سرمقاله

راه قدس از اردن می‌گذرد؟ / محمدعلی وکیلی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 26626  |  صفحه ۵ | جهان ورزش  |  تاریخ: 01 اردیبهشت 1403
    ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها
    دوران جدید در سرخابی‌ها
    واگذاری سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس به مراحل نهایی خود رسیده است.
    سپهر ستاری: در شرایطی که ۵ اردیبهشت آخرین مهلت حل مشکل مالکیت مشترک ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس برای کسب مجوز حرفه‌ای است، به نظر می‌رسد گام‌های نهایی برای این اتفاق برداشته شده است.
    ابتدای سال صحبت‌هایی مبنی بر انتقال سهام سرخابی‌های پایتخت به ۲ بانک ملت و تجارت مطرح شد ولی این موضوع به نتیجه نرسید و حالا قرار است اتفاقات جدیدی در بحث مالکیت این ۲ باشگاه رخ دهد. تصمیمی که در شرایط فعلی مشکل آن‌ها برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا را حل خواهد کرد ولی مشخص نیست که پس از واگذای، چه آینده‌ای در انتظار این ۲ تیم خواهد بود.
    پس از کش‌وقوس‌های فراوان، سرانجام وزارت ورزش تصمیم نهایی برای انتقال مالکیت استقلال و پرسپولیس را گرفته و این ۲ باشگاه به زودی به مالکان جدید واگذار خواهند شد. براساس اخبار منتشرشده، استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار می‌شود و پرسپولیس هم قرار است به کنسرسیومی متشکل از ۶ بانک برسد. ۳۰ درصد سهام سرخپوشان به بانک شهر می‌رسد و بانک‌های ملت و تجارت ۲۰ درصد از سهام را در اختیار می‌گیرند. بانک‌های صادرات، رفاه و اقتصادنوین هم هر کدام ۵ درصد از سهام پرسپولیس را در اختیار می‌گیرند.
    گفته می‌شود هدلینگ خلیج فارس تنها ۵ درصد سهام استقلال را خریداری خواهد کرد و ۸۰ درصد دیگر به شرکت‌های زیرمجموعه این هلدینگ واگذار می‌شود که شرکت‌های پتروشیمی بندرامام، شرکت پتروشیمی بوعلی، شرکت فجر انرژی و شرکت پتروشیمی پارس، مبین انرژی و پتروشیمی نوری هستند.
    براساس اطلاعات سایت تجارت‌نیوز، مجموع سود خالص پتروشیمی خلیج فارس و زیرمجموعه‌های متقاضی خرید استقلال در بازی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲، مبلغ ۹۴ هزار میلیارد تومان و مجموع سود خالص بانک‌های متقاضی پرسپولیس حدود ۴۵ هزار میلیارد است.
    رویاپردازی هواداران؛ از خریدهای بزرگ تا ورزشگاه اختصاصی!
    پس از انتشار اخبار مربوط به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس، هواداران این ۲ باشگاه واکنش‌های زیادی نسبت به این موضوع نشان دادند. استقلالی‌ها که قبلا نسبت به واگذاری این باشگاه به بانک تجارت راضی نبودند، واکنش مثبتی نسبت به حضور هلدینگ خلیج فارس نشان دادند و از این تصمیم راضی هستند. پرسپولیسی‌ها هم شرایط مشابهی نسبت به هواداران تیم رقیب دارند و منتظر ورود مالکان جدید هستند. با توجه به شرایط مالی بسیار خوب مالکان جدید استقلال و پرسپولیس، هواداران این تیم امیدوارند تا در سال‌های آینده شرایط متفاوتی را تجربه کنند. آن‌ها در فضای مجازی معتقدند پس از این تغییرات، می‌توان به خرید ستاره‌های مطرح و اتفاقات مهمی چون ساخت ورزشگاه اختصاصی و تیم‌داری در رشته‌های مختلف ورزشی امیدوار بود.
    استقلال و پرسپولیس در سال‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های مالی نتوانسته‌اند با تیم‌های قدرتمند آسیایی رقابت کنند و حتی در لیگ برتر هم کار سختی برای رقابت با تیم‌های متمول دارند. اتفاقات اخیر اما باعث شده هواداران ۲ تیم تصور کنند که مشکلات مالی به زودی تمام خواهد شد اما به نظر می‌رسد راهی طولانی برای رخ دادن این اتفاقات وجود دارد.
