سرمقاله

برهه حساس تاریخ وکالت ‪/‬ علی مندنی پور

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 22802  |  صفحه ۹ | تولید و تجارت  |  تاریخ: 03 بهمن 1402
    سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار:
    مبارزه با پولشویی، سیاست راهبردی بازار سرمایه است
    سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: مبارزه با پولشویی، یک الزام و تکلیف برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ارکان و نهادهای مالی در بازار سرمایه است.
    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، ابوالقاسم فرجی‌نیا،در نشست بررسی ریسک‌های پولشویی در بازار سرمایه، بر مبارزه با موضوع پولشویی در بازار سرمایه به خصوص از سوی نهادهای مالی و کارگزاران تاکید کرد و گفت: به منظور مبارزه با پولشویی به نهادهای مالی تکلیف شده تا موارد مشکوک و کشف جرم‌های مختلف را شناسایی و آن را گزارش دهند.
    وی افزود: بحث اجرای مقررات مربوط با پولشویی و همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی در فرایند رتبه‌بندی نهادهای مالی تاثیر بسزایی دارد.
    سامانه جامع مبارزه با پولشویی
    سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار به سامانه جامع مبارزه با پولشویی اشاره کرد و افزود: این سامانه به منظور کشف و گزارش دهی موارد مشکوک مربوط به پولشویی پیاده‌سازی خواهد شد.
    فرجی‌نیا عنوان کرد: ایجاد و طراحی سامانه‌ای به منظور نظارت بیشتر بر عملکردها از جمله اقدامات مهم مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار است تا نظارت جامع و مکانیزه‌ای در سطح بازار سرمایه صورت گیرد.
    به گفته وی، کارگروه تخصصی نسبت به شناسایی آسیب‌های موجود در حوزه بازار سرمایه به خصوص بحث مبارزه با پولشویی و اقدامات مربوط در حال فعالیت است و قطعا به فراخور هر حوزه‌ای، آسیب‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
    سرپرست مرکز مبارزه با پولشویی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: به تناسب تعداد مشتریان باید سامانه‌ای طراحی شود که به مرکز اطلاعات مالی متصل باشد. جایگاه مساله پولشویی و مبارزه‌ با آن باید در بازار سرمایه به مدیران عامل تبیین شود چرا که کشور نیازمند اقتصاد شفاف است.
    فرجی‌نیا با اشاره به این که مبارزه با پولشویی، یک الزام و تکلیف برای تمام اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله ارکان و نهادهای مالی در بازار سرمایه است، اظهار داشت: برای برخورداری از یک اقتصاد سالم و به دنبال آن یک بازار سرمایه کارا، همچنین ایجاد شرایطی که طی آن همه افراد قادر باشند فعالیت‌های خود را به‌صورت سالم و شفاف انجام دهند، باید مبارزه با پولشویی به‌طور جدی موردتوجه قرار بگیرد.
    اتصال نهادهای مالی به سامانه جامع مبارزه با پولشویی
    در ادامه این نشست، حسین خزلی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده گفت: قوانین و مقررات زیادی برای بحث مربوط به مبارزه با پولشویی وضع شده اما اگر این موضوع کنترل نشود، جرایم زیادی پیش می‌آید.
    وی افزود: با توجه به افزایش حجم تراکنش‌ها و مشتریان نیازمند طراحی سامانه‌ای جامع به منظور مبارزه با پولشویی و کشف تخلفات هستیم.
    خزلی تاکید کرد: نهادهای مالی باید به سامانه جامع و به مرکز اطلاعات مالی وصل باشند و بدون سامانه بدون کارها و اقدامات بی نتیجه است. بنابراین، سامانه جامعی هم برای نهادهای مالی طراحی شود.
    ریسک‌های پولشویی
    در ادامه روح الله نجفی، رئیس هیأت مدیره شرکت آسان سرمایه گستر ایرانیان با بیان این که همه برنامه‌ها باید ریسک محور باشند، اظهار داشت: در حوزه پولشویی برنامه‌ها و رویکردها باید مبتنی بر ریسک باشد.
    وی با تاکید بر این که رتبه‌بندی مشتریان باید براساس ریسک محور بودن انجام شود، عنوان کرد: داشتن سیاست رویه و استاندارد از دیگر اقدامات در بحث مبارزه با پولشویی است. شناسایی اولیه و نظارت بر عملیات مشتریان و استقرار مبارزه با پولشویی و آموزش کارکنان از دیگر موارد در این زمینه است.
    نجفی اظهار داشت: بازار سرمایه نقدشوندگی بالایی داشته و در معرض ریسک‌های پولشویی قرار دارد. بنابراین، در بحث مربوط به پذیرش شرکت‌ها در بازار سرمایه، مشاور پذیرش باید نگاهی به گذشته شرکت‌ها، گزارش‌های حسابرسی و عملکرد و صورت های مالی آنها داشته باشد.
    رئیس هیأت مدیره شرکت آسان سرمایه گستر ایرانیان خاطرنشان کرد: استفاده از اطلاعات نهانی، دستکاری در قیمت و تقلب و دستکاری در صورت‌های مالی از جمله جرم‌هایی است که باید در بازار سرمایه شناسایی و از وقوع آنها جلوگیری کرد.