سرمقاله

مختصات عصر «تنوع» / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16872  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 23 مهر 1402
    قلیان‌های ۱۷۰ میلیون تومانی در بازار
    لاکچری بازی با قلیان‌های وارداتی
    لاکچری بازی کم‌کم جزئی از زندگی عادی مردم شده و عده‌ای برای رسیدن به این ایده کاذب هر اقدامی را به هر قیمتی انجام می‌دهند؛ حالا نوبت به خرید قلیان‌ های لاکچری برای نشان دادن ثروت شده است! پس از رقابت و سودای لاکچری شدن عده زیادی از مردم با به تصویر کشاندن غذا خوردن در رستوران ها، زندگی در کلبه‌های جنگلی، پوشیدن لباس‌های برند، در دست گرفتن موبایل‌های گران و صد‌ها موارد دیگر، قلیان کشیدن هم به یک ژست و استایل اینستاگرامی تبدیل شده به طوری که برخی حاضرند برای نشان دادن وضعیت مالی خود در فضای مجازی قلیان‌های چند ده میلیونی را به دست گرفته و شادباش و خوشحالی خود را به این دلیل که توان خرید چنین کالایی با چنین قیمتی دارند، به سایر مردم نشان دهند!
    این روز‌ها عکس ها و فیلم‌های زیادی از در دسترس بودن قلیان برای سنین کم تا لاکچری بازی نحوه کشیدن قلیان در مهمانی‌هایی که با دود احاطه شده، بازار قلیان کشیدن را نسبت به سال‌های گذشته داغ کرده و در فضای مجازی جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده است.
    گرچه مدت‌هاست که قبح قلیان‌کشی در جامعه شکسته شده، اما با گسترش این به اصطلاح فرهنگ، کسب و کار‌های مربوط به این بازار را پُر رونق کرده است.
    قلیان‌هایی از جنس لاکچری
    حال با رواج قلیان‌های جیبی در میان افراد با سنین کم، بار دیگر اعتیاد آن‌ها جنجال به پا کرده است این در حالی است که تبلیغات فضای مجازی نیز به این مساله دامن زده و کم سن و سال‌ها‌ی جامعه به‌راحتی می‌توانند سراغ قلیان‌های جیبی بروند، چرا که ارزانی آن نیز مزید بر علت شده است.
    از قلیان‌های جیبی تا تنه های پریکس و طلاکوب و ده‌ها موارد دیگر با تبلیغات رنگارنگ در فضای مجازی برای جلب مشتری به‌دنبال مصرف‌کنندگان می‌گردند.
    یکی از خیابان‌های قدیمی در منطقه ۱۲ ، یکی از بازار‌های مهم قلیان، تنباکو و ذغال در تهران است. چهارراه مولوی، نبش خیابان سیروس (مصطفی خمینی) بورس و سرای قلیان فروش‌ها، تنباکو و ذغال شده است
    اگر سری به قلیان فروشان واقع در نزدیکی بازار تهران زده باشید قطعاً شاهد جنب و جوش مردم برای خرید این وسیله شده اید.
    قلیان‌های ۱۷۰ میلیونی
    با گشت و گذار در خیابان سیروس تهران، قیمت‌های مختلف از قلیان‌ها با شکل، اندازه و نحوه استفاده متفاوت را خواهید دید، قلیان‌هایی با کف قیمت ۳ میلیون تومان تا ۱۷۰ میلیون تومان! بازار پُر رونقی را برای صاحبان این کسب و کار ایجاد کرده است.
    از بادگیر و تنه و میلاب گرفته تا سر قلیان، نی و کوزه که اجزاء قلیان را تشکیل می‌دهد، هر کدام قیمت‌هایی با توجه به جنس و مدل و برند دارد که در این بازار تنوع چشمگیری، مشتریان را وادار به انتخاب سخت می‌کند.
    مردم پول برای خرید قلیان دارند؟
    علیرضا، یکی از فروشندگان قلیان در این خیابان پُر ترافیک و شلوغ پایتخت به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: طی سه - چهار سال اخیر مردم برای خرید قلیان تمایل بیشتری پیدا کرده اند، تا جایی که با خانواده برای خرید قلیان به این خیابان می‌آیند.
    به گفته این فروشنده، جوانان و حتی نوجوانان از خریداران اصلی قلیان به حساب می‌آیند که متأسفانه خریداران کم سن و سال طی این سال‌ها بیشتر شده است.علیرضا در خصوص قیمت خرید یک قلیان متوسط و معمولی می‌گوید: قیمت ست کامل قلیان متشکل از سر و تنه و شلنگ با جنس معمولی که عمدتاً ایرانی یا چینی است از ۳ میلیون تومان شروع می‌شود که اکثر خریداران به دنبال پایین‌ترین قیمت ست کامل قلیان در بازار هستند.
    وی ادامه می‌دهد: البته مشتری‌هایی هستند که خرید ست کامل قلیان حاضرند چند ده میلیون هزینه کنند؛ آن هم به دلیل لاکچری بازی‌هایی است که در بین مردم به ویژه جوانان اپیدمی شده است.
    حداقل و حداکثر قیمت قلیان ها
    این فعال در بازار قلیان فروشان تهران اظهار می‌کند: هزینه خرید ست کامل قلیان متوسط با جنس بلور معمولی و بدنه‌ای از جنس برنج از ۳ میلیون تومان آغاز می‌شود که البته اگر جنس بدنه قلیان شمش، مس باشد خیلی بیشتر قیمت گذاری می‌شود.
    علیرضا با اشاره به اینکه قلیان‌هایی با طرح و جنس متفاوت که تماماً وارداتی است بسیار گران قیمت گذاری می‌شود، می‌گوید: عده‌ای از مردم به دنبال خرید برند هستند که در این بازار قلیان‌های ترک، ایتالیایی، کویتی و... قیمت‌های سرسام آوری دارند که به بیش از ۱۷۰ میلیون تومان هم می‌رسند.
    وی تأکید می‌کند: خرید قلیان‌های فانتزی، لاکچری و پیرکس شاید خیلی مشتری نداشته باشد، اما بازار پُر رونقی دارند، چون عده‌ای از مردم پول کافی برای خرید چنین کالا‌هایی را دارند.