سرمقاله

تهران - واشنگتن؛ آتش‌بس موقت ‪/‬ جلال خوش چهره

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 15628  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 22 شهریور 1402
    در جریان همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان؛ رئیس سازمان بورس:
    شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند سهم مهمی را در بازار سرمایه به خود اختصاص دهند
    رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان گفت:اعتقاد قلبی داریم که شرکت‌های دانش بنیان می توانند سهم مهمی را در بازار سرمایه به خود اختصاص دهند.
    به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) به نقل از خانه ملت، همایش نظاره جهش تولید دانش بنیان در نوبت عصر (دوشنبه ۲۰ شهریور ماه) در ساختمان شیخ فضل الله مجلس شورای اسلامی برگزار شد.
    رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، برخی از مدیران بانکی، سازمان امور مالیاتی و جمعی از مدیران صندوق های پژوهش و فناوری و مدیران شرکت های دانش بنیان در این همایش حاضر و به بیان دیدگاه های خود پرداختند.
    فریدوند، رییس انجمن صندوق های پژوهش و فناوری در این همایش گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان واقعاً به خوبی ظرفیت‌های نهادها را دیده و با یک برنامه در طلب این است که این موضوع را توسعه دهد.
    وی تاکید کرد: در بسیاری از مواد قانون بحث‌های تامین مالی دیده شده است چراکه این مسئله گلوگاه توسعه شرکت‌هاست و ما این مسئله را در مفاد این قانون می‌بینیم. در بحث تعاملات شرکت‌ها با بانک‌ها نکاتی وجود دارد. لذا بانک‌ها بنا به ساختارهای خود عملاً در مواجهه با شرکت‌ها با چالش مواجه شده اند.
    وی با بیان اینکه عملاً قانون و نهادهای سیاستگذار صندوق‌های پژوهش و فناوری را به عنوان تضمین پیش بینی کردند، ادامه داد: این در حالی است که در تعامل شرکت‌ها با بانک‌ها ما شاهد عدم پذیرش قطعی ضمانت صندوق‌ها هستیم.
    فریدوند با بیان اینکه بانک‌ها در این بخش رفتار سلیقه‌ای دارند، گفت: این در حالیست که قانون و براساس ابلاغ بانک مرکزی هیچ فرقی بین صندوق‌ها وجود ندارد و اما از سوی بانک‌ها اعمال نظر سلیقه‌ای صورت می‌گیرد. بسیاری از بانک‌ها با وجود اینکه مجاز به پذیرش ضمانت ها هستند، تنها ضمانت‌هایی را می‌پذیرند که با آنها تفاهمنامه دارند که این مشکل باید برطرف شود.به واقع از سوی بانک‌ها در این بخش کم لطفی شده است و تحقق این موضوع زیر ۲۰ درصد بوده است.
    وی با بیانی که تسهیلاتی که صندوق‌ها دریافت می‌کنند، باید به شرکت‌ها پرداخت کنند، ادامه داد: واقعاً از سوی بانک‌ها در این بخش کم لطفی شده است آنهم علی رغم اینکه این موضوع در قانون پیش بینی شده، با این حال این موضوع زیر ۲۰ درصد تحقق داشته است. بنابراین بانک‌ها رفتارهای متفاوتی با صندوق‌ها در این بخش دارند ما اگر بتوانیم توسعه ضمانت صندوق‌ها را مد نظر قرار دهیم مشکلات در این بخش برطرف خواهد شد.
    وی با اشاره به دو نقش عمده صندوق‌های پژوهش و فناوری در قانون فوق تاکید کرد: نخست نقش رکن ضامن است. این در حالیست که هنوز از سوی سازمان بورس و پیرو پیگیری‌های صورت گرفته هیچ دستورالعمل و تاییدی نیامده است دوم رکن مدیر است، در این بخش باید تاکید کنم؛ در حال حاضر در زمینه تامین مالی و سرمایه‌گذاری گاهاً منابعی از سوی نهادی به اشتراک گذاشته می‌شود اما دانش مورد نظر برای سرمایه‌گذاری را نداریم. با این حال در قانون فوق پیش بینی شده که صندوق‌ها باید به عنوان رکن مدیر عمل کنند تا مصارف منابع بهینه شود، این در حالیست که پیرو دستورالعملی که سازمان بورس منتشر کرد، مانعی ایجاد شد که این اتفاق نیافتد.
    مجید عشقی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این همایش گفت: ما در بازار سرمایه اعتقاد داریم که چیزی به عنوان حمایت از شرکت های دانش بنیان نداریم و بیشتر در صدد این هستیم که از فرصت‌های شرکت‌ها در بازار سرمایه استفاده کنیم به واقع شرکت های دانش بنیان می‌توانند ایجاد ارزش کرده و به بازار سرمایه کمک کنند.
    رئیس سازمان بورس تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند گزینه‌های جدیدی را برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران ایجاد کنند و اتفاقاً در یک سال و نیم گذشته، استقبال خوبی از گزینه‌های جدید سرمایه‌گذاری در این بخش صورت گرفته است. بنابراین ما این موضوع را به عنوان یک فرصت قلمداد می‌کنیم و می‌دانیم با توجه به ساختارهای ایجاد شده، این موضوع امکان‌پذیر است.
    وی با بیان اینکه از نظر تعداد و ارزش روز شرکت‌های دانش بنیان ۵ درصد بورس را به خود اختصاص می‌دهند،ادامه داد: امید داریم با کمک قانون فوق این سهم افزایش پیدا کند.
    عشقی با بیان اینکه انتظار بیشتری نسبت به سرعت عملکرد شرکت‌های دانش بنیان داریم ادامه داد: البته با وجود برخی از موانع نتایج کار کاملاً امیدوار کننده است.
    رییس سازمان بورس با اشاره به برخی از موانع جدی پیش روی شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد: یکی از موانع مربوط به زبان مشترک بین بازار سرمایه و اکوسیستم نوآوری در کشور است که متاسفانه این زبان مشترک ضعیف است.
    وی تاکید کرد: ما در یک سال گذشته سعی کردیم با ایجاد کمیته‌ و تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری در این مسیر حرکت کنیم تا این زبان مشترک ایجاد شود. با توجه به اصلاحات صورت گرفته در این بخش فکر می‌کنیم یک تعداد از صندوق‌ها امکان ورود به این چرخه را دارند تا به عنوان مدیر بیایند و به این مرحله وارد شوند.
    عشقی تاکید کرد: بنابراین معضل اول ما این، عدم آشنایی بود که باید سعی کنیم این آشنایی دو طرفه ایجاد شود.