صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16206  |  صفحه ۳ | جامعه  |  تاریخ: 12 مهر 1402
    معروف‌ترین شایعه درباره آلودگی هوای تهران
    بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «برج‌های منطقه ۲۲ جلوی باد را گرفته‌اند» و اظهار نظر یک استاد دانشگاه درباره شاخص‌های کیفیت هوا از مشهورترین شایعاتی است که درباره آلودگی هوای پایتخت مطرح می‌شوند. به گزارش ایسنا؛ آلودگی هوا یکی از مشکلات زیست‌محیطی تهران است که با فرا رسیدن فصل سرد تشدید می‌شود. سال گذشته تهرانی‌ها ۱۶۸ روز هوای آلوده تنفس کردند که ۱۳۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس، ۳۴ روز ناسالم برای همه و دو روز در شرایط خطرناک بود. در سال جاری نیز تا روز ۹ مهرماه، ۴۷ روز هوا آلوده بود که ۴۲ روز برای گروه‌های حساس و پنج روز برای همه ناسالم بود.
    آلودگی هوای تهران مانند هر موضوع مهم دیگری با اظهارنظر‌ها و حتی شایعاتی همراه بوده است. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران «برج‌های منطقه ۲۲ جلوی باد را گرفته‌اند» یکی از این شایعات است. از سال ۹۲ در پی افزایش ساخت و ساز در منطقه ۲۲ از سوی برخی اشخاص و جریان‌ها اعلام شد هوای تهران به این دلیل آلوده است که برج‌های منطقه ۲۲ جلوی باد را گرفته‌اند و گرنه هوای شهر باید پاک و قابل قبول باشد.
    در سال ۹۸ پژوهشی در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با عنوان «بررسی تاثیر بلند مرتبه سازی در منطقه ۲۲ بر میدان باد منطقه و شهر تهران» انجام شد که یافته‌های کارشناسی آن در دو دوره تابستانی و زمستانی نشان داد وجود برج‌های منطقه ۲۲ تهران تنها در محدوده ناچیز اطراف برج‌ها بر میدان یاد اثرگذار است و با فاصله گرفتن از این برج‌ها اثرگذاری آن‌ها بر میدان باد محله منطقه و صد البته شهر تهران به صفر می‌رسد.
    نکته دیگر اینکه تصاویر گرفته شده از ساعات هجوم گرد و غبار به تهران یا زمانی که باد ریزگرد‌ها و آلودگی‌ها را از شهر می‌زداید، بزرگترین شاهد بر این است که اثرگذاری برج‌های منطقه ۲۲ بر آلودگی هوای تهران چیزی جز شایعه نیست.
    شایعه معروف هر سال هر سال در فاصله اندکی از نخستین دوره آلودگی هوای پاییزی، خبری همه فضای مجازی را پر می‌کند که طی آن یک استاد رشته آلودگی‌های زیست محیطی دانشگاه سوربن درجه کیفیت هوا ۱۵۰ را به معنی هشدار دانسته و درجه ۱۶۰ را در حکم تعطیلی مدارس خوانده و اظهارمی‌کند که در درجه ۱۷۰ شهر‌ها باید تخلیه شوند و رسیدن شاخص‌ها به عدد ۱۸۰ به معنای درجه هشدار شیمیایی است.
    بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، این سخنان در شرایط کاملا غیر کارشناسی عنوان شده است و هیچ استاندارد داخلی و خارجی چنین تحلیلی را درست نمی‌داند. طبق اصول محیط زیست انسانی، شاخص بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ به عنوان هوای ناسالم برای همه شناخته می‌شود و بررسی‌های علمی دقیق برای چنین هوایی توصیه می‌کنند: بیماران قلبی ریوی، سالمندان و کودکان باید از فعالیت طولانی و سنگین خارج از منزل در چنین هوایی خودداری کنند و سایر افراد نیز فعالیت خود در فضای آزاد را کاهش دهنده طبق همین اصول استاندارد اعلام شده اگر شاخص کیفیت هوا از ۳۰۰ فراتر رفت، افراد باید تا بهتر شدن کیفیت هوا در خانه بمانند و اصلا چیزی به نام تخلیه شهر و هشدار شیمیایی نداریم.
    هر از گاهی درباره وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا مطالب غیرواقعی در فضای مجازی دست به دست می‌شود این در حالی است که بهتر است به هر مطلب و پستی در این فضا اعتماد نکنیم و اخبار را از رسانه‌های معتبر و مراجعی مانند سازمان هواشناسی و شرکت کنترل کفیت هوای تهران پیگیری کنیم.