سرمقاله

انتخابات آمریکا، ترامپ و بایدن / سیف الرضا شهابی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 23017  |  صفحه ۱۱ | ایران و جهان  |  تاریخ: 08 بهمن 1402
    یک استاد حقوق بین الملل مطرح کرد
    رأی دادگاه لاهه اهرم فشاری بر رژیم اسرائیل
    یوسف مولایی» استاد حقوق بین‌الملل در خصوص حکم دادگاه بین المللی دادگستری برای نسل کشی اسرائیل در غزه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: رأیی که دیوان لاهه صادر کرده دستور موقت است رای نهایی نیست، دیوان ابتدا از طرفین درخواست دارد تا وضعیت را تشدید نکنند و تا جایی که امکان دارد از اقداماتی که منجر به بحرانی تر شدن وضعیت شود خودداری نمایند.
    این استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: دیوان لاهه از اسرائیل درخواست کرده تا نسل کشی و اقداماتی که مصداق آن از جمله کشتار غیر نظامیان و کودکان باشد را انجام ندهد، تا دادگاه بتواند در فضایی آرام تر تصمیم نهایی را بگیرد البته تصمیم و رای نهایی دیوان لاهه ۳ - ۴ سال طول می کشد. در حال حاضر تنها به کلیات پرداخته و اصول را متذکر شده است.
    مولایی افزود: دستور موقت ضمانت اجرایی ندارد و رژیم صهیونیستی باید خودش همکاری کند که این مساله هم در دستور کار اسرائیل نیست و زمانی هم که اسرائیل همکاری نکند دادگاه از شورای امنیت سازمان ملل کمک می‌خواهد که طبیعتا در آنجا با وتو آمریکا و متحدانش مواجه خواهد شد.
    این در حالی است که پس از رای دیوان لاهه، وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به این حکم در ارتباط با پرونده شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی به خاطر نسل‌کشی در غزه ادعا کرد اتهام نسل‌کشی علیه این رژیم «بی پایه و اساس» است.
    سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «آمریکا نقش حیاتی دیوان دادگستری بین‌المللی در حل وفصل صلح آمیز مناقشه ها را تایید می‌کند و دولت آمریکا به طور دائم تصریح کرده که اسرائیل باید تمامی گام‌های ممکن را برای به حداقل رساندن آسیب به غیرنظامیان، افزایش جریان کمک بشردوستانه و رفع حرف‌هایی که انسانیت زدایی می‌کنند اتخاذ کند».
    یوسف مولایی همچنین خاطرنشان کرد: اقدام آفریقای جنوبی و همچنین رای دادگاه لاهه به عنوان فشار روانی، سیاسی و دیپلماتیک بر اسرائیل است و یک نوع اهرم فشار محسوب می شود.
    این حقوقدان همچنین بیان کرد: طی سه ماه اخیر از جنگ غزه اکثر کشورها، اتحادیه اروپا، کشورهای عرب و مسلمان و ... بارها علیه اسرائیل اعتراض کرده و خواستار توقف جنگ شده اند، اما متاسفانه به دلیل خلاءهای موجود در جامعه بین‌الملل اقدامات ناقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی متوقف نشده است.
    وی به نقش آمریکا در این اتفاقات اشاره کرد و گفت: نقش آمریکا از مسیر دیپلماتیک و سیاسی خیلی مهم است و اگر آمریکا پشتیبانی نکند و کمک‌های مالی و تسلیحاتی را قطع کند این عملیات و جنگ متوقف می‌شود در غیر این صورت این جنگ تا تاریخ نامعین ادامه دارد.