سرمقاله

شرایط مبهم، وضعیت شکننده / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22577  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 30 دی 1402
    « ابتکار» حملات موشکی متقابل میان ایران و پاکستان را بررسی می‌کند
    بزنگاه استراتژیک میان تهران و اسلام آباد
    گروه بین الملل - پس از حمله‌ای که از سوی ایران برای مقابله با تروریست‌ها و عوامل موساد به مقر آن‌های در سوریه و عراق انجام شد، ایران مقر گروهک تروریستی «جیش الظلم» را در خاک پاکستان مورد هدف قرار داد و پس از این اقدام وزارت خارجه پاکستان نقض حریم هوایی خود را محکوم و کاردار سفارت ایران را احضار کرد.
    در همین رابطه بامداد پنجشنبه شاهد حملات پهپادی پاکستان به بخش‌هایی از نوار مرزی ایران و پاکستان بودیم که در همین ارتباط وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله‌ پهپادی به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی ۲ کشور را محکوم می‌کند.
    جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در عین حال که به سیاست حسن هم‌جواری و برادری بین دو ملت و دو دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه‌ دو کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد.
    حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در نشست داووس سوئیس، درباره حمله ایران به مقرهای تروریست‌ها در عراق و پاکستان گفت: «ما به حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان و عراق احترام می‌گذاریم اما اجازه نمی‌دهیم که امنیت ملی کشورمان را به بازی بگیرند و هیچ تعارفی در تامین امنیت ملی کشورمان با طرف‌های تروریستی در داخل پاکستان و جریانات اسرائیلی در اقلیم کردستان عراق نداریم».
    در همین رابطه کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با ایسنا در تحلیل خود از تحولات رخ داده میان تهران و اسلام‌آباد اظهار داشت: پاکستان همسایه خوب ماست اما باید متوجه باشد که امنیت موضوعی دو طرفه است و نمی توان از آن صرفا برداشت کالایی داشت.
    وی تصریح کرد: ایران بیش از پنجاه سال است که در برقراری نظم و امنیت مرزهای شرقی چه با پاکستان چه با افغانستان تنهاست و هر چقدر که نیروهای مسلح و مرزبانی با اقتدار و جدیت در تامین امنیت مرزها جان‌فشانی کرده و هزینه می‌دهند اما در سطوح سیاسی و سیاست خارجی اکثر دولت‌های ایران نتوانسته‌اند با قدرت دیپلماسی، همسایگان شرقی را به راهبرد اساسی در تامین امنیت مرزها ترغیب کنند.
    این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین بیان کرد: این باعث شده افغانستان و پاکستان فکر کنند فقط وظیفه ایران استقرار نظم و امنیت در مرزهای شرقی است و در بسیاری از مواقع پاسخگوی حجم زیاد ناامنی در مرزهای خود با ایران نیستند. این مرزها که ۱۹۰۰ کیلومتر طول دارند باید از وضع امنیتی صرف خارج شده و کاربری آن‌ها تغییر کند. ضمن اینکه پاکستان باید ملزم شود تا بستر تامین سلاح و اطلاعات برای تروریست‌ها نشود و رفتار منفعلانه خود را در مرزهای طولانی با ایران متوقف کند و از نفوذ اطلاعاتی و امنیتی خود برای زمین‌گیر کردن دائمی گروهای تروریستی استفاده کند.
    این استاد دانشگاه یادآور شد: کشورهای منطقه می‌دانند که تروریسم یک چالش وسیع برای امنیت منطقه‌ای و امنیت ملی تک‌تک این کشورهاست و برای مقابله با آن نیازمند همکاری جمعی در منطقه و جلب مشارکت جهانی هستند. 
    یزدان پناه با بیان اینکه پاکستان روابط پایداری با ایران دارد، گفت: حتی نباید لطف‌های ارزنده ایران به خود در دوران‌های سخت تاریخی به‌ویژه جنگ با هند را فراموش کند. انتظار از پاکستان برای خشکاندن ریشه‌های تروریسم در کشورش بیشتر از این حرف‌هاست و حمله احساسی ارتش این کشور به سراوان مایه تاسف و به نحوی این اقدام را باید فرار رو به جلوی اسلام‌آباد ارزیابی کرد. 
    این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: حرکت بازدارنده ایران اگرچه نباید رسانه‌ای می‌شد، نتیجه کوتاهی‌های ارتش پاکستان بوده و این اقدام را نمی‌شود نقض حاکمیت و تمامیت ارضی پاکستان تلقی کرد و دولت و ارتش پاکستان باید دغدغه‌ها و نگرانی امنیتی ایران را در مرزهای خودش درک کند و متوجه شود که ساده‌انگاری امنیت مرزها از سوی پاکستان وارد مراحل خطرناکی برای ایران شده است.
