سرمقاله

نشانه‌های ملموس به جای حرف / ژوبین صفاری

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • اعلام عیدی ایرانسل برای نوروز ۱۴۰۳
  • رونمایی از هدیه ویژه همراه اول برای سفرهای نوروزی دور دنیا
  • آغاز جشنواره نوروزی لنز ایرانسل با جوایز ویژه
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 4589  |  صفحه ۷ | ایران زمین  |  تاریخ: 15 بهمن 1401
    مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران گفت:
    در زمان پیک مصرف صادرات گاز کاملا متوقف می‌شود
    مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران گفت: ایستگاه تقویت فشار نفت‌شهر در این منطقه، عملیات صادرات گاز به کشور عراق را انجام می‌دهد که با توجه به سرما و افزایش میزان مصرف، هفته گذشته‌ صادرات گاز از این ایستگاه به صفر رسید.
    مهدی زارع در جریان بازدید خبرنگاران از ایستگاه تقویت فشار گاز فامنین افزود: ۶.۸ میلیارد متر مکعب گاز از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه، توسط خطوط انتقال منطقه ۷ انتقال گاز ایران به کشور عراق صادر شده است.
    مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران گفت: این میزان صادرات توسط ایستگاه انتقال گاز نفت‌شهر صورت گرفته است و در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
    وی اظهار داشت: میزان صادرات گاز از این منطقه‌ در مدت مشابه سال گذشته نزدیک به پنج میلیارد متر مکعب ثبت شد که بیشترین میزان آن در فصل تابستان بود که بیشینه آن به ۳۶ میلیون متر مکعب در روز نیز رسید.
    وی با بیان اینکه ، بارش برف و همچنین سرد شدن هوا ظرف روزهای گذشته پیک مصرف گاز در استان همدان را به ۱۶ میلیون متر مکعب در روز رساند، گفت: این میزان مصرف در روز گذشته ثبت شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۶ درصد افزایش یافته است.
    وی اظهار داشت: خط منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران یکی از شاهرگ‌های اصلی انتقال گاز کشور است و همدان در میان سه شاهرگ اصلی انتقال گاز کشور قرار دارد و هیچ‌گاه گاز آن قطع نمی‌شود.
    وی با اشاره به اینکه ظرفیت انتقال گاز این ایستگاه ۵۵ میلیون متر مکعب در روز است، عنوان کرد: منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران شامل استان‌های همدان، مرکزی، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و بخشی از مناطق استان‌های زنجان، قزوین و آذربایجان غربی می‌شود و به جهت اینکه در منطقه استان‌های کوهستانی، سردسیر و سخت‌گذر دارد نقش پررنگی در انتقال گاز دارد. زارع گفت: طول خطوط انتقال گاز کشور ۳۸ هزار کیلومتر است که چهار هزار و ۶۲۱ کیلومتر آن، در منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران قرار دارد.
    مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران افزود: عملیات انتقال گاز در کشور توسط ۸۸ ایستگاه انجام می‌شود که پنج ایستگاه آن در شهرهای همدان، اراک، کوهدشت، بیجار و نفت‌شهر زیر مجموعه منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران قرار دارد. وی اظهار داشت: در منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران، چهار ایستگاه کنترل فشار گاز در خرم‌آباد، دهگلان، بیستون و کوهدشت داریم که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته این تعداد به ۱۳ ایستگاه افزایش می‌یابد.
    زارع با اشاره به اینکه منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران یکی از مناطق راهبردی انتقال گاز کشور است، ادامه داد: این منطقه در سال ۱۳۸۸ راه‌اندازی شده است و خدمات آن ۱۵۰ هزار کیلومتر مربع معادل ۱۴ درصد مساحت کل کشور را پوشش می‌دهد.
    مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران با اشاره به اینکه فشار گاز خطوط انتقال گاز نزدیک به چهار هزار برابر شبکه گاز خانگی است، بیان کرد: با توجه به خطرات موجود، خطوط انتقال گاز حریم دارد و مسیر آن از مناطق خالی از سکنه گذر کرده است.
    وی ادامه داد: با توجه به مشکلات واردات گاز از کشور ترکمنستان، مناطق شرقی کشور با مشکل تامین گاز مواجه شدند اما باتوجه به موقعیت جغرافیایی و شاهرگ انتقال گاز در غرب کشور ما در محدوده منطقه ۷ عملیاتی انتقال گاز مشکلی در انتقال گاز نداشتیم.
    زارع با اشاره به اینکه این منطقه در سال جاری ۳۵.۵ میلیارد متر مکعب گاز را انتقال داده است، افزود: حدود ۲۲ میلیارد متر مکعب از این میزان نیز به منطقه ۸ عملیات انتقال گاز ایران منتقل شده است.
    وی تاکید کرد: در طول ۱۰ ماه گذشته حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر ساعت کار عملیاتی انجام شده است.
    مدیر منطقه ۷ عملیات انتقال گاز ایران گفت: ۶۴ درصد از مصرف گاز استان در این فصل توسط مشترکان گاز خانگی مصرف می‌شود، در حالی که این میزان در فصل تابستان به ۴۴ درصد کاهش می‌یابد.
    وی اظهار داشت: اولویت نخست ما تامین گاز مشترکان خانگی و مردم است و هر کجا نیاز باشد گاز صنایع غیر ضروری را قطع می‌کنیم.
    زارع تصریح کرد: صنایع پر مصرف ملزم به داشتن تجهیزات سوخت دوم هستند تا در ماه‌های سرد سال با افزایش میزان مصرف گاز، صنایع تولیدی از سوخت دوم استفاده کنند.
    وی افزود: نیروگاه شهید مفتح خط انتقال گاز اختصاصی گاز دارد که مصرف آن در فصل تا پنج میلیون متر مکعب در روز نیز افزایش یافت، اما در فصل زمستان مصرف سوخت تورببن‌ها قطع شده است و تنها روزانه تا سقف ۱۰۰ هزار متر مکعب برای مصارف روزمره به آن تحویل داده می‌شود.