول دیگر نیز برداشت نمی شود تا در مواقع بحرانی و ضروری، وارد مدار شود.
    راه حل تامین پایدار آب تبریز، انتقال آب ارس
    وی تنها راه حل تامین پایدار آب تبریز را انتقال آب ارس به این شهر و شهرهای در مسیر عنوان کرد و گفت: ۳۵ کیلومتر از این مسیر اجرا شده و ۱۰۰ کیلومتر نیز در دست اجراست و اگر به دنبال حل ریشه ای مشکل آب در تبریز هستیم این طرح باید هرچه زودتر تکمیل شود.
    مدیرعامل شرکت آبفای استان با بیان اینکه ۱۵ شهر و ۶۰۰ روستا در آذربایجان شرقی مشکل شدید آبی دارند که مشکل تبریز به دلیل بالا بودن مصرف، حادتر از دیگر نقاط بود.
    خانی همچنین به فرسوده بودن شبکه آبرسانی تبریز اشاره کرد و گفت: این فرسودگی در بیشتر مواقع، مشکلاتی را برای آبفا و شهروندان به وجود آورده از این رو نیاز به بازسازی آن ضروری تر از همیشه است.
    خانی با بیان اینکه از ابتدای تاسیس شبکه آبرسانی به تبریز، ۱۲۰ حلقه چاه برای تامین و جریان داشتن آب در لوله ها حفر شده بود، گفت: در چهار ماه گذشته و برای عبور از بحران آبی تبریز، ۴۰ حلقه چاه عمیق ۳۵۰ متری در سعید آباد، مارالان، فناوران و هروی زده شده که ۳۰ حلقه وارد مدار شده و ۱۰ حلقه چاه نیز در مراحل پایانی قرار دارد. وی ادامه داد: ضمن اینکه ۱۶ حلقه چاه قدیمی نیز برای آبدهی بیشتر، بهسازی شده و در کنار خط زرینه رود، به عنوان منابع تامین آب شرب تبریز عمل کنند.
    قدرت مانور شبکه توزیع آب تبریز افزایش یافت
    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی با بیان این‌که پروژه‌های جایگزین سد نهند، طرحی بلند مدت و دائمی است، افزود: با اجرای طرح تامین دائمی آب تبریز، قدرت مانور شبکه توزیع آب تبریز افزایش یافت و توان تولید آب شهر برای سال‌های بعدی بالا رفته و منابع تامین آبی خوبی به دست آمده است.
    خانی از احداث ۴۰ حلقه چاه که ۲۰ حلقه از آن در نزدیکی شهرک فناوران است، خبر داد و گفت: آب این چاه‌ها با ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر شبکه‌های داخلی به سمت مخزن ۱۰۰ هزار مترمکعبی، هدایت و به مخازن تبریز وصل شده است.
    شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی در قالب یک میلیون و ۸۱۰ هزار مشترک، ۱۰۰ درصد جمعیت شهری در ۷۳ شهر استان را تحت پوشش شبکه آشامیدنی و بهداشتی قرار داده است.
    مصرف سالانه آب در آذربایجان‌شرقی ۲.۸ میلیارد مترمکعب است.
    پیش از اجرای طرح جایگزین نهند، آب شهرستان تبریز از چهار منبع خط آبرسانی زرینه رود ۵۵ درصد، خط آبرسانی نهند ۱۳ درصد، چاه‌ها (هروی، سعید آباد، قزلجه میدان) ۳۱ درصد و قنات ها یک درصد تأمین می‌شد.
    مردم تبریز ۶ هزار لیتر در هر ثانیه آب مصرف می کنند
    لازم به ذکر است سد نهند در استان آذربایجان شرقی در فاصله ۴۳ کیلومتری شمال شهر تبریز، در نزدیکی روستای تازه کند قرار دارد و با هدف تأمین قسمتی از آب شهر تبریز بر روی رودخانه نهند که یکی از شاخه‌های اصلی رودخانه آجی‌چای می‌باشد احداث شده است. حجم کل مخزن سد نهند در تراز نرمال، ۲۴ میلیون مترمکعب و آب قابل تنظیم سالانه بالغ بر ۳۲ میلیون مترمکعب است.