سرمقاله

با یک اقلیت شاید، برای یک اقلیت نشاید! ‪/‬ محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 18978  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 27 آبان 1402
    کنار گذاشتن نتانیاهو و چالش‌های آن!
    اگر برکناری نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی رخ دهد، باید مرگ حیات سیاسی وی را شاهد باشیم که خروجی و تبعات آن هم بسیار منفی خواهد بود. «مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل در خصوص مذاکرات پنهانی حزب لیکود برای برکناری بنیامین نتانیاهو از نخست‌وزیری اسرائیل گفت: مشکل نتانیاهو به گونه‌ای نیست که بگوییم با اجرای عملیات طوفان الاقصی توسط حماس یا شکست ارتش رژیم صهیونیستی کلید خورده باشد؛ بلکه این روند در گذشته هم وجود داشته است. به یاد داریم که قبل از عملیات حماس علیه اسرائیل، شاهد آن بودیم که تظاهرات‌های گسترده علیه نتانیاهو به وجود آمد و این موضوع علاوه بر داخلِ اراضی اشغالی، در خارج از آن هم مشکلات زیادی را برای تل‌آویو و نتانیاهو به وجود آورده است. این اعتراضات حالا به جایی رسیده که خانواده اسرا و کشته‌شدگان اسرائیل علیه نتانیاهو قیام کرده‌اند و حالا بحث کنار گذاشتن نتانیاهو مطرح بوده است.
    این در حالی است که حالا در داخل حزب لیکود و سایر جناح‌ها کسانی حضور دارند که علیه نتانیاهو دست به کار شده‌اند تا بتوانند او را از نخست‌وزیری اسرائیل کنار بزنند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، باید مرگ حیات سیاسی نتانیاهو را شاهد باشیم که خروجی و تبعات آن هم بسیار منفی خواهد بود. اگر نتانیاهو کنار زده شود، بدون شک حزب لیکود هم تضعیف خواهد شد. باید توجه داشت که در گذشته هم انشعاب در حزب کادیما باعث خلق لیکود شد و همین موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تعدد احزاب در اسرائیل بسیار بیشتر از آنچه که فکر می‌کنیم است. توجه داشته باشید که بیش از ۲۰ سال است که تعدد احزاب در اسرائیل وجود داشته و در این مدت هم نتانیاهو سعی داشته تا بتواند به هر ترتیب که شده این فضا را به نفع خود حفظ کند.
    به گزارش ایلنا، وی در ادامه تاکید کرد: اگر نتانیاهو از نخست‌وزیری اسرائیل کنار زده شود، بدن شک پرونده‌های قضایی و محاکم وی در تل‌آویو افزایش خواهد داشت و حتی این کناره‌گیری بدون شک خروجی مثبتی نخواهد داشت. به موازات این روند باید توجه داشت که اختلاف میان نتانیاهو و بایدن هم کاملاً مشخص و مشهود است. باید در نظر داشت که برای بایدن چندان مهم نیست که نتانیاهو از قدرت کنار گذاشته شود یا خیر؛ اما برای واشنگتن مهم است که لابی یهود بتواند از بایدن در انتخابات آتی ریاست‌ جمهوری سال ۲۰۲۴ حمایت کند. ایالات متحده نگران آن است که بداند و اطمینان حاصل کند که بعد از برکناری نتانیاهو قرار است چه کسی به روی کار بیاید و چگونه می‌خواهد اوضاع پیش آمده را کنترل کند. به همین دلیل ایالات متحده هم نگران تحولات سیاسی در داخل اسرائیل است و نمی‌داند پس از نتانیاهو چه اتفاقی قرار است در اراضی اشغالی رخ دهد.