سرمقاله

مسکن نیازمند برنامه‌های عملیاتی ‪/‬ نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 14781  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 07 شهریور 1402
    دستور مخبر برای احیای دریاچه ارومیه
    جلسه ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه به ریاست معاون اول رئیس جمهوری برگزار و گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه و برنامه های در دست اقدام برای احیای آن ارائه شد. محمد مخبر در این جلسه با اشاره به اقدامات سخت افزاری برای احیای دریاچه ارومیه نظیر اجرای طرح های آبرسانی، احداث تصفیه خانه و خطوط انتقال آب گفت: مهمتر از اقدامات سخت افزاری برنامه‌های نرم افزاری و غیرسازه‌ای است که باید در قالب مدیریت منابع آب و کنترل برداشت‌های غیرمجاز دنبال شود.
    معاون اول رئیس جمهور افزود: یکی از آسیب‌های جدی به دریاچه ارومیه ناشی از برداشت‌های غیرمجاز و گسترش چاه‌های غیرمجاز است که باید برای مدیریت این موضوع تدابیر لازم اندیشیده شود.
    مخبر با توجه به گزارش‌های ارائه شده در خصوص مصرف ۴,۷ میلیارد متر مکعب آب برای محصولات کشاورزی، مدیریت منابع آب حوضه دریاچه ارومیه و تعیین الگوی کشت را گامی ضروری برای احیای این دریاچه دانست و وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی به عنوان دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه را مکلف کرد در اسرع وقت و تا جلسه آتی ستاد، برنامه ای دقیق برای مدیریت منایع آب تدوین کنند به نحوی که در این برنامه موضوع معیشت کشاورزان و کشت جایگزین را نیز مدنظر قرار دهند تا کشاورزان متحمل آسیب نشوند.
    معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: باید با اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری و از طریق مدیریت منابع آب شرایطی را فراهم کنیم تا حقابه دریاچه ارومیه تا حد امکان تامین و از آسیب به این دریاچه جلوگیری شود.
    در این جلسه وزیر نیرو نیز گزارشی از آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و اقدامات صورت گرفته برای احیای این دریاچه ارائه کرد و گفت: طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام شامل طرح‌های آبرسانی و خطوط انتقال تا دهه فجر به اتمام می رسد و تلاش خواهیم کرد برنامه‌ای جامع برای مدیریت منابع آب تدوین و اجرایی کنیم.
    وی با اشاره به وجود ۷۳ هزار حلقه چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه، افزود: متاسفانه در دهه اخیر رشد تعداد چاه های غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه از سایر حوضه ها بیشتر بوده و همین برداشت های غیرمجاز یکی از عوامل آسیب به دریاچه است.
    در ادامه این نشست مقرر شد وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و استاندار آذربایجان غربی جلساتی را برگزار کنند و ضمن جمع بندی موضوع الگوی کشت و مدیریت منابع آب، نتایج حاصله را جهت تصمیم گیری نهایی در جلسه آتی ستاد ارائه دهند.