    ریسک بزرگ واگذاری بدون درآمد پایدار
    در سال‌های اخیر هر گاه بحث خصوصی‌سازی و واگذاری استقلال و پرسپولیس مطرح شده، کارشناسان از لزوم حل شدن موانع درآمدی آن‌ها صحبت کرده‌اند. مهم‌ترین منبع درآمدی برای این ۲ باشگاه پرطرفدار حق پخش تلویزیونی است که پس از سال‌ها هنوز حل نشده و به نظر می‌رسد عزم جدی هم برای آن وجود ندارد. این درحالی است که در همه جای دنیای حق پخش یک منبع مهم و غیرقابل انکار در درآمدهای باشگاه‌هاست. در ایران اما تیم‌ها سال‌هاست که از این حق محروم هستند و بدون آن خصوصی‌سازی هم ممکن نیست. در کنار حق پخش تلویزیونی، استقلال و پرسپولیس از درآمد مهمی چون تبلیغات محیطی هم بی‌بهره هستند و عملا هیچ منبع درآمدی قابل توجهی ندارند.
    واگذاری استقلال و پرسپولیس نیاز به درآمد پایدار دارد تا این ۲ باشگاه به سوددهی برسند. در غیر این صورت حتی در صورتی که آن‌ها به سهامداران واگذار شوند هم بدون درآمد پایدار سرنوشتی مشابه با خصوصی‌سازی‌های قبلی برایشان رقم خواهد خورد.
    در سال‌های اخیر بانک‌های مختلفی هم وارد عرصه تیم‌داری شده بودند که سرانجام تلخی داشتند و حتی تیم‌های نفتی هم این روزها شرایط چندان جالبی ندارند. از طرفی نگرانی بزرگ دیگری که در خصوص این واگذاری وجود دارد، نحوه انتخاب مدیران جدید ۲ باشگاه است. مشخص نیست که پس از واگذاری، قرار است صندلی‌های مدیرعاملی و هیئت مدیره استقلال و پرسپولیس به چه کسانی برسد و خطر ورود افراد غیرمتخصص هم احساس می‌شود.
    وضعیت نامشخص بدهی‌ها
    باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس علی‌رغم تسویه بدهی‌های قطعی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا، هنوز بدهی‌های دیگری دارند که تکلیف‌شان مشخص نشده است. همین حالا پرونده‌های شکایت ریکاردو سا پینتو عزیزبک آمانوف از استقلال در دادگاه CAS در جریان است و به زودی حکم آن صادر خواهد شد. از طرفی ۲ باشگاه بیش از ۵۰ درصد قرارداد این فصل بازیکنان و مربیان خود را هم پرداخت نکرده‌اند و استقلال حتی نیمی از قرارداد فصل گذشته را هم بدهکار است. چندی پیش هم مهیار عسگریان، مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مدعی شد این شرکت از سال ۱۳۹۲ حدود ۲۵۰ میلیارد تومان طلبکار است که بخشی از آن، به سرخابی‌های پایتخت مربوط می‌شود.
    با وجود جدی شدن بث واگذاری استقلال و پرسپولیس هنوز تکلیف این بدهی‌ها مشخص نیست و کسی نمی‌داند که وزارت ورزش باید آن‌ها را پرداخت کند یا این وظیفه بر دوش مالکان جدید خواهد بود. از طرفی در روزهایی که بحث انتقال ۸۵ درصد سهام استقلال و پرسپولیس جدی شده، صحبتی در خصوص ۱۰ درصدی که ۲ سال پیش به مردم فروخته شد وجود ندارد. ۲ سال قبل برای نخستین بار ۱۰ درصد از سهام ۲ باشگاه به فروش رسید که نه تکلیف مبالغ مربوط به آن مشخص شده و نه وضعیت کسانی که سهم‌ها را خریداری کردند. حسین قربان‌زاده، رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی سال قبل مدعی شد که مدیران استقلال برای هدر دادن درآمد بورسی این باشگاه دادگاهی می‌شوند که این اتفاق هنوز رخ نداده و در پرسپولیس هم وضعیت درآمد بورسی مشخص نیست.