سرمقاله

ترمیم کابینه؛ ضرورتی اجتناب‌ناپذیر ‪/‬ حجت‌اله اکبرآبادی

مشاهده کل سرمقاله ها

صفحات روزنامه

اخبار آنلاین

  • آغاز ثبت‌نام دهمین دوره کارآموزی همراه اول
  • امضای قرارداد توسعه زیرساخت شهر هوشمند بین ایرانسل و شهرداری قائمشهر
  • اعلام بسته تخفیفی ایرانسل به مناسبت عید فطر
  • مشاهده کل اخبار آنلاین

    کد خبر: 7781  |  صفحه ۸ | بازار و سرمایه  |  تاریخ: 04 اردیبهشت 1402
    پیشگویی رئیس اتحادیه طلا درباره قیمت‌ها در روزهای آینده
    قیمت طلا ریزش کرد
    بررسی شاخص قیمت طلا در طول یک‌ ماه گذشته، از ریزش ۱.۳ درصدی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حکایت دارد. در حال حاضر هر گرم طلای ۱۸عیار ۲ میلیون و ۶۰۵ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد و این عدد ۳۵ هزار تومان ارزان‌تر از رقمی است که یک ماه قبل خریداران باید طلا را می‌خریدند. نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره شرایط کنونی بازار طلا گفته است؛ در حال حاضر بازار به ثبات نسبی خوبی رسیده و طی یک ماه گذشته نوسان حداقل بوده است. به اعتقاد او، من مردم منتظر افزایش یا کاهش خاصی نباشند؛ البته شرایط ثبات بازار در صورتی ادامه پیدا می‌کند که در رابطه با اونس جهانی، بازار داخلی ارز و خبرهای سیاسی و اقتصادی و عرضه و تقاضا تغییر خاصی نداشته باشد.
    البته رییس اتحادیه طلا و جواهر درباره روند آتی بازار در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفته پیش‌بینی بازار یک مقدار سخت است و نمی‌توان وضعیت آینده بازار را پیش‌بینی کرد و باید ببینیم شرایط روز سیاسی و اقتصادی در دنیا چه خواهد بود.
    سکه ۵.۹ درصد عقب رفت
    اما قیمت سکه چقدر کم شد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد که هر قطعه سکه امامی ۳۱ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. این عدد ۲ میلیون و ۹ هزار تومان ارزان‌تر از قیمت سکه در یک ماه قبل است. به این شکل هر قطعه سکه امامی در طول یک ماه گذشته ۵.۹ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.
    محمد کشتی‌آرای، رئیس اسبق اتحادیه طلا و جواهر درباره وضعیت بازار سکه گفته؛ در حال حاضر بازار آرام هست و فکر می‌کنم که یک مقدار دیگر ما تغییر قیمت روی قیمت انواع سکه داشته باشیم.
    به اعتقاد او، علت این کاهش و این ثبات، کاهش و ثبات قیمتی هست که این روزها در بازار ارز است. وی توضیح داده است؛ اگر خاطرتان باشد، ما در هفته‌های گذشته و حتی در ماه‌های گذشته نوسانات شدیدی را روی قیمت ارز داشتیم که این نوسانات باعث شده بود قیمت طلا و سکه و حتی خیلی از کالاهای دیگر هم تحت تاثیر قرار بگیرد. وی ابراز امیدواری کرده است؛ این ثبات همیشه در بازار کشورمان بوده باشد و ما بتوانیم شاهد ثبات قیمت در این بازار باشیم.
    بورس، برنده میدان سرمایه‌گذاری بود
    در ماهی که گذشت، شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۱۸.۶ درصدی همراه شد. نماگر هم‌وزن بورس که نشانی از وزن مشابه و اثرگذاری یکسان کلیه نمادهای معاملاتی است و وضعیت کلی بازار را به نحو مطلوب‌تری نمایش می‌دهد، جهش ۳۰‌درصدی را تجربه کرد و نهایتا شاخص‌کل فرابورس نیز توانست صعود ۱۹.۷ درصدی را به‌ثبت برساند.
    کارشناسان اعتقاد دارد که در حال حاضر تورم است که بورس را مثبت کرده است.
    حسین محمودی‌اصل، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره وضعیت بازار سرمایه گفته عقب‌ماندگی بورس مربوط به ۲ سال پیش است و ارزش دلاری هنوز ۵۰ درصد نسبت به ۹۹ عقب‌ماندگی دارد. البته حاشیه سود شرکت‌ها از ۳۶ در سال ۹۹ به ۲۳ در سال ۱۴۰۱ رسیده است، اما به دلیل بزرگ شدن اعداد سود حاصل، قیمت‌ها نیز بزرگ می‌شود.
    او تصریح کرده؛ رونق بورس قیمت ارز را نیز کنترل کرده و همیشه خروج سنگین پول از بورس با ۲ روز رشد ۱۰ درصدی دلار و سکه را رقم زده است.
    محمودی‌اصل خاطرنشان کرده چند هفته است که بورس ورود پول دارد و دولت به دنبال رونق بورس است.