سرمقاله

نگاهی به قتل داریوش مهرجویی ‪/‬ سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 16980  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 25 مهر 1402
    بن‌سلمان چند ساعت بلینکن را معطل گذاشت
    یک روزنامه آمریکایی ضمن اشاره به شکست تلاش‌های آمریکا برای همراه کردن عربستان سعودی در جنگ غزه گزارش داده ولیعهد سعودی چند ساعت وزیر خارجه آمریکا را برای ملاقات معطل نگاه داشته است. به گزارش فارس، یک روزنامه آمریکایی روز دوشنبه از شکست «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا برای همسو کردن دیدگاه عربستان سعودی و مصر با مواضع واشنگتن در جنگ غزه خبر داده است.
    روزنامه واشنگتن‌پست گزارش داده در ریاض ولیعهد عربستان سعودی بلینکن را برای دیداری که قرار بود عصر انجام شود معطل گذاشت و این دیدار نهایتاً صبح روز بعد انجام شد. هنگامی که جلسه برگزار شد محمد بر ضرورت توقف اقدامات نظامی در غزه «که به از دست رفتن جان انسان‌های بی‌گناه منجر شده» تأکید کرد.
    ولیعهد عربستان سعودی علاوه بر این از بلینکن خواست حصر غزه را بردارد. توقف «تنش‌آفرینی‌های کنونی» در درگیری‌ها از جمله دیگر خواسته‌های او بود. واشنگتن‌پست نوشته تلاش‌ها برای مجاب کردن ریاض برای محکومیت عملیات حماس تا کنون به درب بسته خورده است و وزارت خارجه عربستان در عوض بمباران غزه را محکوم کرده است.
    به نوشته این روزنامه، مشکلات آمریکا برای تعامل با مصر حتی از عربستان هم بیشتر بوده است. روز شنبه مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که با قاهره بر سر بازگشایی موقت گذرگاه رفح جهت تسهیل خروج آمریکایی‌ها به توافق رسیده‌اند.
    مطابق این گزارش، این اعلانیه موجب هجوم ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر از آمریکایی‌های فلسطینی تبار در غزه شد، اما هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند از مرز خارج شوند.
    روایت دو کشور از حوادث غزه هم با یکدیگرهمسو نیست. در جریان دیدار روز یکشنبه میان بلینکن و عبدالفتاح السیسی، طرف مصری تصریح کرد که حملات اسرائیل از حد «حق برای دفاع» عبور کرده و به «تنبیه جمعی» رسیده است.
    این خبر در شرایطی گزارش شده که خبرگزاری رویترز سه روز پیش به نقل از دو منبع آشنا به تفکر ریاض گزارش داده بود عربستان سعودی برنامه‌های تحت رهبری آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل را به تأخیر انداخته است.
    پیش از این برخی منابع گفته بودند عربستان سعودی به عنوان زادگاه اسلام و میزبان دو مکان مقدس مسلمانان تا قبل از عملیات حماس نشان داده بود که اجازه نخواهد داد برنامه‌هایش برای رسیدن به یک توافق دفاعی عمده با آمریکا معوق شود، حتی اگر اسرائیل امتیاز‌های عمده‌ای به فلسطینی‌ها ندهد.
    اما پیگیری رویکردی که فلسطینی‌ها را در حاشیه قرار دهد اکنون خطر عصبانی کردن کشور‌های عربی در منطقه را به عهده داشته که رسانه‌هایشان در حال انتشار تصاویری از جان باختن فلسطینی‌ها در حملات اسرائیل هستند.
    یکی از منابع آشنا به تفکر ریاض گفت: گفت‌وگو‌ها فعلا نمی‌توانند ادامه پیدا کنند و مسئله امتیاز اسرائیل به فلسطین بایستی به یک اولویت بزرگتر به هنگام از سرگیری گفت‌وگو‌ها تبدیل شود.