صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • نخستین برات الکترونیک تضمین شده توسط شبکه بانکی صادر شد
  • حمایت ایرانسل از رویداد استارتاپی «هوش مصنوعی از داده تا ثروت»
  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 17176  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 27 مهر 1402
    در جریان دیدار پوتین با شی چه گذشت؟
    ولادیمیر پوتین، رئیس فدراسیون روسیه در نشستش با شی جینپینگ، همتای چینی خود  در شهر پکن گفت، در محیط دشوار کنونی «همکاری نزدیک در حوزه سیاست خارجی به طرز ویژه‌ای مورد نیاز است» و روسیه و چین در همین راستا در حال تقویت همکاری‌های خود هستند.
    به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، پوتین اظهار کرد: «ما درباره کلیت این مساله امروز بحث می‌کنیم. درباره همه‌ چیز از جمله روابط دوجانبه.»
    رئیس فدراسیون روسیه همچنین با اشاره به اینکه در آینده مراسم هفتاد و پنجمین سالروز پایه‌گذاری چین و همچنین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک روسیه و چین برگزار خواهد شد، تاکید کرد که به «همه دوستان چینی» هفتاد و چهارمین سالگرد پایه‌گذاری چین را تبریک می‌گوید.
    پوتین همچنین اضافه کرد، برنامه چین برای توسعه همکاری‌های گسترده در میان کشورهای شریک در ابتکار عمل تاریخی جاده ابریشم (ابتکارعمل کمربند و جاده) که ۱۰ سال پیش ارائه شد، «به خوبی به توسعه ادامه داده است.»
    پوتین به شی جینپینگ تاکید کرد: «شما با رهبری چین در حال کسب موفقیت هستید. ما بسیار برای شما، برای همه کسانی که در این همکاری گسترده دخیل هستند خوشحالیم، چون همه از آن نفع می‌برند.»
    شی جینپینگ نیز در جریان این مذاکرات گفت،‌ کشور آماده همکاری با مسکو با هدف دفاع از عدالت بین‌المللی است.
    شی خاطرنشان کرد، چین آماده همکاری با مسکو در زمینه دفاع از عدالت بین‌المللی و همچنین مشارکت در موفقیت جهانی است.
    رئیس جمهور چین خاطرنشان کرد: «چین آماده است تا در ضمن داشتن درک روشنی از روند مشترک تاریخی خود با روسیه، با این کشور همکاری کند، مسیر توسعه جهانی را در پیش گرفته و همواره به منافع بنیادین مردم دو کشور تکیه کند، به شکل مداوم همکاری دو جانبه را با محتوای جدیدی غنی سازد، تجسم مسئولیت پذیری از سوی کشورهای بزرگ جهان بوده و به حمایت از توسعه و احیای دو کشور بپردازد، از بی طرفی و عدالت بین‌المللی دفاع و از توسعه مشترک صلح جهانی حمایت کند.»
    شی جینپینگ در ادامه گفت‌وگوی روز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین در پکن بیان داشت، روسیه و چین همواره اعتماد سیاسی متقابل و همکاری استراتژیک نزدیک خود را تعمیق می‌کنند.
    او اضافه کرد: «با خرسندی متذکر می‌شوم که دولت‌ها، سازمان‌ها و مناطق مختلف کشورهایمان تمام تلاش خود را برای اجرای توافق‌های منعقد شده بین من و رئیس‌ فدراسیون روسیه انجام می‌دهند.»
    رئیس جمهور چین گفت: «اعتماد سیاسی متقابل بین دو کشور به طور پیوسته تعمیق می‌شود و همکاری راهبردی ما، در سطح نزدیک و موثر باقی می‌ماند.»
    شی جینپینگ خاطرنشان کرد، تجارت بین روسیه و چین رکورد بالای جدیدی را ثبت کرده و پیوسته به رقم ۲۰۰ میلیارد دلاری که به عنوان هدف توسط رهبران دو کشور تعیین شد، نزدیک می‌شود.
    به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، میزان تجارت روسیه و چین در سه فصل اول سال ۲۰۲۳ با ۲۹.۵ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۱۷۶.۴ میلیارد دلار رسید.
    شی جینپینگ این موضوع را برجسته کرد که از سال ۲۰۱۳ تاکنون ۴۲ بار با ولادیمیر پوتین دیدار و روابط کاری خوب و دوستی قدرتمندی را با او برقرار کرده است.
    شی در دیدار با پوتین در پکن گفت: «از سال ۲۰۱۳، ما ۴۲ نشست داشته‌ایم و روابط کاری خوب و دوستی قدرتمندی را برقرار کرده‌ایم.»
    ولادیمیر پوتین نیز بیان کرد: تجارت روسیه و چین تا پایان سال جاری میلادی از مرز ۲۰۰ میلیارد دلار عبور خواهد کرد.
    رئیس فدراسیون روسیه خطاب به همتای چینی خود خاطرنشان کرد: «شما به هدف ما برای رسیدن به حجم تجارت ۲۰۰ میلیارد دلار در سال جاری میلادی اشاره کردید. ما شب گذشته تحلیل کرده و به این نتیجه رسیدیم که امروز در مقایسه با همین روز در سال گذشته میلادی حجم تجارت کشورهای ما از ۲۰۰ میلیارد دلار گذشته است. این هدف قطعا تا پایان سال تقویمی ۲۰۲۳ محقق می‌شود.»
    ولادیمیر پوتین از سوی دیگر در سخنرانی در سومین مجمع همکاری بین‌المللی ابتکار عمل کمربند و جاده در شهر پکن که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار شد، خاطرنشان کرد، روسیه از همه کشورهای علاقمند دعوت می‌کند تا در توسعه مسیر دریای شمالی همکاری کنند.
    او اظهار کرد: «روسیه درخصوص مسیر دریای شمالی، تنها از شرکای خود برای آنکه فعالانه از پتانسیل ترانزیتی این مسیر استفاده کنند دعوت نمی‌کند. اجازه بدهید بیشتر توضیح دهم: ما از کشورهای علاقمند دعوت می‌کنیم مستقیماً در توسعه این مسیر مشارکت کنند. ما آماده هستیم تا در زمینه کشتی‌رانی قابل اعتماد در آبهای یخ‌زده، ارتباطات و تدارکات خدمت ارائه دهیم.»
    پوتین همچنین از شرکت کنندگان در این مجمع دعوت کرد تا متخصصان کشورهای خود را در برنامه‌های روسیه برای هفته حمل و نقل در اواسط نوامبر در مسکو شرکت دهند.
    پوتین تاکید کرد، مسکو و پکن میل مشترکی به همکاری برابر و سودمند دوجانبه با هدف تحقق رفاه اجتماعی و پیشرفت اقتصادی بلندمدت در ضمن احترام به حق هر کشور برای داشتن الگوی توسعه‌ای مختص به خود دارند.