سرمقاله

مشکل نااطمینانی در اقتصاد / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • شفافیت روند تامین مالی با راه‌اندازی سامانه پنل بدهی
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22206  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 24 دی 1402
    آیا رکورد حباب قیمت سکه شکسته می‌شود؟
    سکه روی میدان مین
    گروه اقتصاد- قیمت طلا در روز جمعه به بالاترین رقم طی یک هفته گذشته رسید. تشدید درگیری در خاورمیانه خرید طلا به عنوان یک پشتوانه ایمن را افزایش داده است. از طرف دیگر کاهش تورم قیمت تولید کننده در آمریکا احتمال کاهش زود هنگام نرخ بهره بانک مرکزی این کشور را بالا برده است.
    به گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا در ابتدای هفته با ۰.۹۹ افزایش به ۲۰۴۹ دلار و ۶ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک هم با یک افزایش ۱.۶۰ درصدی به ۲۰۵۱ دلار و ۶۰ سنت رسیده است.آمریکا و انگلیس به تلافی حمله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ، مواضع نظامی این کشور را بمباران کردند. ایران این حمله‌ها را محکوم کرده و نسبت به افزایش ناامنی و بی‌ثباتی در منطقه هشدار داده است.
    افزایش مخاطرات ژئوپلیتیک قیمت طلا را بالا برده است. در همین حین، بانک مرکزی آمریکا هم آماده آسان کردن سیاست‌های پولی خود می‌شود.
    شاخص قیمت تولید کننده در آمریکا که در روز گذشته منتشر شد، کاهش قابل توجهی در ماه دسامبر داشته که می‌تواند هزینه کالا‌هایی مانند سوخت و مواد غذایی را پایین بیاورد. اما اطلاعات اقتصادی آمریکا نشان داد قیمت‌های مصرف‌کننده در این کشور بیش از حد انتظار در دسامبر افزایش داشته است.تاجران حالا ۸۰ درصد احتمال می‌دهند نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه مارس کاهش یابد.
    قیمت طلا معمولاً در زمان بی‌ثباتی‌های اقتصادی افزایش پیدا می‌کند، چون تمایل به خرید آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری ایمن بالا می‌رود. از طرف دیگر پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری این فلز گرانبها به عنوان یک سرمایه غیر سودده را کاهش داده و تمایل به خرید آن را افزایش می‌دهد.قیمت نقره امروز با ۲.۷۵ درصد افزایش به ۲۳ دلار و ۳۳ سنت رسید و پلاتین با ۰.۸۱ درصد کاهش ۹۱۱ دلار و ۶۴ سنت به فروش می‌رسد.
    قیمت سکه گرمی به شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید که این عدد بیشتر از ارزش ذاتی سکه گرمی است. فعالان بازار برای توصیف چنین مواقعی از اصطلاحی خاص استفاده می‌کنند و می‌گویند سکه گرمی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد. حباب سکه امامی از نظر ریالی بزرگتر به‌نظر می‌رسد.
    در همین حال قیمت سکه امامی، روز شنبه ۲۳ دی‌ماه در معاملات تک‌فروشی صبح تا ظهر حداقل یک میلیون گران شد و از مرز ۳۳ میلیون تومان عبور کرد، اما با اینکه هنوز تا رکورد تاریخی خود تقریبا دو میلیون فاصله دارد، نمی‌توان وضعیت حباب قیمت سکه را نادیده گرفت. به‌گزارش فرارو؛ حباب قیمت سکه امامی روز شنبه ۲۳ دی‌ماه به محدوده هشت میلیون تومان رسید. برای درک بهتر مسئله کافی است تصور کنید در حال حاضر مردم ۲۴ درصد بیشتر از ارزش واقعی سکه امامی برای خرید آن پول می‌پردازند. حباب قیمت سکه بهار آزادی به چهار میلیون تومان رسیده و حباب قیمت سکه نیم بهار آزادی، به شش میلیون تومان نزدیک شده است. قیمت ربع سکه با حباب پنج میلیون و ۵۵۰ هزار تومانی روی تابلو صرافی‌ها رفته و حباب قیمت سکه گرمی، معادل سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. بازار طلا و خرید سکه برای سرمایه‌گذاران در چنین وضعیتی پر از ریسک خواهد بود.
    حباب قیمت سکه گرمی
    سکه گرمی بیشترین حجم حباب قیمت را بین انواع سکه طلا پیش‌رو دارد. قیمت سکه گرمی روز شنبه ۲۳ دی‌ماه به شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسید که این عدد بیشتر از ارزش ذاتی سکه گرمی، است. فعالان بازار چنین مواقعی از اصطلاح حباب قیمت استفاده می‌کنند و می‌گویند سکه گرمی سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان حباب دارد. حباب قیمت سکه معمولا هرگز به صفر نمی‌رسد و معمولا بالا و پایین می‌شود. هرچقدر حجم حباب بالاتر باشد، ریسک خرید سکه به‌همان اندازه افزایش پیدا می‌کند.قیمت سکه گرمی در حال حاضر به شش میلیون و ۳۲۰ هزار تومان رسیده و حباب قیمت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی یعنی سکه گرمی نسبت به ارزش ذاتی و واقعی خود دست‌کم ۵۰ درصد گران‌تر است. سکه گرمی را الان با حباب قیمت سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی قضاوت می‌کنید، اما دهم اردیبهشت امسال، وقتی قیمت سکه گرمی به هفت میلیون و ۷۲۰ هزار تومان رسید، حباب قیمت آن تا چهار میلیون و ۴۹۸ تومان افزایش پیدا کرد. سکه گرمی در آن مقطع، نسبت به ارزش ذاتی خود دست‌کم ۵۸ درصد گران‌تر فروخته می‌شد.
