سرمقاله

انتخابات و درسهایی برای همه/ میثم قهوه‌چیان

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 25073  |  صفحه ۴ | فرهنگ و هنر  |  تاریخ: 16 اسفند 1402
    گزارشی از سریال‌های حادثه‌ساز
    قطع انگشت مهران مدیری و انفجار در «معراجی‌ها»
    ۱۰ سال از بزرگترین پروژه حادثه‌ساز تلویزیونی ـ «معراجی‌ها» ـ می‌گذرد؛ اتفاقی که انفجار در پشت صحنه آن پنج تن از اهالی سینما را به کام مرگ کشاند. حالا بعد از گذشت یک دهه این بار در سریال الف‌ویژه «سلمان فارسی» شاهد حادثه دلخراش دیگری هستیم که به مرگ دو هنرور منجر شده است.
    معمولا قضاوت درست درباره‌ی دلایل و عوامل وقوع این اتفاقات سخت است و نیاز به نگاه‌های کارشناسی دارد؛ چراکه معمولا این دست حوادث در محدوده‌ای خاص مانند شهرک‌های سینمایی و لوکیشن‌های دوردست اتفاق می‌افتد و جز خود عوامل، افراد دیگری در صحنه حضور ندارند. بعد از حادثه هم فردی از گروه سازنده حاضر به گفت‌وگو با نمایندگان رسانه‌ها نمی‌شود.
    با این همه چرایی این قبیل حوادث جای تأمل جدی دارد و ما را با این پرسش مواجه می‌کند که در نهایت چه کسی پاسخگوست؟ هشدارها و ای کاش‌هایی که قبل از بُروز حادثه باید توجه جدی به آن می‌شد و احتمالا نشده که هر بار چند خانواده‌ داغدار شده‌اند.
    ایسنا به انگیزه اتفاق اخیری که در پشت صحنه سریال «سلمان فارسی» به واسطه خراب شدن یک پل رخ داد، نگاهی دارد به حادثه‌سازترین پروژه‌های تلویزیونی سال‌های اخیر که اوج آن را در سال‌های گذشته و به‌واسطه شیوع ویروس کرونا شاهد بودیم.
    ۱۸ دی ماه سال ۹۲، حادثه تلخ انفجار در پشت صحنه سریال «معراجی‌ها»، منجر به کشته شدن پنج نفر شد و غم بزرگی را در میان اهالی هنر بر جای گذاشت.
    ماجرا از این قرار بود که حین آماده‌سازی صحنه‌های مربوط به جنگ، یک انفجار رخ می‌دهد و علی اکبر رنجبر (مدیر شهرک سینمای دفاع مقدس)، جواد شریفی‌راد (مسئول جلوه‌های ویژه)، رضا فرجی (دستیار تولید)، مهدی مرادی (جلوه‌های ویژه)، جمشید اصفهانی‌فر (نگهبان) در لحظه جان‌ خود را از دست می‌دهند و حمید شهیری (طراح صحنه) و مرتضی مولایی در بیمارستان بستری می‌شوند.
    قطع انگشت دست مهران مدیری در صحنه سریال «قلب یخی»
    بازی مهران مدیری در سری جدید سریال «قلب یخی» با حادثه‌ای تلخ همراه بود. در یکی از صحنه‌ها که سکانس پرزحمت و پرهزینه‌ای بود، پای مدیری می‌لغزد و او برای حفظ تعادل به شیشه‌های شکسته چنگ می‌اندازد و ناگهان انگشت کوچک دست راستش قطع می‌شود.
    مدیری درگیر و دار فیلمبرداری، با وجود قطع انگشت، بازی در سکانس را به پایان می‌رساند. بعد از آن تازه گروه، متوجه ماجرا می‌شوند و مدیری و انگشتش را به بیمارستان می‌رسانند. انگشت مدیری پیوند زده می‌شود اما حس و عصب آن بازنمی‌گردد. از این رو شما در عکس‌های منتشر شده از سریال «ویلای من» می‌بینید که مهران مدیری دستکش سیاه چرمی به دست دارد.
    و اما چرا پُل در پروژه «سلمان فارسی» بر سر هنروران آوار شد؟
    آن‌گونه که از اخبار و شواهد در رسانه‌ها پیداست، پلی که در حادثه دلخراش «سلمان فارسی» ساخته شده بود، غیراستاندارد بود و همین منجر به بروز حادثه شد. در واقع عوامل مشغول فیلم‌برداری سریال در روستای خیج شاهرود بودند که بر اثر فرو ریختن پل، بر سر هنرورانِ این سریال دو نفر فوت شدند و چهار نفر مصدوم.
    پل و سازه‌ها که فرو می‌ریزد حجم سازه‌ها به گونه‌ای بوده که دو تن از هنروران، سیدعلی نعیمی و حمید ظهیری در این حادثه جان خود را از دست می دهند. ارتفاع پل حدود یک متر بوده است و آنچنان بلند نبود اما هنرورها بر اثر برخورد با سازه مصدوم شدند.
    ناگفته نماند که تاکنون هیچکدام از مدیران و مسئولان صداوسیما در پی بروز این حادثه، توضیحی نداشته‌اند و حتی پیامی برای ابراز همدردی هم منتشر نشده است.
    حوادث دیگر در سریال‌ها
    در طول این سال‌ها اتفاقات ناگوار دیگری هم در برخی آثار از جمله سریال‌های نمایش خانگی رخ داده است که از میان آنها می‌توان به حادثه آتش‌سوزی در سریال «خواب‌زده» سیروس مقدم اشاره کرد.
    در برخی آثار سینمایی نیز حوادث مرگباری در صحنه‌ها هنرمندان را به کام مرگ برده است که از جمله آنها می‌توان به حادثه پیش آمده برای کارگردان سینما ـ سید علی سجادی حسینی ـ اشاره کرد که ۲۶ مهرماه ۱۳۷۳ بر اثر اصابت گلوله، سر صحنه‌ی فیلمبرداری «خط آتش» درگذشت. او هنگام ساخت فیلم «خط آتش» در تمرین صحنه‌ای بر اثر شلیک تفنگی که به اشتباه مسلح بود، جان خود را از دست داد.