سرمقاله

چرا رأی؟ چرا پزشکیان؟ ‪/‬ میثم قهوه‌چیان

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • رونمایی از مدل‌های زبانی فارسی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
  • افتتاح سرویس FTTX Pro ایرانسل توسط وزیر ارتباطات / ثبت بالاترین سرعت اینترنت ایران در شبکه ایرانسل
  • زمان رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری دوساعت تمدید شد
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 29889  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 29 خرداد 1403
    افتتاح پروژه ۱۶۵ هکتاری چاه خانی دشتستان
    به مناسبت ۱۷ ژوئن روز جهانی مقابله با بیابان زایی و اثرات خشکسالی پروژه ۱۶۵ هکتاری نهال کاری و مراقبت و آبیاری در اراضی ملی چاه خانی و عیسوند افتتاح شد. این مراسم با حضور فرماندار دشتستان، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی و جوامع محلی برگزار شد.
    احمد بنافی فرماندار دشتستان در این مراسم بیان داشت: ما در جغرافیایی زندگی می‌کنیم که طبیعتاً در این جغرافیا به دلیل کمبود بارش، خاک آن دچار فرسایش می شود و اکوسیستم منطقه ما در طول سالیان گذشته یک اکوسیستم گرم و خشک بوده که در این اکوسیستم عملاً بیابان های زیادی در طول سال ها و قرن ها شکل گرفته است. بنافی ادامه داد: با اقداماتی که در طی سالیان گذشته رخ داده از جمله ایجاد جنگل های دست کاشت عملاً به تثبیت شن های روان کمک کرده است. همچنین باید چرخه ای باشد تا بیابان زدایی صورت گرفته، که باعث حفظ منابع زیرسطحی و جلوگیری از فرسایش های ناشی از کمبود آب و باد شود.
    فرماندار دشتستان اضافه کرد: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت که بخشی از آن در استان بوشهر و شهرستان دشتستان به خوبی در حال اجرا است، برای تحقق کامل آن با عنایت به فرمایش مقام معظم رهبری باید تمام ارکان حقیقی و حقوقی شهرستان و با مشارکت و همراهی مردم به مدد منابع طبیعی بیایند.
    عبدالحسین گرشاسبی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر نیز بیان داشت: ۱۷ ژوئن مصادف با ۲۷ خردادماه همه ساله مراسمی با هدف افزایش آگاهی مردم از خطرات بیابان‌زایی و روش های مقابله با آن و به تعبیری روش های بیابان‌زدایی در سطح جهان و ایران برگزار می شود.
    عبدالحسین گرشاسبی در ادامه اظهار داشت: مهمترین پدیده که حائز اهمیت می باشد پدیده بیابان زایی است که از چالش های روبروی جمعیت و جامعه جهانی به حساب می آید که امسال شعار «اتحاد برای زمین = میراث طبیعی ما، آینده ما» برای این روز انتخاب شده است.
    گرشاسبی ادامه داد: اهمیت این روز در ساختار مدیریتی جهان آنقدر زیاد است که کنوانسیون مبارزه با بیابان زایی در سطح سازمان ملل متحد تشکیل شد و ایران به عنوان سومین کشور به عضویت آن درآمد.
    مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر از مهمترین عوامل بیابانزایی را تبدیل جنگل ها و مراتع به زمین های کشاورزی و تغییر کاربری های غیرمجاز اراضی کشاورزی به مسکونی و صنعتی، عدم رعایت اصول صحیح کشاورزی و عدم تعادل در دام و مرتع برشمرد.
    وی اضافه کرد: در اهمیت مباحث مرتبط با حوزه بیابان، فقط آن چیزی که در حوزه منابع طبیعی شاهد آن هستیم می توان به پدیده گرد و غبار اشاره کرد که سالانه آسیب های زیادی از جمله بیماری‌های عفونی و تنفسی ایجاد می کند. گرشاسبی ادامه داد: بالغ بر ۲۷۰ میلیون هکتار کانون غبار خیز در اطراف کشور داریم که بخشی از آن عوامل آب و هوایی و بخشی نیز حاصل دخالت انسان بوجود آمده است. در استان بوشهر با ۹۶۰ هزار هکتار اکوسیستم بیابانی مواجه هستیم که بجز شهرستان های جم و کنگان که عمدتاً توسط تاسیسات شهری و صنعتی اشغال شده بقیه شهرستان‌ها در این اکوسیستم واقع شده اند.
    مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری در ادامه بیان داشت: در جهت مقابله با بیابان زایی نیاز هست که هماهنگی بین مسئولین و مردم ایجاد شده تا شاهد بهبود کارهای بازدارنده، اصلاحی و احیایی در این حوزه باشیم.
    عبدالحسین گرشاسبی با اشاره به اعتبارات اضافه کرد: در حوزه بیابان در سال جاری مجموعاً ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبارات ملی و استانی پیش بینی شده و مبلغ ۱۱۰ میلیارد آن نیز تخصیص یافته است. یکی از پروژه های اجرا شده از این اعتبارات پروژه ۱۶۵ هکتاری چاه خانی بوده که با اعتباری بالغ بر ۲۴۹۰۰ میلیون ریال در دو قطعه ۹۰ و ۷۵ هکتاری با نهال کاری و مراقبت و آبیاری به انجام رسیده است.