سرمقاله

نشانه‌های ملموس به جای حرف / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • پخش تازه‌ترین تاک‌شوی تولیدی ویستامدیا در شبکه نمایش خانگی
  • اعلام جوایز سومین جشنواره رساله برتر مهندسی برق با حمایت ایرانسل
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4550  |  صفحه ۲ | سیاست روز  |  تاریخ: 15 بهمن 1401
    نامه اعتراضی ایران به آژانس
    رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز دیگر قطار (هسته ای) ایران در حرکت است. محمد اسلامی جمعه شب در برنامه صف اول درباره ضرورت تهیه و تدوین سند راهبردی در سازمان انرژی اتمی گفت: رسیدن به ۲۰ درصد از تولید برق کشور از طریق هسته‌ای را در این سند داریم. این سند در بخش پرتوها نیز محیط زیست، پزشکی و سلامت، امنیت غذایی و آب و خاک را در برمی‌گیرد.
    اسلامی خاطرنشان کرد: ما سه درصد ظرفیت هسته ای دنیا را داریم اما ۲۵ درصد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران انجام می‌شود. حتی یک مورد هم نبوده که بگویند ما از مسیر صلح آمیز انحراف داشته‌ایم. آژانس مکلف است فناوری صلح آمیز هسته ای را در اختیار همه قرار دهد و وظیفه دارد از این موضوع حمایت و پشتیبانی کند اما مساله ایران، سیاسی و از سر دشمنی است. اینها نمی‌خواهند ایران به فناوری هسته ای دست یابد. اسامی اتهامات و مکانهایی که درباره آنها سوال می‌کنند را ۲۰ سال است که می‌گویند و حاصل همه این اتهامات، سند برجام شد که ایران پذیرفت در ازای لغو تحریم‌ها و بسته شدن پرونده اتهامات، ظرفیت‌های هسته‌ای‌اش را محدود کند و میزان اورانیوم غنی شده‌اش هم محدود شود تا اعتماد سازی شود؛ البته برای مهلتی معین.
    وی ادامه داد: سند برجام در شورای امنیت، قطعنامه ۲۲۳۱ شد و طبق این سند آژانس هر سه ماه عملکرد این سند را به شورای حکام و هر شش ماه به شورای امنیت گزارش می دهد. اکنون آژانس هر سه ماه هم درباره برجام و هم عملکرد پادمانی ایران گزارش می دهد. در عملکرد پادمانی ایران مشکلی نیست اما آنها مسایل پی ام دی را دوباره بیرون آورده و درباره آنها گزارش می‌دهند.
    او درباره چرایی درز اطلاعات هسته‌ای ایران و در پاسخ به این سوال که با وجود اینکه قبلا یکی از بازرسان سابقه داشته که مواد مشکوک به داخل تاسیسات برده است و با این وضعیت چرا همکاری‌ها ادامه دارد؟ گفت: همکاری ما در قالب برجام طبق قانون راهبردی است و در بخش فعالیت‌های پادمانی هم ما در همان چارچوب فعالیت می‌کنیم.
    وی‌ گفت: موارد بیرون از پادمان که سیاسی و دیکته شده از حنجره آژانس و شخص مدیرکل بیرون می‌آیند، مورد اعتراض ما بوده و اتفاقا دیروز نامه‌ای به آژانس دادیم که یک بازرس که خودش با نماینده ارشد پادمان فرستاده شده و از تاسیسات ما بازدید کرده، اشتباه کرده و گزارش نادرستی داده است ولی باز مدیرکل آژانس این مساله را رسانه‌ای کرد! این رفتار غیرحرفه ای است و پذیرفته نیست و امیدواریم این رویه توسط مدیرکل آژانس تداوم نیابد زیرا این کار برای اعتبار وی و آژانس پذیرفته نیست.