    حباب قیمت ربع سکه
    قیمت ربع سکه شنبه ۲۳ دی‌ماه در محدوده ۱۱ میلیون و ۸۸۵ هزار تومان دیده شد. اگر اصرار دارید با قصد و نیت خرید و سرمایه‌گذاری سمت این سکه بروید، بهتر است بدانید حباب قیمت ربع سکه فعلا پنج میلیون و ۵۴۵ هزار تومان است. سکه ربع بهار آزادی به این ترتیب ۴۷ درصد بیشتر از ارزش ذاتی خود فروخته می‌شود و این کار را برای سرمایه‌گذاران مشکل می‌کند. ربع سکه، دهم اریبهشت امسال وضعیتی مشابه را تجربه کرد.
    حباب قیمت نیم سکه
    قیمت نیم سکه روز شنبه ۲۳ دی‌ماه از مرز ۱۸ میلیون تومان عبور کرد و اوضاع بازار به شکلی بود که حباب قیمت نیم سکه به پنج میلیون و ۸۹۵ هزار تومان برسد. اگر کسی ناچار باشد، در وضعیت فعلی باید برای خرید نیم سکه طلا، ۳۲ درصد بیشتر از ارزش ذاتی آن پول بپردازد.
    قیمت نیم سکه اوایل سال ۱۴۰۲، به ۱۹ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان رسید که یک میلیون و ۸۰۰-۷۰۰ هزار تومان در قیاس با روز‌های اخیر گران‌تر است و در عین حال به‌خاطر روبرو بودن با حباب قیمت شش میلیون و ۷۴۳ هزار تومانی، ریسک خرید بیشتری متوجه سرمایه‌گذاران می‌کرد. سکه نیم بهار آزادی در روز دهم اردیبهشت امسال ۳۴ درصد گران‌تر از ارزش ذاتی خود فروخته می‌شد و در روز‌های اخیر با حباب قیمت پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی، چیزی معادل تقریبا ۳۰ درصد بالای ارزش ذاتی به‌فروش می‌رسد.
    حباب قیمت سکه بهار آزادی
    سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان ارزان‌تر از سکه امامی فروخته می‌شود؛ تقریبا ۲۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان. خرید سکه بهار آزادی را فعلا باید با علم و احاطه بر حباب قیمت چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی برنامه‌ریزی کرد که نشان می‌دهد رقم پرداختی شما ۱۴ درصد از ارزش ذاتی سکه بهار آزادی بیشتر است. سکه بهار آزادی، اسفند پارسال در مقطعی با بیشترین حجم حباب قیمت، یعنی شش میلیون و ۷۴۵ هزار تومان روبرو بود، اما اردیبهشت امسال وقتی رکورد تاریخی قیمت انواع سکه به ثبت رسید، حباب قیمت سکه بهار آزادی نیز معادل چهار میلیون و ۷۷۷ هزار تومان برآورد شد.
    حباب قیمت سکه بهار آزادی، دوم خرداد امسال، به چهار میلیون و ۲۳۴ هزار تومان رسید و در ۱۶ مهرماه تا دو میلیون و ۹۱۵ هزار تومان کاهش پیدا کرد. ۱۹ دی‌ماه امسال این سکه را می‌توانستید با حباب قیمت دو میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی بخرید، اما الان، سکه بهار آزادی با حباب قیمت سه میلیون و ۷۵۰ هزار تومان روبرو شده است و خریداران وضعیتی مشابه شرایط نابرابر اردیبهشت امسال را تجربه می‌کنند.
    حباب قیمت سکه امامی
    قیمت سکه امامی روز شنبه ۲۳ دی‌ماه در معاملات تک‌فروشی به ۳۳ میلیون و ۲۴۵ هزار تومان رسید. این عدد هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان یا به عبارتی تقریبا هشت میلیون تومان نسبت به ارزش ذاتی یک قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید که در بازار به‌نام سکه امامی شناخته می‌شود، گران‌تر است.
    سکه امامی بدون احتساب حباب قیمت الان باید ۲۵ میلیون و ۳۰۰ تا ۲۵ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان فروخته می‌شد، اما چون حباب قیمت سکه در بازار هرگز به‌طور کامل تخلیه نمی‌شود تنها باید این نکته را در نظر گرفت که هروقت قیمت سکه از ارزش ذاتی خود فاصله گرفت، ریسک خرید سکه هم افزایش پیدا می‌کند.
    فاصله بیشتر به معنای میزان خطر و ریسک بالاتر برای خرید سکه است. قیمت سکه امامی در روز شنبه ۲۳ دی‌ماه به روایتی ۲۴ درصد بیشتر از ارزش ذاتی آن اعلام می‌شود و با اینکه حباب سکه امامی از نظر ارزش ریالی بزرگتر به‌نظر می‌رسد، اما بیشترین حجم حباب را قعلا در بازار همان سکه گرمی مشاهده می‌کنیم.