صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15508  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 21 شهریور 1402
    تصمیم‌گیری درباره مشمولان غایب از اختیارات ستادکل است
    عضو کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی گفت: طرح هرگونه پیشنهاد برای باز شدن پنجره‌ای برای تعیین تکلیف مشمولان غایب در اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است. خلیل بهروزی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا با تاکید بر این‌که «موضوع سربازی و تصمیم‌گیری درباره مشمولان غایب از اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است»، گفت: ستاد کل نیروهای مسلح شرایط را بررسی می‌کند و اگر نیاز به سرباز وجود داشت، متناسب با یگان و سازمان رزم خود عمل می‌کند.
     وی اظهار کرد: در مجلس فقط موضوع مشوق‌ها بررسی می‌شود؛ در همین راستا نیز بر اساس آنچه تصمیم گرفتیم و در قوانین سنواتی مصوب کردیم، برای سربازان متناسب با تحصیلات و وضعیت تاهل و همچنین تعداد فرزندان حقوق و مشوق‌هایی را قائل شدیم.
    این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پایان تاکید کرد: طرح هرگونه پیشنهاد برای باز شدن پنجره‌ای برای تعیین تکلیف مشمولان غایب در اختیارات ستاد کل نیروهای مسلح است.
    پیش از این علی‌اصغر عنابستانی نماینده دیگر مجلس پیشنهاد داده بود که با فراهم شدن فرصت خرید سربازی اجباری برای مشمولان غایب، با استفاده از منابع حاصله، ضمن اختیاری و حرفه‌ای کردن خدمت وظیفه عمومی، حقوق خوبی به متقاضیان سربازی پرداخت شود.
    وی با تاکید بر لزوم توجه برنامه هفتم توسعه به موضوع تغییر سربازی از اجباری به حرفه‌ای گفته بود: زمانی خود ستاد کل نیروهای مسلح به شدت مخالف بودند و مانعی برای تغییر سربازی بود اما امروز مخالفت آنها خیلی کمتر شده و احساس می‌کنم که تحت شرایطی می‌توان موافقت ستاد کل را جلب کرد که مدل سربازی در کشور از سربازی اجباری به سربازی حرفه‌ای تبدیل کنیم.
    مرداد ماه امسال کمیسیون تلفیق، ستاد کل نیروهای مسلح را موظف کرد که به منظور تحکیم، دفاع از استقلال، تمامیت ارضی کشور، استفاده بهینه از ظرفیت‌های ملی، ایجاد انگیزه لازم برای جوانان در انجام خدمت وظیفه و رشد، تعالی و توانمندسازی و افزایش مهارت‌های آنها نسبت به تدوین ساز و کار بهینه‌سازی و استحکام بخشی نظام خدمت وظیفه عمومی، اصلاح مقررات ذی‌ربط از جمله کاهش مدت خدمت وظیفه عمومی، کاهش نیاز به سرباز از طریق جایگزینی سایر عضویت‌ها، کاهش نیاز به خدمت پیوسته سربازان و پاره وقت نمودن خدمت سربازی برای بخشی از مشاغل سربازی به همراه الزامات آن اعم از فرهنگ سازی اقدام کرده و به تصویب فرمانده معظم کل قوا برساند.
    کمیسیون تصویب کرد که در طول سال‌های اجرای برنامه مشمولان دارای ۳ فرزند و بیشتر، مشمولان بالای ۳۵ سال دارای دو فرزند از خدمت سربازی معاف شوند. ستاد کل نیروهای مسلح مکلف شد در راستای تعیین تکلیف مشمولان غائب به نحوی برنامه‌ریزی کند تا وضعیت مشمولان غائب مشخص شود.