سرمقاله

چرخه اوراق شدن اقتصادی / پیمان مولوی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22260  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 25 دی 1402
    آغاز جام ملت‌های آسیا برای یوزها با برد مقابل فلسطین
    خاک قطر بالاخره برای ایران طلا می‌شود؟
    تیم ملی ایران موفق شد در نخستین دیدار خود تیم ملی فلسطین را شکست دهد تا رقابت‌های جام ملت‌های آسیا را با برد آغاز کنند.
    اما تیم ملی فوتبال ایران این بار در تلاش است تا طلسم ناکامی هایش در خاک قطر را بشکند.
    قطر را حالا دیگر می‌توان مرکز فوتبال جهان دانست. آنها دیگر ابایی از میزبانی هیچ تورنمنتی ندارند و هر دوره، پر زرق و برق تر از دوره قبل این بار سنگین را به سرمنزل مقصود می رسانند.
    خاک قطر اما هیچوقت برای فوتبال ایران خوش یمن نبوده. در هر تورنمنتی که ایران به ضیافت همسایه جنوبی خود در خلیج‌فارس رفته، درنهایت با چشم گریان به خانه برگشته و حالا پس از سه دوره ناکامی در خاک قطر، ایرانی ها امیدوارند این بار با هدایت امیر قلعه نویی و بازیکنانی باتجربه و باکیفیت، بالاتر از دیگر قدرت‌های آسیا بتوانند جام نقره ای هجدهمین دوره جام ملت‌های آسیا را لمس کنند. در ادامه مروری خواهیم داشت بر سه دوره ناکامی فوتبال ایران در تورنمنت هایی که قطر میزبان آن بوده.
    جام ملت‌های آسیا 1988
    10 تیم آسیایی برای اولین بار در قطر گرد هم آمدند تا این دوره از جام ملت ها را برگزار کنند. در سال های سخت دهه 60 ایران با هدایت پرویز دهداری و با تیمی جوان، پا به این تورنمنت می گذارد و در دور گروهی عملکرد خوبی را از خود به جای می گذارد. تیم ملی در افتتاحیه جام، قطر میزبان را شکست می دهد و در ادامه امارات را هم می برد و در ادامه با تساوی مقابل ژاپن و شکست سنگین مقابل کره جنوبی به عنوان تیم دوم، راهی نیمه نهایی شد اما آنجا عابدزاده جوان حریف ضربه سر ماجد عبدالله باتجربه نشد تا عربستان با یک گل ایران را شکست دهد و تیم پرویز دهداری به فینال نرسد. سهم تیم ملی در آن دوره، مقام سومی بود. ایران در دیدار رده بندی، در ضربات پنالتی چین را شکست داد و به مدال برنز تورنمنت دست یافت.
    جام ملت‌های آسیا 2011
    دوران سردی و رکود فوتبال ایران از مقدماتی جام جهانی 2010 و حذف از این رقابت ها شروع شده بود و در جام ملت‌های 2011 هم ادامه یافت. افشین قطبی جانشین علی دایی شده بود اما او هم نتوانست بن بست فوتبال ایران در آن مقطع را بشکند. جام ملت های 2011 باز هم به قطر آمده بود اما انگار بند به بند همان میزبانی قبلی قطر برای ایران داشت تکرار می شد. این بار هم ایران از دور گروهی صعود کرد. بالاتر از امارات، عراق و کره شمالی اما در یک چهارم نهایی، باز هم نوبت کره جنوبی بود که درست مثل سال 2007، باز هم ایران را زمینگیر کند. وقت های اضافه اصلا برای تیم قطبی خوب پیش نرفت و شوت سرکش کره ای ها، سیدمهدی رحمتی را تسلیم کرد و ایران باز هم نتوانست در قطر روی مراحل پایانی جام را ببیند.
    جام جهانی 2022
    در تمامی دوره‌های قبلی جام جهانی، ایران هیچگاه به اندازه جام جهانی 2022 به صعود نزدیک نبود. نتایج دور گروهی به شکلی رقم خورده بود که ایران در آخرین بازی مقابل آمریکا، با یک مساوی هم صعود می کرد اما باز هم خاک نحس قطر، قرار نبود روی خوشی به تیم ملی نشان دهد. ایران در گام آخر کم آورد و با یک گل مغلوب ایالات متحده شد. این شکست یعنی باز هم حسرت برای صعود به دور بعدی جام جهانی در گام آخر. درست مثل سناریویی که در 2018 رقم خورده بود. با این تفاوت که در 2018 ایران در بازی آخر باید می برد تا صعود کند اما مساوی کرد و در 2022 با یک مساوی هم صعود می کرد اما باخت و قطر را خیلی زود به مقصد ایران ترک کرد.