    وی در ادامه افزود: انتظار می رود تا دولت، مجلس و ارتش پاکستان در مسئله حذف تروریسم و عوامل ناامن‌زا در طول بیش از ۹۵۰کیلومتر مرز زمینی با ایران را کاملا جدی بگیرند.
    یزدان‌پناه همچنین اظهار کرد: این یک واقعیت جغرافیایی است که نه پاکستان، نه عراق، نه عربستان، نه جمهوری آذربایجان و نه هیچ‌کدام از همسایگان دشمنان ما نیستند و ما هم دشمن آن‌ها نیستیم. اراده‌ای فراسوی مرزهای سرزمینی در تلاش برای جنگ و بحران در منطقه هستند و ممکن است کشورها را به سمت جنگی ژئوپلیتیک بکشانند.
    این کارشناس مسائل بین الملل در پایان تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در کنترل و مدیریت فضای عمومی و رسانه‌ای برای ۲ کشور است که ممکن است با نشر حواشی دردسرساز، به اختلاف افکنی و تفرقه دست بزنند که در شرایط فعلی به عنوان عاملی مخرب در خدمت انحراف افکار عمومی است.
    با هیچکس تعارف نداریم
    از سوی دیگر مود عباس‌زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین، با اشاره به حمله موشکی سپاه به مقر تروریست ها گفت: مرزهای ما محدود به مرزهای جغرافیایی روی نقشه زمین نیست. مرزهای ما، مرز منافع ملی و امنیت ما است.
    وی با بیان اینکه هر گروه و جریانی در هرجای دنیا خواست به منافع ملی ما آسیب بزند، تعارفی با آنان نداریم؛ بیان کرد: از همه کشورها هم انتظار داریم خاک خودشان را به عنوان پایگاه گروه‌ها و جریاناتی که به امنیت و مرزهای منافع ملی ما آسیب می‌زنند، قرار ندهند. جمهوری اسلامی ایران کشوری مقتدر است و تعارفی هم ندارد.
    عباس زاده با اشاره به حمله سپاه به مقر تروریست‌ها در اربیل و سوریه گفت: این گروه که در این مناطق پناه گرفته بودند براساس اطلاعات دقیق سپاه به داعش و موساد وابسته بودند. همچنین چندین بار از این مکان ها به امنیت کشور ما آسیب زده و تعرض کرده بودند. حق آنان حتی برخوردی محکم‌تر از این بود.
    این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: درباره امنیت و منافع کشور خودمان با هیچ گروه و کشوری تعارف نداریم، اگر از اروپا هم به کشور ما آسیب بزنند، باز هم تعارف نخواهیم کرد. همانطور که جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد از داخل خاک ما به منافع کشورهای همسایه تعرض شود، از آنان هم انتظار داریم خاک خودشان را در اختیار گروه‌های تروریستی و گروه‌هایی که دستشان به خود ملت آغشته است، قرار ندهند و الا حملات و ضربات سنگین‌تری در انتظارشان است.
    عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا برخوردهای بیشتری با تروریست‌ها در راه است، گفت: هرگروه و جریانی که بخواهد به امنیت و مرزهای منافع ملی ما آسیب بزند با جدیت با آنان برخورد خواهیم کرد.
    نماینده مردم مشکین شهر گفت: حمله سپاه به تروریست‌ها برای حراست از صلح، حراست از امنیت مردم است. تروریست‌ها عوامل شناخته شده‌ای هستند و از آنان اطلاعات داریم. اینان نه به مردم عراق رحم می‌کنند، نه به مردم سوریه و اگر دستشان برسند نه به مردم ایران. بخش قابل توجهی از عملکرد نیروهای امنیتی و سپاه برای تثبیت صلح، امنیت و سلامت مردم و همچنین برای حراست، حمایت و تضمین صلح و امنیت در کشور و منطقه ماهیت بازدارندگی دارد.
    بیانیه وزارت خارجه
    در همین راستا، وزارت خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد «اقدام غیرمتوازن و غیرقابل پذیرش پاکستان در حمله‌ پهپادی به شهروندان غیرایرانی روستایی در جدار مرزی ۲ کشور را محکوم می‌کند».
    در پی این حمله، کاردار سفارت پاکستان در تهران به وزارت امور خارجه ایران نیز احضار شد. مدیرکل آسیای جنوبی وزارت خارجه با محکوم کردن این اقدام، اظهار داشت: «آنچه در عملیات ضدتروریستی قرارگاه مرزی استان سیستان و بلوچستان انجام شد، دقیقا علیه تروریست‌های مسلحی بود که آماده عبور از مرز جهت اقدامات جنایتکارانه خود علیه شهروندان بودند. انتظار داریم دولت پاکستان به تعهدات بین‌المللی و دوجانبه خود در خصوص مبارزه با تروریسم عمل نماید».
