سرمقاله

بحرانِ رفتن / نیما غلامرضایی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • کیوسک‌های دیجیتال نخستین اپراتور سلامت کشور رونمایی و نصب شد
  • پرونده مرکز مبادله در دیوان عدالت اداری آیا مرکز مبادله ارز و طلای ایران، فاقد وجاهت قانونی است؟
  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22592  |  صفحه ۱  |  تاریخ: 01 بهمن 1402
    ایران آماده همکاری‌های اقتصادی گسترده برای تامین منافع همه کشورهای منطقه است
    معاون اول رئیس‌ جمهوری ایجاد یک نظم نوین صلح محور با شعار «امنیت برای همه، ناامنی برای هیچ کس» را ضروری دانست و از کشورهای عضو جنبش عدم تعهد خواست تا از پایان اشغال، بازگشت آوارگان و همه پرسی عمومی برای ایجاد صلحی پایدار و عادلانه در فلسطین حمایت کرده و کشتار مردم غزه توسط رژیم صهیونیستی را محکوم و متوقف کنند.
    به گزارش ایسنا، محمد مخبر در نوزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که با حضور سران و مقامات عالی کشورهای عضو این جنبش برگزار می شد، هرگونه اقدام فلسطینیان تحت اشغال را حق ذاتی آنها برای مقاومت به هر وسیله ممکن دانست و تلاش رژیم صهیونیستی و حامیان غربی اش را برای معرفی این مبارزه مشروع به عنوان اقدامی تروریستی فاقد وجاهت قانونی و یک خدعه و فریب دانست.
    وی همچنین تحریم های یکجانبه آمریکا و برخی کشورهای دیگر را نمونه ای آشکار از تروریسم اقتصادی معرفی و صراحتا اعلام کرد: ملت های مستقل و آزاده جهان زور، تحمیل و تحقیر را نمی پذیرند.
    تاکید بر تعیین سازوکارهای امنیتی مشترک، توسعه ساختارهای حمل و نقل، حفظ محیط زیست و ایجاد شبکه های نوینی از همکاری های فراگیر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همچنین آمادگی کامل جمهوری اسلامی ایران برای همکاری جهت تحقق منافع پایدار همه کشورهای منطقه، از دیگر محورهای سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهور در این اجلاس بود.
    متن کامل سخنرانی محمد مخبر در نوزدهمین اجلاس کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در کامپلا پایتخت اوگاندا به شرح زیر است:
    «بسم الله الرحمن الرحیم
    جناب آقای رئیس؛
    عالی جنابان؛ خانم ها و آقایان؛
    بسیار خرسندم که توفیق یافتم، ضمن سفر به کشور زیبای اوگاندا، در نشست ارزشمند «سران جنبش عدم تعهد» شرکت نمایم. فرصت را مغتنم شمرده و از جمهوری آذربایجان برای پیشبرد امور جنبش در دوران دشوار همه گیری کرونا قدردانی می نمایم و از میزبانی گرم دولت و ملت عزیز اوگاندا نیز تشکر نموده و ریاست این کشور را بر دو گروه بسیار مهم و تأثیر گذار بین المللی یعنی “جنبش عدم تعهد” و “گروه ۷۷ و چین” تبریک می گویم.
    امیدوارم در این دوره شاهد دست یابی به اهداف سازمانی و حرکت به سمت عدالت و انصاف در محیط بین المللی باشیم.
    حضار گرامی؛
    جنبش عدم تعهد در زمانه ای به ظهور رسید که دنیا در معرض آسیب های ناشی از فضای دو قطبی جنگ سرد قرار داشت. روح حاکم بر جنبش عدم تعهد، همگرایی برای مبارزه با انحصار قدرت و عدم وابستگی است. امروز با گذشت چند دهه، هنوز نشانه های تهدید و دخالت از سوی قدرت های سلطه گر بر مناسبات جهانی سایه افکنده است. بنابراین فعال سازی ائتلاف هایی نظیر جنبش عدم تعهد برای عبور از چالش ها بیش از پیش ضرورت دارد.
    ما معتقدیم فعالتر کردن جنبش عدم تعهد در مجامع بین المللی به نفع جامعه جهانی است زیرا هدف اصلی این جنبش تلاش برای تحقق عدالت و گسترش حاکمیت قانون به جای حاکمیت زور در نظام بین الملل است. وقوع دهها جنگ خانمان سوز، سلطه نامبارک غرب بر مناطق مختلف دنیا در قالب استعمار نوین، غارت منابع مادی ملتها، رواج تبعیض در روابط بین الملل و مانع تراشی در حل و فصل عادلانه مشکلات جامعه بین المللی از جمله مصادیق بارز بیعدالتی و ناکارآمدی این نظام بین الملل محسوب می شود. تلاش غرب برای سلطه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بر سایر ملت ها، بسیاری از ارزش های اخلاقی و بومی ما را در معرض تهدید قرار داده است. در صورت عدم انسجام لازم برای پشتیبانی از اصول مندرج در منشور عدم تعهد، هر روز بر دامنه نفوذ و چیرگی فرهنگ غرب و نابودی ارزش های بومی و ملی افزوده خواهد شد.
    خانم ها و آقایان؛
    به رغم تلاشهای صورت گرفته برای برپایی صلح و توسعه پایدار میان کشورها، هنوز جهان ما درگیر جنگ و خشونتهای پی در پی است. تحولات جاری در غزه و شهادت هزاران کودک، زن و افراد بی گناه به دست رژیم جنایتکار صهیونیستی در کنار بسیاری از اقدامات تروریستی صورت گرفته نظیر ترور رهبران گروه‌های مقاومت فلسطینی، و یا حادثه ناگوار اخیر در شهر کرمان ایران وشهادت جمعی از هموطنان ما در این واقعه تروریستی، قلب هر انسان آزاده ای را اندوهگین می‌سازد.
    امروز منطقه غرب آسیا، شرایط حساسی را سپری می‌کند؛ هر گونه تلاش برای جلوگیری از گسترش آتش افروزی و بازگشت امنیت در سرزمین های فلسطینی، به صورت آشکار و پنهان توسط رژیم صهیونیستی و یا دولت های حامی آن با شکست مواجه خواهد شد. اقدمات رژیم صهیونیستی در به خاک و خون کشیدن انسان های بی گناه، و کشتار دیوانه وار بیش از ۲۴ هزار نفر که بیش از ۱۰ هزار نفر آنها کودک هستند و بمباران بی وقفه و شدید خانه ها و زیرساخت های شهری در غزه، روایت نسل کشی و خشونت افسار گسیخته ای است که علیه یک ملت با هویت مشخص در حال انجام است.
    عمق بحران غزه و قساوت به کار رفته در این جنگ نابرابر خارج از توصیف است. این وضعیت در حالی جریان دارد که سازمان ها و بسیاری از سازوکارهای بین المللی، به دلیل نفوذ و مداخله آمریکا از حل آن عاجز مانده اند. رژیم صهیونیستی برای فرار از شکست و عبور از این بحران خود خواسته و فراگیری خشم جهانی ایجاد شده علیه خود، به دنبال گسترش دامنه جنگ به سایر کشورها و درگیر کردن عوامل بیرونی با بحران غزه و تحریف افکار عمومی است.