    در بیانیه وزارت خارجه ایران همچنین آمده است: «جمهوری اسلامی ایران در عین حال که به سیاست حسن هم‌جواری و برادری بین ۲ ملت و ۲ دولت ایران و پاکستان پایبند است و اجازه نمی‌دهد دشمنان روابط خوب و برادرانه‌ ۲ کشور را تیره کنند؛ امنیت مردم و تمامیت ارضی کشور را خط قرمز خود برمی‌شمرد و از دولت دوست و برادر پاکستان قویاً انتظار دارد که به تعهدات خود در ممانعت از استقرار پایگاه‌ها و گروه‌های مسلح تروریستی در خاک پاکستان پایبند باشد».
    طبق این بیانیه، «در حادثه‌ روز سه‌شنبه قرارگاه مرزی نیروی زمینی سپاه مسقر در استان سیستان و بلوچستان با مشاهده‌ آمادگی یک گروه تروریستی برای عزیمت به سمت خاک ایران جهت انجام عملیات تروریستی دیگری مانند اقدام جنایتکارانه‌ راسک، اقدام به عملیات پیش‌گیرانه علیه این گروه تروریستی در پادگان و مقر استقراری آن‌ها در ارتفاعات منطقه و کیلومترها دورتر از مناطق مسکونی نمود که این رویه بخشی از وظایف ذاتی نیروهای مرزی ایران برای مقابله‌ متناسب با هرگونه تهدید تروریستی قریب‌الوقوع علیه مردم و شهروندان کشور است».
    تهران اعلام کرد: «حساب دولت دوست و برادر پاکستان از تروریست‌های مسلح جداست و ایران همواره به سیاست همسایگی خود پایبند است و اجازه نمی‌دهد که دشمنان و ایادی تروریست آن‌ها این روابط را به‌ویژه در زمانی که نسل‌کشی و جنایات رژیم صهونیستی مسئله اول جهان اسلام است. تیره نمایند».
    «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران نیز در گفت‌وگوی امروز با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود، با تاکید بر رویکرد تغییرناپذیر دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر گسترش مناسبات با کشورهای همسایه با هدف تامین منافع مردم منطقه اظهار کرد: «امنیت کشورهای منطقه به هم پیوند خورده است و مبارزه مشترک و قاطع با گروه‌های تروریستی مسئولیت مشترک همه کشورهای منطقه است».
    از سوی دیگر نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که اقدام پاکستان مصرف داخلی دارد، گفت: مسائل مرزی بین دو کشور ایران و پاکستان یک مسئله طبیعی و همیشگی است و هیچگاه این مسائل منجر به جنگ بین دو کشور نخواهد شد.
    شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه نگرانی خاصی در خصوص درگیری سیاسی با پاکستان وجود ندارد، اظهار کرد: مسائل مرزی بین ایران و پاکستان و درگیری‌های کوتاه مرزی هیچگاه به معنای جنگ بین دو کشور نیست.
    وی افزود: ایران و پاکستان دو کشور مسلمان هستند و مسائلی که پیش می‌آید از طریق دیپلماسی سیاسی قابل حل است و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
    حیدری در پایان افزود: واکنش پاکستان در مرزها، مصرف داخلی دارد و صرفا برای پاسخ به افکار عمومی خود پاکستان است و به معنی شروع درگیری یا گسترش تنش‌ها نیست.
    بیانیه سفارت پاکستان در تهران
    فارت پاکستان در ایران در پیامی در حساب کاربری رسمی خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: پاکستان همواره در تمامی شرایط سخت در کنار ایران ایستاده است.
    در ادامه این پیام آمده است: همکاری و اعتماد متقابل بین دو کشور برادر، در یک محیط پیچیده منطقه‌ای، برای صلح و ثبات حیاتی است.
    سفارت پاکستان افزود که این کشور قاطعانه از ارزش های خود برای ارتقای صلح، ثبات و توسعه دفاع می‌کند.
    پیش از این رحیم حیات قریشی سفیر سابق پاکستان در ایران که هم اکنون معاونت امور منطقه‌ای را در وزارت خارجه در اسلام‌آباد برعهده دارد در حساب کاربری خود در ایکس نوشت: ایران و پاکستان روابط برادرانه دارند و برای حل و فصل همه مسائل از طریق گفت و گوی مثبت به پیش خواهند رفت. ترمیم اعتماد و اطمینانی که همیشه روابط دوجانبه ما را تعریف کرده، مهم است. وی تاکید کرد ‌که چالش های مشترک ما از جمله تروریسم نیازمند اقدام هماهنگ است.